Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Jen tak cestou z divadla (No. 23)

Hovory na útěku… dobrý název i pro dnešní dobu!

Nepříjemná agresivita, která člověka zasáhne už před začátkem představení, je předznamenáním celé Hanušovy a Bornovy inscenace Hovory na útěku v Divadle v Dlouhé. Nakonec, název tomu odpovídá. Vybrat mezi dramatickými texty tento titul byla opravdu dobrá volba. Konečně jednou přímočará odpověď na dnešní aktuální situaci.

FOTO DvD

I když texty dialogů někdy působí zastarale, jsou opravdu ‘o tom’. A spojení kultovního britského tria The Tiger Lillies a Brechta jako by k sobě patřilo od pradávna. Směs tvrdého punku spolu s nostalgickým ohlédnutím se za Weillovou hudbou vytváří nová řešení. Trochu postrádám vizuální zapojení muzikantů, expresivně nalíčených, kteří jsou většinou skryti v šeru; také v některých písních je příliš mnoho „vyráběné“ exprese, ale v celku hudební úprava (také autorská hudba písně Nechtěné dítě) Milana Potočka je výborná. A přetextování písní Miroslava Hanuše naprosto perfektní. Texty zvyšují vyznění písní – ať už je to úvodní píseň Už dost! nebo My všichni jsme tvůj syn a Všecka tráva už je spasena… jen já, já nic. – některé svou atmosférou a interpretací tak zústávají hluboko uloženy v mé mysli.

Inscenace působí velmi útočně, téměř obtěžujícně, až se s tím člověk nechce ztotožnit. FOTO DvD

Inscenace působí velmi útočně, téměř obtěžujícně, až se s tím člověk nechce ztotožnit – už před představením se z amplionu linou neustálé odkazy na dnešní rozmělněné prvoplánové apely. Umocňují znepokojový pocit, že se máme seriozně zabývat nějakými uprchlíky.

Ale vždyť my se máme dobře, nechceme se jimi zabývat!

V písních je obsažena přízemní sprostota – se všemi úskalími, nástrahami, odpornostmi, které provází přežití toho hrozného světa. FOTO DvD

V písních je obsažena přízemní sprostota – se všemi úskalími, nástrahami, odpornostmi, které provází přežití toho hrozného světa. Je v nich obsažena agrese, která jde ruku v ruce s nepřátelským napětím a vytváří válečné konflikty.

A i když se to v naší zemi aktuálně uprchlíky moc nehemží, mnozí využívají tohoto fenomenu k šarvátkám a vyvolávají v lidech právě nízké pudy: zrůdnost, krutost, přízemnost, zhrzenost, ublíženost, vulgárnost, hrubost, chtíč, chamtivost, ohrožení.

Autoři představují nejsprostší atributy chudoby ducha, nejnižší pudy, chtíče, jadernou sprostotu. FOTO DvD

Teprve ke konci přestavení jsem si uvědomila, že se tento apel povedl. Burcuje k uvědomění si obrazu dnešního světa. Ve výsledku je to inscenace, která se vyjadřuje přesně k dnešní problematice, a za to jí patří velké plus! Autoři představují nejsprostší atributy chudoby ducha, nejnižší pudy, chtíče, jadernou sprostotu.

Ukazují na vše, co nás odpuzuje, ale co nám, „slušným“, také není cizí!

Divadlo v Dlouhé, Praha – Bertolt Brecht: Hovory na útěku. Překlad Rudolf Vápeník, úprava Miroslav Hanuš, Kateřina Šavlíková, režie Miroslav Hanuš, Jan Borna, damaturgie Kateřina Šavlíková, hudba Tiger Lillies (Martyn Jacques a Misery Guts Music Ltd., Londýn) a Milan Potoček, texty songů Miroslav Hanuš, hudební úprava a nastudování Milan Potoček, scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy a masky Hana Fischerová, pohybová spolupráce Jana Hanušová, pěvecké vedení Petra Kohoutová. Premiéra: 3. 12. 2016.

  • Autor: Hana Frejková
  • Publikováno: 06. ledna 2017

Komentáře k článku: Jen tak cestou z divadla (No. 23)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kritika

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Obrazem

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,