Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Čarovné liberecké ostrovy

Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, takový tajemně poetický a v podstatě nezapamatovatelný titul přináší novinka libereckého Naivního divadla. Je to ovšem jediný problém, který s magickou inscenací Filipa Homoly mám.

Osm hudebně, výtvarně i světelně omamných příběhů nabízí novinka Naivního divadla Liberec FOTO JOSEF PTÁČEK

Režírující loutkoherec a muzikant (polovina ambientního uskupení Kora et le Mechanix) vytvořil působivou jevištní instalaci, inspirovanou knihou německé autorky Judith Schalansky Atlas odlehlých ostrovů. Přesnější označení než jevištní bude však přívlastek stolová, diváci sedí na dřevěných lavicích okolo zhruba devět metrů dlouhého stolu.

Schalansky (narozená 1980) vyrůstala v Greifswaldu v blízkosti moře, nemohla však kvůli tehdejšímu východoněmeckému režimu cestovat. Snila nad mapami a její později velice úspěšná kniha ilustruje (autorka je též zdatnou výtvarnicí) a popisuje padesát malých ostrovů, vždy s nějakým příběhem, v nichž Schalansky popustí uzdu své fantazii. Liberečtí pro svoji inscenaci vyjmuli z knihy osm ostrovů, osm příběhů, osm hudebně, výtvarně i světelně omamných situací. Na stole před námi jede psí spřežení (vymodelované „sousoší“ na provázku) či se rozzáří ve stole umně ukrytá světla ranveje, mezi nimiž startuje model letadla (v příběhu o odvážné pilotce, jejíž let nezachytili příslušníci pobřežní stráže v triedrech a „oceán mlčí“). V drasticky líčeném lovu velryb pomocí trhavin přibližuje tuto ekologickou katastrofu herec, který má na obnaženém trupu připevněny „elektrody“ a při zaburácení elektrické kytary, do které na druhém konci stolu udeří jeho kolegyně, se trhavě otřásá. Vyprávění o chlapci, který se kdesi ve Francii naučil ve snech jazyku, jemuž nikdo nerozumí, a který později nalezne partnerku, jedinou žijící bytost, která oním jazykem hovoří též, je dokreslováno subtilní stínohrou (nad stůl jsou instalována čtyři kolmá plátna, uchycená na horní plošině). Ta poslouží též pro promítání fantaskního prolínání živlů, ptáci a ryby a znovu ryby a ptáci, jejichž pohyb se prolne s hvězdným nebem, jako by i rejnoci pluli vesmírem a podobně. Doslechneme se i o obyvatelích ostrova, kteří vinou mutace jednoho chromozomu neznají barvy, vidí pouze černobíle, také o ostrově, který se zmenšuje a propadá, jeho obyvatelé však nedbají na nebezpečí a popíjejí šťávu z kokosových palem. Vyleká nás ovšem metání ryb (naštěstí jen maket) přes hlavy publika na stůl.

Během pětačtyřicetiminutové fantazie vlastně nevíme, zda obdivovat víc divadelní vynalézavost (lví podíl na úspěchu má výtvarník Kamil Bělohlávek i zvuková stopa Homolovy formace Kora et le Mechanix), či hloubku podivuhodného libreta, v němž zůstává mnoho nedořečeného, tajemného. Společnému dílu v epizodách slouží nevtíravé, přesto důrazné herectví Miroslavy Bělohlávkové, Diany Čičmanové, Barbory Kubátové, Dana Kranicha a Adama Kubišty. Příval podivuhodné emocionality působí na divákovo podvědomí, měl jsem intenzivní pocit vzpomínání na události, které se staly, i na ty, které se nestaly. Už dlouho jsem nebyl v divadle tak napjatý a překvapený.

Naivní divadlo Liberec – Judith Schalansky: Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých. Překlad Martina Loskotová. Koncepce a režie Filip Homola, výprava Kamil Bělohlávek, hudba Kora et le Mechanix, dramaturgická spolupráce Vít Peřina. Premiéra 18. února 2017.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 07. března 2017

Komentáře k článku: Čarovné liberecké ostrovy

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,