Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Čarovné liberecké ostrovy

Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, takový tajemně poetický a v podstatě nezapamatovatelný titul přináší novinka libereckého Naivního divadla. Je to ovšem jediný problém, který s magickou inscenací Filipa Homoly mám.

Osm hudebně, výtvarně i světelně omamných příběhů nabízí novinka Naivního divadla Liberec FOTO JOSEF PTÁČEK

Režírující loutkoherec a muzikant (polovina ambientního uskupení Kora et le Mechanix) vytvořil působivou jevištní instalaci, inspirovanou knihou německé autorky Judith Schalansky Atlas odlehlých ostrovů. Přesnější označení než jevištní bude však přívlastek stolová, diváci sedí na dřevěných lavicích okolo zhruba devět metrů dlouhého stolu.

Schalansky (narozená 1980) vyrůstala v Greifswaldu v blízkosti moře, nemohla však kvůli tehdejšímu východoněmeckému režimu cestovat. Snila nad mapami a její později velice úspěšná kniha ilustruje (autorka je též zdatnou výtvarnicí) a popisuje padesát malých ostrovů, vždy s nějakým příběhem, v nichž Schalansky popustí uzdu své fantazii. Liberečtí pro svoji inscenaci vyjmuli z knihy osm ostrovů, osm příběhů, osm hudebně, výtvarně i světelně omamných situací. Na stole před námi jede psí spřežení (vymodelované „sousoší“ na provázku) či se rozzáří ve stole umně ukrytá světla ranveje, mezi nimiž startuje model letadla (v příběhu o odvážné pilotce, jejíž let nezachytili příslušníci pobřežní stráže v triedrech a „oceán mlčí“). V drasticky líčeném lovu velryb pomocí trhavin přibližuje tuto ekologickou katastrofu herec, který má na obnaženém trupu připevněny „elektrody“ a při zaburácení elektrické kytary, do které na druhém konci stolu udeří jeho kolegyně, se trhavě otřásá. Vyprávění o chlapci, který se kdesi ve Francii naučil ve snech jazyku, jemuž nikdo nerozumí, a který později nalezne partnerku, jedinou žijící bytost, která oním jazykem hovoří též, je dokreslováno subtilní stínohrou (nad stůl jsou instalována čtyři kolmá plátna, uchycená na horní plošině). Ta poslouží též pro promítání fantaskního prolínání živlů, ptáci a ryby a znovu ryby a ptáci, jejichž pohyb se prolne s hvězdným nebem, jako by i rejnoci pluli vesmírem a podobně. Doslechneme se i o obyvatelích ostrova, kteří vinou mutace jednoho chromozomu neznají barvy, vidí pouze černobíle, také o ostrově, který se zmenšuje a propadá, jeho obyvatelé však nedbají na nebezpečí a popíjejí šťávu z kokosových palem. Vyleká nás ovšem metání ryb (naštěstí jen maket) přes hlavy publika na stůl.

Během pětačtyřicetiminutové fantazie vlastně nevíme, zda obdivovat víc divadelní vynalézavost (lví podíl na úspěchu má výtvarník Kamil Bělohlávek i zvuková stopa Homolovy formace Kora et le Mechanix), či hloubku podivuhodného libreta, v němž zůstává mnoho nedořečeného, tajemného. Společnému dílu v epizodách slouží nevtíravé, přesto důrazné herectví Miroslavy Bělohlávkové, Diany Čičmanové, Barbory Kubátové, Dana Kranicha a Adama Kubišty. Příval podivuhodné emocionality působí na divákovo podvědomí, měl jsem intenzivní pocit vzpomínání na události, které se staly, i na ty, které se nestaly. Už dlouho jsem nebyl v divadle tak napjatý a překvapený.

Naivní divadlo Liberec – Judith Schalansky: Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých. Překlad Martina Loskotová. Koncepce a režie Filip Homola, výprava Kamil Bělohlávek, hudba Kora et le Mechanix, dramaturgická spolupráce Vít Peřina. Premiéra 18. února 2017.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 07. března 2017

Komentáře k článku: Čarovné liberecké ostrovy

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,