8/2024

16. 4. 2024

Řádové sestry v mrazáku

Je sotva pár divadel, která se živí komediemi všeho druhu a dosud neuvedla muzikál, či spíše do muzikálu převlečený kabaret Dana Goggina Jeptišky (Nunsense, poprvé v off-broadwayském divadle Cherry Lane 1985). Pro každého ředitele divadla je požehnáním pět parádních ženských komických rolí napříč generacemi. Šťastný nápad na show, kterou si chtějí jeptišky vydělat na pohřeb svých sester, omylem otrávených v klášterní jídelně houbami a provizorně uložených v mrazácích, zabírá morbidním humorem po celém světě.

Jeptišky

Jindra Janoušková, Petra Janečková, Dagmar Novotná, Martina Sikorová a Petra Tenorová FOTO JIŘÍ SEJKORA

V Pardubicích mají pro pětici jeptišek parádní obsazení: všechny dobře až výtečně zpívají, všechny mají smysl pro komiku, zkušenosti ze zdejšího pravidelného uvádění muzikálů, nebojí se groteskní nadsázky a dokážou se bavit samy sebou i na vlastní účet. Každá svou postavu vybavuje nějakou osobitostí či vlastností, drobnými lidskými chybičkami, trápením a touhami, což je velmi důležité: vzájemné střetávání těchto siločar i snaha postav se s handicapy s úsměvem a odevzdáním vyrovnat drží komedii pohromadě zevnitř, z logiky postav samotných – bez toho ze hry zbydou jen kabaretní čísla rozličné účinnosti, mohu potvrdit z vlastní zkušenosti. Jindra Janoušková, Dagmar Novotná, Petra Janečková, Petra Tenorová a Martina Sikorová prostě umějí, je radost je poslyšet a na ně pohledět, všechny hrají pro celek, a ne samy na sebe – zvláště v ženském podání (dámy prominou) příkladná týmová spolupráce.

Režisér Lumír Olšovský uvedl Jeptišky už v listopadu 2010 v pražském Divadle Na Fidlovačce, dodnes se úspěšně hrají. Odtud přivedl choreografa, připodepsal se k překladu hry, a přinesl i velmi dobrou nahrávku doprovodu – sebelepší bych však vždycky vyměnil za živé muzicírování, stačí klavír nebo pár muzikantů. Zvláště v kontaktním scénickém prostoru, v jakém se tu hraje, herečky jednají tváří v tvář jen několika řadám diváků, mohou oslovovat jednotlivce z publika a jejich alotria jsou samozřejmě účinnější. Režisérský pedant Olšovský přitom aktérky nepustil z přesně stylizovaných a do detailů propracovaných kreací, žádné populární „blbnutí“, které by inscenaci snadno znehodnotilo. Myslím, že na Jeptišky se v Pardubicích budou stát fronty.

Východočeské divadlo Pardubice – Dan Goggin: Jeptišky. Překlad Miroslav Hanuš a Lumír Olšovský, režie Lumír Olšovský, choreografie Martin Goga, scéna Ondřej Zicha, kostýmy Kateřina Bláhová, hudební aranžmá a nahrávka Daniel Barták, dramaturgie Jana Uherová. Premiéra na Malé scéně ve dvoře 21. prosince 2013.