Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Jen tak cestou z divadla (No. 19)

Ten večer na mě padl kompaktní pocit roztříštěné doby! Šedivá podivná scéna i rozviklaná ponurá hudba, občas vykřičený tón, trčící sám v prázdnu. Rozjímání nad inscenací Krásné psací stroje! z Divadla Na zábradlí…

FOTO KIVA

Miloslav König má cit pro rytmus, přesnost, zkratku, grotesku FOTO KIVA

Z té záplavy informací a valícího se proudu hudby, ze zdeformovaných rčení, z asociací na pozadí depky se dere stísňující smutek. V této mozaice je zkratka, humor, podpořený disharmonickou falešnou dobou, odrážející ironii vztahů – těch čtyřech nadaných duší zmítajících se ve vichru doby, rodící se z běsů poválečného šíleného běsnění. Jako by nás stále otupoval, zmalomocňoval a nesl ta dávná vybočení, nesl jejich dědictví až do našich duší. Absurdita, která lezla z každého rohu, provokovala, rozvíjela se a bobtnala. Scény – Chlapi … ehm … jsou fakta, která skutečně nesmíme podcenit, Překladatel a pokrejvač, Já si jenom zapisuju, co povídáte, Jenom si tady musím něco dofiknout – se mi vryly do paměti. Ano, jde o literáty, tak jak jinak než slovy metat.

FOTO KIVA

Absurdita lezla z každého rohu, provokovala, rozvíjela se a bobtnala aneb Krásné psací stroje! FOTO KIVA

Podívejme se do své duše, do svých mozkových závitů a do svých myšlenek – nezůstalo tam něco v nich – z té doby – neprožíváme podobné pocity, stejné  situace? Stejně podobně se v nich potácíme. V institucích, v knihovnách, akademiích, archivech, u saniťáků… kde se schovávalo mnoho „nepohodlných lidí“ , všude se zdůvodňovalo podle přesných pravidel. Vlastně dennodenně, když se nad tím zamyslíme – v novinách, ve vládě, v parlamentu … v sobě! – zdůvodňujeme, odůvodňujeme a uvažujeme, jestli je to politicky korektní.

Režie, herci, hudba, scéna, týmová práce – dokonalá souhra, všechno má své místo a opodstatnění. Jen slyšitelnost v hudbě často chybí. Zpívané čtyřverší se podaří chytit až na počtvrté a někdy ani to ne. (psáno z 11. řady) A tak chybí zdůraznění slov a tím i pointy. Herci se výborně doplňují – Míla König se zmocňuje role „osobně“. Jeho schopnost vyjádřit se celým tělem je obdivuhodná, nemluvě o jeho muzikálních a vokálních nadáních. V každé části jeho těla je napětí, má cit pro rytmus, přesnost, zkratku, grotesku. Pro mně byl dobře viditelný Jiří Vyorálek, který s Jiřím Kolářem snad i fyzicky souzní. Ladislav Hampl a Petr Jeništa, myslím, opatrně našlapují na nezoranou půdu (zřejmě také záměr režiséra a autora).

FOTO KIVA

Jiří Vyorálek s Jiřím Kolářem snad i fyzicky souzní… FOTO KIVA

Celý tým se snaží vyhmátnout základní znaky té doby a jimi poukázat napodobnost s dneškem.

Zase jednou jsem měla chuť psát!

Divadlo Na zábradlí – Miloš Orson Štědroň: Krásné psací stroje! Režie Jiří Havelka, hudba Miloš Orson Štědroň, dramaturgie Karel František Tománek a Dora Viceníková, scéna Dáda Němeček, kostýmy Andrea Králová. Premiéra 19. února 2016.

  • Autor: Hana Frejková
  • Publikováno: 28. února 2016

Komentáře k článku: Jen tak cestou z divadla (No. 19)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kritika

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Obrazem

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,