Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Ještě k Národnímu divadlu

Vážený pane šéfredaktore,

vidím, že jsem ve 14. čísle Divadelních novin v rubrice K věci špatně četl Váš článek „Národní divadlo věc neveřejná?“. Pochopil jsem jej jako výzvu k otevřenému projednání situace, v níž Ministerstvo kultury České republiky poté, co nesplnilo vládní úkol, nepředložilo návrh zákona o veřejnoprávní instituci v kultuře a přispělo k zamítnutí návrhu poslaneckého, zaujímá nejasný vztah k pověření, kterým ministryně kultury Hanáková – a následně i úřad za panování dalších ministrů – uložila řediteli Národního divadla připravit transformaci divadla. Ta ovšem předpokládá, že bude zmíněný zákon přijat. Uznává ministerstvo transformační úkol, nebo jej naopak popírá? Hodlá návrh zákona aspoň odkázat jako závazek příštímu ministrovi? V této nejasnosti spočívá příčina, proč česká divadla bezvýchodně přetrvávají v neplodném režimu příspěvkových organizací, který mimo jiné umožňuje opakující se mocensky politické zásahy do uměleckého vývoje divadel a Národní divadlo mění v neřiditelný kolos. Nezbytnou podmínku transformace i konkrétní kroky podniknuté v jejím duchu popsal ředitel ND v dokumentu, který zveřejnil na webových stránkách ND jako koncepci vystavenou diskusi. Proběhla mimo jiné i v Divadelním ústavu.

Svou výzvu jste myslel zřejmě jinak. O něco později jste přijal pozvání předsedy ZO Unie OSPZ ČR v ND pana Jakuba Hrubého k účasti na návštěvě ND, kterou uskutečnil ministr zahraničí a volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, provázený poslancem téže strany Františkem Adámkem a svým volebním štábem. O panu poslanci je známo, že soustavně usiluje o odvolání ředitele ND. Pan Hrubý předložil soubor svých názorů v Lidových novinách ze dne 21. září. Zpochybnil nejen logiku, ale i legalitu počínání ředitele ND, ba samu zákonnost jeho jmenování a existenci písemného rozhodnutí paní ministryně Hanákové. Tyto jeho názory jste znal předem. Zmiňujete se o nich jako o kolektivním postoji odborářů ve svém dalším článku v rubrice K věci, tentokrát v 15. čísle DN. Ministrova oficiálně plánovaná předvolební rozprava o platech a sociálních jistotách zaměstnanců nutně tedy v této konstelaci přesáhla do větší šíře a uchýlila se ke stížnostem týkajícím se umělecké problematiky ND. Vyzněla jako záměrný pokus skupiny odborářů o komplot proti řediteli Janu Burianovi s cílem vyvolat nebo posílit proti němu politický tlak. Při tomto pokusu jste asistoval a neodešel ani tehdy, když se ukázalo, že ředitel ND nebude přítomen. Pokládám Vaši roli v tom ubohém kousku za truchlivou. Promarnil jste příležitost nahlédnout to aspoň dodatečně. To je ještě truchlivější.

Milan Uhde

Vážený pane Uhde,

za nejtruchlivější považuji moralizovat nad šéfredaktorem místo diskutovat skutečné problémy ND a MK ČR. Vyzval jsem vás k tomu velmi naléhavě, marně. V důkazech mé obžaloby a rovnou i rozsudku se mýlíte – v čísle 14 jsem vycházel z veřejných informací, v čísle 15 jsem tlumočil názory z oné schůzky. Opravdu se nedá pochopit, že nebojuji s nikým proti nikomu? A že se scházím s lidmi bez ohledu na něčí mínění? Přeji vše dobré – a prosím najděte odvahu vyjádřit se otevřeně a zostra za Garanční radu ND. Předem děkuji! Josef Herman

  • Autor: DN
  • Publikováno: 05. října 2017

Komentáře k článku: Ještě k Národnímu divadlu

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,