Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Katalog uměleckých prací

Vláda dne 6. listopadu 2017 schválila pod čj. 1131/17 návrh ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové, kterým se mění nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a nařízení vlády č. 104/2005 Sb., kterým se stanoví katalog činností v bezpečnostních sborech, ve znění pozdějších předpisů. Nový Katalog prací začne platit od 1. ledna 2018 a obsahuje i výrazné navýšení „tabulkových“ platů uměleckých pracovníků. Přidat na hanebných platech, o to odboráři, ale i ředitelé a zřizovatelé dlouhá léta usilovali. Jenže jde o to, jak to provést.

Novelu uvítali zejména odboráři Národního divadla, úspěšně za ni lobbovali především Jakub Hrubý, předseda ZO Unie profesionálních zpěváků Národního divadla, a Jiří Dokoupil, prezident Unie orchestrálních hudebníků. Novelu chápou i jako své vítězství v dlouhém sporu se současným vedením Národního divadla nejen o praktické odborářské záležitosti, ale i o obecný přístup ke kulturní politice a k systému odměňování v rezortu kultury. Hodně se zasadili o to, aby zákon o veřejnoprávní instituci v kultuře (VPI) nebyl přijat.

Jejich pohnutky se dají dobře pochopit sociálně a jaksi stavovsky, novelu chápou jako narovnání diskriminačního stavu. Očekávají, že by se jejich platy mohly dorovnat platům v České filharmonii. Připomeňme, že filharmonikům navýšení platů vymohl dirigent Jiří Bělohlávek, který tím podmínil nástup do funkce šéfdirigenta České filharmonie. Nabízí se však provokativní otázka – jsou další orchestry natolik kvalitní, aby si jejich hráči zasloužili platy jako v České filharmonii? Lépe řečeno – když právem vzrostou jejich platy, neměli by filharmonikové brát ještě víc?

Katalog prací platí obecně podle zařazení konkrétních činností do platových tříd, princip tedy přirozeně směřuje k platovému rovnostářství – proč se snažit, když nezáleží na kvalitě výkonu, ale na vykonávání katalogem vymezené práce. Připomeňme, že tento princip známe z hlubokého socialismu. V Německu také platí, ale nikoli plošně: nejvíc bere hráč nejvýznamnějšího orchestru, nejméně orchestru provinčního. Což je kvalifikační motivace. Hlavně je to spojeno s kofinancováním institucí různými veřejnými rozpočty státní správy a samosprávy. Systémově řečeno: každé na veřejné rozpočty navázané instituci se v Německu stanoví nejen výše platů a počty tabulkových míst, ale zajistí se jí reálný způsob financování. Kdežto u nás navýšení platů určí stát, platit ho však mají i municipiální rozpočty. Jenže z čeho? Namátkou vím, že vedení Slezského divadla v Opavě vyjednává s městem schodek 13 milionů korun vzniklý poslední vyhláškou o navýšení platů, další navýšení v rámci Katalogu prací, jak mi sdělil ředitel Ilja Racek, může být pro opavskou operu likvidační. Jiná regionální divadla na tom nejsou lépe – to opravdu chceme?

Nepřijetím zákona o VPI se utužil „zaměstnanecký“ princip financování kultury, což dlouhodobě odmítali senátor Jiří Šesták, ředitel Národního divadla Jan Burian a prezident Asociace profesionálních divadel Stanislav Moša. Mimo jiné. Problém navrhovali řešit v návrhu zákona o VPI volným systémem odměňování, který byl zase nepřijatelný pro odboráře – ředitelům, zvláště některým, prostě nevěří. Jan Burian Divadelním novinám k novelizaci Katalogu prací sdělil: Národní divadlo se shoduje s Asociací profesionálních divadel, že navržená změna se týká pouze úzké skupiny zaměstnanců, čímž zakládá další nerovnosti systému. Posun do vyšších tříd v jedné umělecké profesi nemůže proběhnout beze změn u ostatních uměleckých i umělecko-technických profesí. Jsme přesvědčeni, že by měl mít takovýto návrh širší konsekvence. Návrh rovněž neřeší finanční dopady do rozpočtů kulturních institucí.

Bez systémového řešení financování kultury nepomůže navýšení kapitoly ministerstva kultury na jakékoli procento státního rozpočtu ani nový Katalog prací.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 27. listopadu 2017

Komentáře k článku: Katalog uměleckých prací

  1. Bronislav Procházka

    Celá věc
    musí především směřovat k odstupňování platů v jednotlivých operních souborech ČR. Jedině přirozená finanční motivace může vrátit fungování do stavu normálu známého nejblíže z německých zemí a dříve v jakési podobné formě fungujícího i u nás.
    Některé platy např. v ND nedosahující ani úrovně platů ZUŠ asi nemohou dlouhodobě umělce motivovat ke každodennímu podávání 100 a více procentních výkonů. Zvláště když, zcela logicky, finanční nedostatek dohánějí prací jinde. V této souvislosti chápu Vaši poznámku : „Jsou další orchestry natolik kvalitní, aby si jejich hráči zasloužili platy jako v České filharmonii? “ jako nedomyšlenou a nemohl byste se divit, kdybyste se za ni dočkal mnohem emotivnější reakce, než je tato.
    Bronislav Procházka

    07.12.2017 (10.26), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. Josef Herman

    Pokud mi vyhrožujete inzultací,
    co nadělám, takové holt jsou někde poměry.
    Ale nechápu, co jiného než vy jsem napsal – nelze dorovnávat platy, naopak je třeba odstupňovat odměňování jako v Německu, což explicitně uvádím.
    Vaši poznámku umím pochjopit snad jen tak, že jste z mého textu vyčetl, že si myslím, že Česká filharmonie je kvalitnější než operní orchestry ND. Pak jste si domyslel něco, co tam uvedeno není. Nicméně kdybych o tom měl psát, pak si to opravdu myslím.

    07.12.2017 (11.40), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  3. Bronislav Procházka

    Pane Hermane,
    takhle vkládat nevyřčené véty do úst nebo dokonce jednání je dle mého za hranicí slušnosti.
    Takže toto byla moje poslední poznámka.
    Bohužel díky podobným způsobům je naše společnost kde je.
    bp

    07.12.2017 (12.02), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  4. Josef Herman

    Poslyšte,
    místo osočování si zkuste znovu přečíst, co jsem napsal. A zjistíte, že jste špatně četl…

    07.12.2017 (12.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,