8/2024

16. 4. 2024

Shakespeare je nahatý

Období letních prázdnin olomouckému publiku v oblasti činoherního divadla, bohužel, nenabízí téměř žádné vyžití. Zatímco jiná divadelní centra v posledních letech hledají stále nové možnosti, jak diváky upoutat i v době dovolených, ospalé centrum Hané zůstává opět pozadu. Moravské divadlo letos dokonce zrušilo sedmý ročník Olomouckých divadelních prázdnin, a to s odůvodněním, že: coby pořadatel akce nemá v repertoáru komorní titul, který by mohlo uvést, a tudíž se za těchto podmínek pořádání festivalu nejeví jako zcela hospodárné. A tak se všeobecnou divadelní nudu snažilo zahnat alespoň Divadlo Tramtarie, které iniciovalo nultý ročník Olomouc­kých shakespearovských slavností, kdy během tří večerů představilo svou inscenaci Kabaret nahatý Shakespeare. A že je v Olomouci po divadle hlad i v létě, potvrdila skutečnost, že všechny tři reprízy byly beznadějně vyprodané. I přesto, že Kabaret figuruje na repertoáru souboru už celou jednu sezonu.

Bořek Joura a Martin Dědoch na sebe strhávali pozornost  FOTO ARCHIV TRAMTARIE

Bořek Joura a Martin Dědoch na sebe strhávali pozornost FOTO ARCHIV TRAMTARIE

Nápad zasadit představení pod širé nebe, konkrétně na nádvoří olomoucké radnice, která svým uspořádáním vzdáleně evokuje alžbětinský divadelní prostor, trochu kazil fakt, že se herci zvyklí na komorní scénu občas prali s akustikou místa, z čehož se sice nejednou snažili v rámci improvizace vytěžit i několik drobných vtipů, ale ne vždy si byli ve svém úsilí natolik jistí, aby nenarušili temporytmus již tak poměrně dlouhého představení. V každém případě je potřeba ocenit autorský přístup dramaturga Vladislava Kracíka a hostujícího režiséra Jiřího Trnky, kteří stojí za chytře vystavěným scénářem inscenace. Pohrávají si se stereotypy, které jsou se Shakespearovým dílem spojeny, poučeně pracují s historickými i literárními fakty. Spíše než k tradici českého satirického kabaretu s jeho kritickou, případně politickou rovinou pak inscenace odkazuje – jak formou, tak svou odlehčeností i potřebou přinést určité poučení – k zábavnému pořadu Malý televizní kabaret, jehož jednotlivé díly bavily dětského televizního diváka v sedmdesátých a osmdesátých letech. Kabaret je vtipný program, v němž jsou spojeny hudební, zpěvní, taneční, recitační a scénické výstupy, hlásala tehdy z obrazovek Štěpánka Haničincová a tuto definici se snažili naplnit i olomoučtí tvůrci. Pětice herců, kteří v rámci divadla na divadle, jež k Shakespearovi také neodmyslitelně patří, představují divákům s využitím různých žánrů a forem, chytlavých melodií Martina Peřiny a především s odlehčeným humorem a smyslem pro zkratku pět nejslavnějších mistrových tragédií. Romea a Julii následuje Hamlet a před přestávkou se diváci osvěží rapovou verzí Othella, aby se následně nechali strhnout asi nejpovedenějším Macbethem a v závěru ocenili spojení Krále Leara s motivy pohádky Sůl nad zlato. Z jeviště, které tvoří prázdná scéna zakončená oponou, za níž se skrývá vyvýšené pódium, tvůrci diváky zahlcují svými inscenačními nápady. Těmi se opravdu nešetřilo, což je místy spíše na škodu. Výraznějším režijním dohledem by představení získalo ucelenější tvar bez zbytečně hluchých míst, mezi která patří zejména častokrát se opakující vystupování herců z rolí a tak trochu násilné informování o jejich neumětelství, či naopak mistrovství. Vedle členů Divadla Tramtarie Petry Konev Čihákové, Václava Stojana a charismatickým hlasem obdařené Jany Posníkové na sebe po právu strhávají pozornost zejména hostující Bořek Joura a Martin Dědoch – absolventi pražské DAMU spojení s alternativním souborem 11:55.

I přes uvedené drobné výhrady Kabaret nahatý Shakespeare letnímu open-air uvedení velmi slušel. Stejně, jako by Olomouci slušela i pestřejší prázdninová divadelní nabídka.

Divadlo Tramtarie Olomouc – Vladislav Kracík – Jiří Trnka: Kabaret nahatý Shakespeare. Režie Jiří Trnka, scéna a kostýmy Jan C. Löbl, hudba Martin Peřina, dramaturgie Vladislav Kracík. Premiéra 18. září 2015. (Psáno z reprízy 16. srpna 2016.)