Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Katalog uměleckých prací

Vláda dne 6. listopadu 2017 schválila pod čj. 1131/17 návrh ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové, kterým se mění nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a nařízení vlády č. 104/2005 Sb., kterým se stanoví katalog činností v bezpečnostních sborech, ve znění pozdějších předpisů. Nový Katalog prací začne platit od 1. ledna 2018 a obsahuje i výrazné navýšení „tabulkových“ platů uměleckých pracovníků. Přidat na hanebných platech, o to odboráři, ale i ředitelé a zřizovatelé dlouhá léta usilovali. Jenže jde o to, jak to provést.

Novelu uvítali zejména odboráři Národního divadla, úspěšně za ni lobbovali především Jakub Hrubý, předseda ZO Unie profesionálních zpěváků Národního divadla, a Jiří Dokoupil, prezident Unie orchestrálních hudebníků. Novelu chápou i jako své vítězství v dlouhém sporu se současným vedením Národního divadla nejen o praktické odborářské záležitosti, ale i o obecný přístup ke kulturní politice a k systému odměňování v rezortu kultury. Hodně se zasadili o to, aby zákon o veřejnoprávní instituci v kultuře (VPI) nebyl přijat.

Jejich pohnutky se dají dobře pochopit sociálně a jaksi stavovsky, novelu chápou jako narovnání diskriminačního stavu. Očekávají, že by se jejich platy mohly dorovnat platům v České filharmonii. Připomeňme, že filharmonikům navýšení platů vymohl dirigent Jiří Bělohlávek, který tím podmínil nástup do funkce šéfdirigenta České filharmonie. Nabízí se však provokativní otázka – jsou další orchestry natolik kvalitní, aby si jejich hráči zasloužili platy jako v České filharmonii? Lépe řečeno – když právem vzrostou jejich platy, neměli by filharmonikové brát ještě víc?

Katalog prací platí obecně podle zařazení konkrétních činností do platových tříd, princip tedy přirozeně směřuje k platovému rovnostářství – proč se snažit, když nezáleží na kvalitě výkonu, ale na vykonávání katalogem vymezené práce. Připomeňme, že tento princip známe z hlubokého socialismu. V Německu také platí, ale nikoli plošně: nejvíc bere hráč nejvýznamnějšího orchestru, nejméně orchestru provinčního. Což je kvalifikační motivace. Hlavně je to spojeno s kofinancováním institucí různými veřejnými rozpočty státní správy a samosprávy. Systémově řečeno: každé na veřejné rozpočty navázané instituci se v Německu stanoví nejen výše platů a počty tabulkových míst, ale zajistí se jí reálný způsob financování. Kdežto u nás navýšení platů určí stát, platit ho však mají i municipiální rozpočty. Jenže z čeho? Namátkou vím, že vedení Slezského divadla v Opavě vyjednává s městem schodek 13 milionů korun vzniklý poslední vyhláškou o navýšení platů, další navýšení v rámci Katalogu prací, jak mi sdělil ředitel Ilja Racek, může být pro opavskou operu likvidační. Jiná regionální divadla na tom nejsou lépe – to opravdu chceme?

Nepřijetím zákona o VPI se utužil „zaměstnanecký“ princip financování kultury, což dlouhodobě odmítali senátor Jiří Šesták, ředitel Národního divadla Jan Burian a prezident Asociace profesionálních divadel Stanislav Moša. Mimo jiné. Problém navrhovali řešit v návrhu zákona o VPI volným systémem odměňování, který byl zase nepřijatelný pro odboráře – ředitelům, zvláště některým, prostě nevěří. Jan Burian Divadelním novinám k novelizaci Katalogu prací sdělil: Národní divadlo se shoduje s Asociací profesionálních divadel, že navržená změna se týká pouze úzké skupiny zaměstnanců, čímž zakládá další nerovnosti systému. Posun do vyšších tříd v jedné umělecké profesi nemůže proběhnout beze změn u ostatních uměleckých i umělecko-technických profesí. Jsme přesvědčeni, že by měl mít takovýto návrh širší konsekvence. Návrh rovněž neřeší finanční dopady do rozpočtů kulturních institucí.

Bez systémového řešení financování kultury nepomůže navýšení kapitoly ministerstva kultury na jakékoli procento státního rozpočtu ani nový Katalog prací.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 27. listopadu 2017

Komentáře k článku: Katalog uměleckých prací

  1. Bronislav Procházka

    Celá věc
    musí především směřovat k odstupňování platů v jednotlivých operních souborech ČR. Jedině přirozená finanční motivace může vrátit fungování do stavu normálu známého nejblíže z německých zemí a dříve v jakési podobné formě fungujícího i u nás.
    Některé platy např. v ND nedosahující ani úrovně platů ZUŠ asi nemohou dlouhodobě umělce motivovat ke každodennímu podávání 100 a více procentních výkonů. Zvláště když, zcela logicky, finanční nedostatek dohánějí prací jinde. V této souvislosti chápu Vaši poznámku : „Jsou další orchestry natolik kvalitní, aby si jejich hráči zasloužili platy jako v České filharmonii? “ jako nedomyšlenou a nemohl byste se divit, kdybyste se za ni dočkal mnohem emotivnější reakce, než je tato.
    Bronislav Procházka

    07.12.2017 (10.26), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. Josef Herman

    Pokud mi vyhrožujete inzultací,
    co nadělám, takové holt jsou někde poměry.
    Ale nechápu, co jiného než vy jsem napsal – nelze dorovnávat platy, naopak je třeba odstupňovat odměňování jako v Německu, což explicitně uvádím.
    Vaši poznámku umím pochjopit snad jen tak, že jste z mého textu vyčetl, že si myslím, že Česká filharmonie je kvalitnější než operní orchestry ND. Pak jste si domyslel něco, co tam uvedeno není. Nicméně kdybych o tom měl psát, pak si to opravdu myslím.

    07.12.2017 (11.40), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  3. Bronislav Procházka

    Pane Hermane,
    takhle vkládat nevyřčené véty do úst nebo dokonce jednání je dle mého za hranicí slušnosti.
    Takže toto byla moje poslední poznámka.
    Bohužel díky podobným způsobům je naše společnost kde je.
    bp

    07.12.2017 (12.02), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  4. Josef Herman

    Poslyšte,
    místo osočování si zkuste znovu přečíst, co jsem napsal. A zjistíte, že jste špatně četl…

    07.12.2017 (12.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,