Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    K 1. 4. 2012 podávám výpověď

    Tomáš Töpfer, který nastoupí jako ředitel Divadla na Vinohradech 1. 9. 2012, vyzval současného ředitele J. Gregoriniho k ukončení přípravných prací na plánované inscenaci Amadeus. Zároveň uvedl, že titul bude realizovat v příští sezóně s jiným režisérem J.  Deákem.

    J. Gregorini na výzvu T. Töpfera okamžitě reagoval a inscenátorům telefonicky oznámil, že se Amadeus ruší. A to bez ohledu na to, že vše bylo řádně smluvně podchyceno včetně sjednaných práv na provozování titulu. Učinil tak na základě ústně vysloveného přání budoucího ředitele a aniž by záležitost byla projednána se současným uměleckým vedením divadla, které je stále za průběh sezóny plně odpovědné.

    Amadeus měl být posledním titulem a současně vyvrcholením probíhající divadelní sezóny. K režii této hry jsem přizval Vladimíra Morávka, široce respektovanou a vyhraněnou divadelní osobnost, vysoce ceněnou Václavem Havlem a uznávanou i Milošem Formanem. V. Morávek na inscenaci se svým inscenačním týmem již několik měsíců intenzivně pracoval. Zkoušky měly začít v první polovině března. Tímto necitlivým zásahem přichází veškerá tato práce vniveč.

    Nesouhlasím s takovým postupem. Považuji jej za nepřípustný, neobhajitelný a neetický. Zároveň není v mé kompetenci tento stav zvrátit. Proto nemohu nadále setrvat ve funkci uměleckého šéfa Divadla na Vinohradech. Poté, co dostojím svým bezprostředním závazkům (premiéra hry Byl jsem při tom proběhne 26. 3.), podávám k 1. 4. 2012 výpověď.

    M. Stropnický

    umělecký šéf  DnV

    (27. 2. 2012)

    • Autor:
    • Publikováno: 27. února 2012

    Komentáře k článku: K 1. 4. 2012 podávám výpověď

    1. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Apríl!
      Být jako režisér zaštiťován V. Havlem a M. Formanem, to snad Vladimír Morávek opravdu nemá zapotřebí, pane Stropnický – na jaké čtenáře míříte, na divadelní analfabety?
      Text také není, pokud vím, přesný. T. T. veřejně prohlásil, že proti titulu Amadeus nic nemá, ale že by chtěl, aby hru režíroval J. Deák, a že v tom smyslu požádal ředitele Gregoriniho. Určitě jej nenaváděl, aby jen zvedl telefon………..
      Odpovědnost za formu je ovšem na řediteli J. G. Navíc jej nic nenutilo, aby T. Töpferovi vyhověl – pokud ovšem nechce v DnV setrvat jako ekonomický náměstek, což, pokud vím, už vzhledem k věku a veřejně v interview inzerovanému záměru užívat si konečně důchod, nechce. Ztráta důchodu mu jistě nehrozila :-).
      Lze chápat i T. T., že chce v DnV dělat „měšťanské divadlo“, nikoli divadlo experimetální, jehož uměleckým šéfem je v Brně V. Morávek. Na páchání experimentů měl konečně M. Stropnický v DnV sedm let, ale moc úspěšných jsme za ta léta v DnV neviděli. Bez kompetentního uměleckého šéfa se DnV těch pár měsíců docela dobře obejde, obešlo se bez něj – s přestávkami – čtyřicet posledních let.
      Na T. Töpferovi mě jenom mrzí, že v rozhovorech si chválí období, kdy sám v DnV hrál a zároveň neopomene zdůraznit, jak to bylo dobře, že odtamtud s E. Balzerovou odešli. Z dobrého se snad neodchází? Nebo bylo DnV za Töpferova angažmá nejdřív dobré a posléze špatné? Na takový vývoj si nevzpomínám. Nevzpomínám si z té doby vlastně na vůbec žádný vývoj, jenom na stagnaci. A to mám, zvlášť na dobré divadlo, dobrou paměť už od roku 1958, kdy jsem začal chodit do ABC.

      27.02.2012 (23.34), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Petře,
      odvádíš pozornost od merita věci. TT zdá se vyhání z divadla jeho stávající vedení vysoce arogantním způsobem, což je – řekněme – vysoce neetické a vnáší to do společnosti prvky netolernace a agresivity. Takové kroky by z vyššího principu měl odmítnout každý, i ten, kdo si myslí, že současné vedení je špatné.
      Co se týká formy a obsahu Stropnického zprávy, jde – jak je jasně napsáno – o zprávu pro ČTK, tedy ji budou přejímat i nedivadelní média a především číst lidé, kteří o Vladimíru Morávkovi nemají ani tuchy. Každý inteligentní divadelník důvody této charakteristiky jistě pochopí.
      Za všechny informace ve Zprávě ručí její autor, tedy Martin Stropnický. Myslím, že ví víc než Ty z médií.
      Co se týká odpovědnosti pana Gregoriniho, máš ale – podle mne – pravdu. Jeho jednání a rozhodování nechápu – z toho, co vím – vůbec.

      28.02.2012 (1.24), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Marie Reslová

      Marie Reslová

      Martin Stropnický
      udělal rezignací jedinou věc, kterou mohl udělat, aby si zachoval tvář a důstojnost. A tak trochu si myslím, že s takovou reakcí T.T. počítal. Zbavil se „kamaráda, s kterým léta stál na vinohradské scéně“, jak dojemně opakoval v Hyde parku, aniž by ho musel vyhazovat. Skutečně vybrané způsoby.

      28.02.2012 (8.27), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Přijde-li do divadla nový ředitel,
      má v principu dvě krajní možnosti plus celou škálu postupů mezi nimi: kontinuitu a diskontinuitu. Tu druhou svého času důsledně a k dobru věci provedl O. Hrab, když trval na tom, aby dostal Divadlo E. F. B. prázdné, naprostá diskontinuita byla příznačná pro přeměnu DJW na DvD, diskontinuitu tohoto typu (nový název, nový soubor) bych přál i novému řediteli SOP.
      T. T. do této krajnosti nejde, mění pouze vedení: ředitel, umělecký šéf, dramaturgové. O hercích zatím nešla řeč, dobrovolný odchod už ale oznámili dva, M. Stropnický a L. Frej. Za vše, co se v DnV dosud stalo a do 31. VIII. stane, je plně odpovědný ředitel Gregorini, poručit mu nemůže ani Obama, ani jiný ředitel Zeměkoule.

      28.02.2012 (11.56), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Josef Herman

      Josef Herman

      Petře, mám dojem,
      že ti opravdu nedošlo, o co tu jde: ať si nový ředitel udělá, co je mu libo a na co dostal od zřizovatele mandát, ale až tehdy, kdy vskutku nastoupí! A to je v tomto případě 1. září. Nevidím tedy žádné ospravedlnění pro zásahy TT do chodu divadla. Jenže jsme v Čechách, stávající ředitel JG mu to umožnil. Tady opravdu nejde o věc, ale o pravidla: nad jakoukoli uměleckou tvorbou a řízením divadla musí stát vědomí pravidel, co je mé a co je někoho jiného. Pravicová liberální poučka, nemyslíš?
      Já si nemyslím, že vinohradské divadlo bylo za stávajícího vedení dobré, ale vždycky budu obhajovat právo šéfů a ředitelů na jejich období, do něhož jim nikdo nemá co mluvit. Jestli je to v DnV tak katastrofální, že se změny musí začít nejpozději včera, pak nechť TT nastoupí dnes a začně konat.
      Jinak si myslím, že Martin Stropnický udělal to jediné, co mohl a měl. Jestli to myslí vážně i někdo další, tak také hned.

      28.02.2012 (12.11), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    6. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Opakuji:
      až do 31. VIII. rozhoduje na Vinohradech J. Gregorini a netvrďte mi, že jej T. T. podplácí či jinak korumpuje nebo vydírá, že na něj činí neodolatelný nátlak. Tady nejsme v Palermu a T. T. není Capo di tutti i capi. Vyslovil své přání, vyslovil je nejotevřeněji, jak je to jenom u nás možné – v TV – žádné zákulisní intriky.
      Je ale opravdu jen a jenom na Gregorinim, aby posoudil, do jaké míry jsou tato přání (nikoli pořadavky!) v rozporu s profesionální etikou (J. G. je velice zkušený ředitel), do jaké míry je jejich realizace ku prospěchu DnV a konečně do jaké míry jim chce vyjít vstříc.
      Gregorini není nesvéprávný ubožák, tak jej, prosím, nevyviňujte tím, že budete očerňovat T. Töpfera. Jakým je ředitelem DnV, to se opravdu ukáže až po minimálně dvou sezónách. Po mém soudu to bude mít dost snadné, dělat horší a hlavně méně umělecky ambiciózní činohru, než jaká se tam dělá dnes, už skoro nejde!
      Obávám se, Josefe, že Tvou výzvu k odchodu z Vinohrad moc herců neuposlechne, spíš se tam možná někteří vrátí a určitě se pohrnou noví. Už slimáci bratří Čapků věděli, že je „moc slimáčků a málo kapustičky“.

      29.02.2012 (1.42), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    7. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      A – propos: M. Stropnický vlastně žádnou výpověď nepodal, jakkoli to tvrdí, tu podal – údajně – jenom herec L. Frej. Tím je a zatím i zůstal i M. S. , který pouze rezignoval na funkci uměleckého šéfa; o svém hereckém angažmá v DnV v té výpovědi vůbec nepíše!

      02.03.2012 (1.44), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    8. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Pardon,
      píše, že podává výpověď k 1. IV., jenom tedy zmiňuje, dokdy je ochoten dohrávat (pokud takovou povinnost nemá upřesněnu ve smlouvě). Bude dohrávat L. Frej?
      Lucie N. se sebevražedně připravila o cca 6 měsíčních platů, její oběť je daleko nejdrastičtější!

      02.03.2012 (9.58), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    9. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Nedělejme
      z veřejného vyjádření osobního názoru a z toho vyplývajících stejných důvodů výpovědí finanční bramboračku . Jde o zásadní vyjádření nesouhlasu se způsobem, jakým zasahuje přicházející vedení do práce a výsledků stávajícího, způsobů podle mne nekolegiálních, neslučitelných s dobrými mravy. V tom jsou všichni tři odstoupivší zajedno a jejich čin a postoj má stejnou hodnotu, byť vykoupenou různými finančními a profesními postihy.

      03.03.2012 (2.17), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,