8/2024

16. 4. 2024

Dvakrát do téže řeky?

Jiří Hubač napsal před lety pro Jiřinu Bohdalovou hru Generálka, ta měla premiéru v Divadle na Vinohradech v roce 1986 a hrála se tu s úspěchem tři a půl roku. Protagonistka v ní ztvárnila energickou Korsičanku Josefinu, která se díky své neohroženosti a důvtipu dostane k vězněnému „rodákovi“ Napoleonovi (Petr Haničinec) na Ostrov Svaté Heleny a požaduje po něm nemalý obnos za manžela, padlého v císařových službách. Moci a majetku zbavený Napoleon ovšem nemá u sebe žádnou hotovost, mezi oběma to začne komplikovaně jiskřit, Josefina zůstává se sesazeným suverénem a je jím (kvůli předpisům o podmínkách elementárního servisu ve vyhnanství) povýšena na generálku. Hubačův titul nabyl v roce 1995 také televizní podoby (to roli Napoleona získal Václav Postránecký), nyní se hra objevuje v Divadle Na Jezerce, Jiřinu Bohdalovou a Radka Holuba v hlavních rolích režíruje Radek Balaš. Josefina nechce po Napoleonovi v této verzi odstupné za padlého manžela, ale za „hrdinsky padlé“ vnuky. Erotické napětí předchozích verzí je nahrazeno péčí mateřskou až babičkovskou, ne však méně energickou.

Generálka

Jiřina Bohdalová a Radek Holub v Hubačově Generálce FOTO IVAN KAHUN

Zestárl ovšem text, ozývá se v něm množství tezí a hlubokomyslných pravd, o jakých se někdy ironicky říká, že by mohly být tesány rovnou do kamene – hra zkrátka šustí papírem. Oba protagonisté se představují v solidních, nikoli však překvapivých hereckých kreacích (obdobně ztvárnitelé vedlejších rolí Petr Vacek, Zdeněk Hruška, Martin Sitta a Petr Pelzer). Publikum zcela po právu oceňuje záviděníhodnou vitalitu Jiřiny Bohdalové. Některým jevištním situacím (například „soutěži v dělání ksichtů“) by však jistě – ještě víc než divadelní diváci – aplaudovali návštěvníci estrádně koncipovaných kratochvílí.

Režie Radka Balaše (tvůrce dynamických muzikálových podívaných!) se jinak drží hodně při zemi, první polovina produkce je až překvapivě statická. Příjemnou svěžest naopak nepostrádá entrée po přestávce, kdy Josefina Napoleona holí a své lazebnické výpady činí v rytmu nejznámějšího z Brahmso­vých Uherských tanců. Hraje se na chudé, ale oku lahodící scéně Martina Černého z patinovaných dřevěných dílů, povážlivou hygienu Napoleonova nedobrovolného příbytku dokreslují loutky dvou rejdících krys.

Divadlo Na Jezerce – Jiří Hubač: Generálka. Úprava a režie Radek Balaš, scéna Martin Černý, kostýmy Šárka Hejnová, hudba Jan Kučera. Premiéra 20. listopadu 2014 (psáno z reprízy 11. ledna 2015).

• Publikováno: 21. ledna 2015