Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Jen tak cestou z divadla (No. 15)

Sedla jsem si do šesté řady a čekala. Byla jsem v divadle, kam chodím ráda, v mém napjatém těle se tlačily do prvních řad ty nejzvědavější buňky připravené vnímat nové významy, nové postupy, nové zážitky. Boris Pasternak: Doktor Živago, režie Jan Mikulášek, Divadlo Na zábradlí, Praha. 22. května 2015.

Titulní roli Dr. Živaga ztvárňuje Stanislav Majer. FOTO archiv DNz

Titulní roli Dr. Živaga ztvárňuje Stanislav Majer. FOTO archiv DNz

Zahltila mě efektní hra se světlem. Přede mnou se odvíjely mizanscény zdůrazňující karikující detail. V dokonalé scéně Marka Cpina se třpytila oslnivá zrcadla, v jejichž plochách se do kaleidoskopických obrázků tříštily situace i postavy a umocňovala změť vjemů.

Zlomky postav vzájemně nesouvisejících, cáry lidí, útržky myšlení, kousky svědomí, úlomky zapomenutých vědomí. FOTO KIVA

Zlomky postav vzájemně nesouvisejících, cáry lidí, útržky myšlení, kousky svědomí, úlomky zapomenutých vědomí. FOTO KIVA

Šlo to mimo mě. Nedotýkalo se mě to. Viděla jsem nekontinuálně se předvádějící hrdiny, slepence, jejichž díly nepatřily k sobě. Nepropojovaly se do jedné duše a jednoho těla. Zlomky postav vzájemně nesouvisejících, cáry lidí, útržky myšlení, kousky svědomí, úlomky zapomenutých vědomí.

Hrát v tolika ploškách předpokládá být schopen rozložit se na prvočinitele v pocitech i v těle… …a být schopen to zase spojit. Představit postavu s odstupem, ironií, v různých úhlech. Dostat do toho sebe, úlohu i karikaturu.
Mělo by se to hrát podle Renčína. V ordinaci stojí mladý muž, stažené kalhoty, nahý zadek a říká Podívejte doktore a takhle rozpolcenej jsem i vnitřně!

Ty vícehrany by nakonec měly ukázat konkrétní osobu (Anežka Kubátová). FOTO KIVA

Ty vícehrany by nakonec měly ukázat konkrétní osobu (Anežka Kubátová). FOTO KIVA

Není to pouze splňování režisérských úkolů, režijní koncepce, metody. Není to jen prosté kladení plošek vedle sebe. Nejsou to jen postoje, ale také těsné spojení s ostatními znaky, s ostatními pocity, s vědomím všech vnitřních pohnutek. Ty vícehrany by nakonec měly ukázat konkrétní osobu.

Zlomky postav vzájemně nesouvisejících, cáry lidí, útržky myšlení, kousky svědomí, úlomky zapomenutých vědomí. FOTO archiv DNz

Měla by to být dokonalá souhra vnitřního rozpoložení – tápajícího rozpoložení v osudových okamžicích (Jana Plodková a Stanislav Majer). FOTO KIVA

Parodie ano, ale propojená pupeční šňůrou s embryem, s tím základním genetickým vybavením. A s epickým vyprávěním – s příběhem, který vyprávíme jen tak.

Nejsou to jen obrázky vzájemě nesouvisející. Měla by to být dokonalá souhra vnitřního rozpoložení – tápajícího rozpoložení v osudových okamžicích, ve vyvrácené době, pod tlakem, pod tíhou okolností, které neumíme, ale ani nemůžeme, vzhledem ke svému vnitřnímu uspořádání, řešit jinak.

Obávám se, že Živago se vytratil a osudový jedinec také (Stanislav Majer). FOTO KIVA

Obávám se, že Živago se vytratil a osudový jedinec také (Stanislav Majer). FOTO KIVA

Obávám se, že Živago se vytratil a osudový jedinec také.

Je to nové, je to jiné, bavíme se… ale zajíc z pytle utek’.

  • Autor: Hana Frejková
  • Publikováno: 27. května 2015

Komentáře k článku: Jen tak cestou z divadla (No. 15)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kritika

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Obrazem

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,