Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Bilbo nebylo, v jednom pohádkovém Cirkuse

    Jirka Reidinger píše stejně, jako hraje. A také stejně dlouho. Tedy vlastně pořád. První jeho knížka Cirksezona vznikla spontánně, přetlakem. Zážitky z putování s Cirkusem Praga po obří říši Dálného východu, tenkrát sovětského, byly tak silné, že se nedaly nenapsat. Naivní svět mladého kluka, čerstvě zamilovaného do klauniády a klaunů, vykopnutého do drsné reality cirkusové mašinerie a ruského prasvěta…

    Jirka to zkrátka musel hodit na papír. Ač je skvělým vypravěčem, nemohl to všem přátelům a známým donekonečna vyprávět osobně. A protože měl v té době už přečtenou slušnou hromadu knih, věděl, že když je silný příběh, psát je vlastně maličkost. Výsledek byl po mnoha stránkách výjimečný, knížku dokonce pro Český rozhlas načetl Jarda Dušek. Psaní se tak stalo Jirkovi vedlejším produktem při výrobě smíchu.

    Bylo celkem přirozené, že jakmile začal se svojí rodinnou compagnií hrát pro děti, začal pro ně i psát. Po první knížce Cirkus Chauve (nakl. Baobab, 2009) přichází nyní volné pokračování Pod celtou plešatou. A zase… Jiří nic nemění. Píše stejně, jako hraje. Papír je mu manéží. Žongluje barevnými slovy a skáče odvážná salta přes otevřené stránky, které zaplňují groteskně bizarní příhody jeho cirkusové rodiny a jejích souputníků, cvičených blech a krys, štrúdlů a palačinek, opičky, slonice a umělého chrupu…

    Knížka je to třeskutá, rozeřvaná a raubířská. V okamžicích se ale zklidňující k úzkému paprsku světla, které ozařuje jemný detail podobně, jako to dokáže každá dobrá klauniáda. Vše nahlíží absurdní klaunskou logikou, která je zase tak blízká logice dětské. Rozesmáté ilustrace Martiny Slábové popisované situace ještě do vzduchu rozhodí a nechají je volně létat po celé manéži čtenářovy představivosti.

    Knížka je to staromódní, v tom nejlepším slova smyslu. Dobro v ní vítězí a dramatické příhody i lehce drastické příběhy a historky z cirkusů spojují celou klaunskou rodinu ještě těsněji a inspirují ji – i nás – k novým dobrodružným eskapádám. Bilbo nepoučuje, nemoralizuje ani nevysvětluje. Nezajímá se o módní témata, neřeší, jestli v klaunské rodince mohou být i dvě maminky či dva tatínkové, nepoužívá wi-fi, není online… Nemá to totiž zapotřebí, protože vše podstatné jsou příběhy jeho klaunské rodiny. Jsou hluboko zakořeněné v různých podobách starosvětského světa srandy, poctivých dobrodružství, velkých lásek a věčných kamarádství. Jeho psaní je blízké mnoha dětským oblíbeným autorům, jejichž knížky jsme kdysi sami hltali.

    Jiří Bilbo Reidinger: Pod celtou plešatou. Ilustrace Martina Slábová, graficky upravil Pavel Černý. 66 stran, vyšlo v červnu 2018 vlastním nákladem autora.

    • Autor:
    • Publikováno: 11. června 2018

    Komentáře k článku: Bilbo nebylo, v jednom pohádkovém Cirkuse

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,