Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Kritika

    Zahlížení za život

    Polská inscenace Netopýr maďarského režiséra Kornéla Mundruczóa byla hodně výlučná. Přímočará, pitvorná, záhadná. Jednoduchá, vysoce rafinovaná. Zábavná. Realistická. Snová. Výsměšná. Dojemná. Klamala. Názvem, dějem, přístupem k tématu, délkou.

    Netopýr

    Je varšavský Netopýr intelektuální, nebo plytká inscenace? FOTO JAROSLAV PROKOP

    Atmosférou i formou upomíná na Mannův Kouzelný vrch a Smrt v Benátkách. Důležitý odkaz! Vypůjčuje si však název Straussovy operety… Proč? Co z ní čerpá? Jednu, dvě melodie, silvestrovskou noc a taky (a možná především) výsměch, škleb, hravost. Samozřejmě vše protaženo soudobým cynismem, odtažitostí a neuchopitelností. Klamavostí situací, nejednoznačností obrazů a výkladu. Přijmout tuto inscenaci znamená respektovat režisérovu hru, nacházet (a zase opouštět) výkladové klíče, dekódovat mnohoznačnosti.

    Její důvěryhodnost a serióznost je daná v prvé řadě místem, kde byla inscenována, v tom, že vstupuje do souřadnic současnosti. Jsme v Polsku dnes a jsme taky v Evropě dnes. Téma eutanazie je živé a objevuje se v mnoha odborných i neodborných, často fanaticky laděných diskusích. Mundruczó téma přináší do divadla. Do konvenčního, měšťanského prostoru. A jeho jazykem mluví. Žádné doku-drama, žádná vnějšková avantgarda, ale přímočará emotivnost, realismus, civilnost.

    Mundruczó není ani „pro“ eutanazii, ani „proti“. Předestírá situace, do kterých se člověk rozhodující se o své smrti dostává, nahlíží je několika paradigmaty, několika různými výklady současně.

    Šéf zařízení „na dobrovolnou smrt“ může být seriózní lékař, ale taky cynický podnikatel se smrtí. Ti, kdo se pro smrt rozhodnou, jsou jasně a racionálně – pro diváka pochopitelně – rozhodnuti. Současně ale zmanipulovaní, krásně (kýčovitě) zavraždění. Jejich příbuzní se s nimi, zdá se, důstojně loučí, současně to ale nezvládají a city nahrazují chladným sexem. Totéž personál. Jeden emotivní, jiný cynik. Sestřička, která manipulaci prohlédne, začne zabíjet z podivné, zvrácené lásky k postiženým, přesvědčena o svém „božím“ poslání. A k umírání jim pouští Ti Amo od Ricchi e Poveri. Žádný Mahler ani Strauss, ale pop-kýč dnešní doby.

    Mundruczó vytváří vysoce kvalitní divadlo po formální, hudební i herecké stránce, současně nabízí mnoho­vrstev­nou intelektuální hru. Žádné drama, spíš esej.

    Hodnocení: 4

    TR Varšava – Kata Wéber, Kornél Mundruczó: Netopýr. Režie, světla, video Kornél Mundruczó, scéna a kostýmy Márton Ágh, hudba János Szemenyei. Premiéra 20. září 2012. (Psáno z reprízy 9. září 2015 ve Velkém divadle.)


    Komentáře k článku: Zahlížení za život

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,