Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Čarovné liberecké ostrovy

Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, takový tajemně poetický a v podstatě nezapamatovatelný titul přináší novinka libereckého Naivního divadla. Je to ovšem jediný problém, který s magickou inscenací Filipa Homoly mám.

Osm hudebně, výtvarně i světelně omamných příběhů nabízí novinka Naivního divadla Liberec FOTO JOSEF PTÁČEK

Režírující loutkoherec a muzikant (polovina ambientního uskupení Kora et le Mechanix) vytvořil působivou jevištní instalaci, inspirovanou knihou německé autorky Judith Schalansky Atlas odlehlých ostrovů. Přesnější označení než jevištní bude však přívlastek stolová, diváci sedí na dřevěných lavicích okolo zhruba devět metrů dlouhého stolu.

Schalansky (narozená 1980) vyrůstala v Greifswaldu v blízkosti moře, nemohla však kvůli tehdejšímu východoněmeckému režimu cestovat. Snila nad mapami a její později velice úspěšná kniha ilustruje (autorka je též zdatnou výtvarnicí) a popisuje padesát malých ostrovů, vždy s nějakým příběhem, v nichž Schalansky popustí uzdu své fantazii. Liberečtí pro svoji inscenaci vyjmuli z knihy osm ostrovů, osm příběhů, osm hudebně, výtvarně i světelně omamných situací. Na stole před námi jede psí spřežení (vymodelované „sousoší“ na provázku) či se rozzáří ve stole umně ukrytá světla ranveje, mezi nimiž startuje model letadla (v příběhu o odvážné pilotce, jejíž let nezachytili příslušníci pobřežní stráže v triedrech a „oceán mlčí“). V drasticky líčeném lovu velryb pomocí trhavin přibližuje tuto ekologickou katastrofu herec, který má na obnaženém trupu připevněny „elektrody“ a při zaburácení elektrické kytary, do které na druhém konci stolu udeří jeho kolegyně, se trhavě otřásá. Vyprávění o chlapci, který se kdesi ve Francii naučil ve snech jazyku, jemuž nikdo nerozumí, a který později nalezne partnerku, jedinou žijící bytost, která oním jazykem hovoří též, je dokreslováno subtilní stínohrou (nad stůl jsou instalována čtyři kolmá plátna, uchycená na horní plošině). Ta poslouží též pro promítání fantaskního prolínání živlů, ptáci a ryby a znovu ryby a ptáci, jejichž pohyb se prolne s hvězdným nebem, jako by i rejnoci pluli vesmírem a podobně. Doslechneme se i o obyvatelích ostrova, kteří vinou mutace jednoho chromozomu neznají barvy, vidí pouze černobíle, také o ostrově, který se zmenšuje a propadá, jeho obyvatelé však nedbají na nebezpečí a popíjejí šťávu z kokosových palem. Vyleká nás ovšem metání ryb (naštěstí jen maket) přes hlavy publika na stůl.

Během pětačtyřicetiminutové fantazie vlastně nevíme, zda obdivovat víc divadelní vynalézavost (lví podíl na úspěchu má výtvarník Kamil Bělohlávek i zvuková stopa Homolovy formace Kora et le Mechanix), či hloubku podivuhodného libreta, v němž zůstává mnoho nedořečeného, tajemného. Společnému dílu v epizodách slouží nevtíravé, přesto důrazné herectví Miroslavy Bělohlávkové, Diany Čičmanové, Barbory Kubátové, Dana Kranicha a Adama Kubišty. Příval podivuhodné emocionality působí na divákovo podvědomí, měl jsem intenzivní pocit vzpomínání na události, které se staly, i na ty, které se nestaly. Už dlouho jsem nebyl v divadle tak napjatý a překvapený.

Naivní divadlo Liberec – Judith Schalansky: Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých. Překlad Martina Loskotová. Koncepce a režie Filip Homola, výprava Kamil Bělohlávek, hudba Kora et le Mechanix, dramaturgická spolupráce Vít Peřina. Premiéra 18. února 2017.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 07. března 2017

Komentáře k článku: Čarovné liberecké ostrovy

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,