Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Internetová kasička

Nedostává-li se státních prostředků, zaskočí – podobně jako při výstavbě Národního divadla – drobní přispěvatelé. Peníze se už nestřádají do pokladniček, ale přes elektronické sbírky na tzv. crowdfundingových portálech (Hithit, Startovač, Fundlift). Na Hithitu byly donedávna aktivní hned tři divadelní projekty: thriller Figarova svatba od spolku Run OpeRun, realizace kulturního centra v režii olomouckého Divadla na cucky a renovace webu Tanečních aktualit, které chtějí pro uživatele spustit diskusní platformu.

Ne všechny projekty mají čistě divadelní obsah, objevila se zde i úniková hra. Nejúspěšnější v kategorii byla iniciativa na opravu nástěnných maleb hradu Karlštejna, jejíž sbírku podpořil inscenační tým Noci na Karlštejně. Množství projektů má dobročinný přesah: Národní divadlo Brno spustilo přes Hithit sbírku pro děti z místní SOS vesničky, organizace Revitalizace Kuks se chystá uspořádat autentickou barokní slavnost za účelem obnovy Braunova Betléma. Projekt od The Tap Tap byl čtvrtým nejúspěšnějším za dobu fungování portálu, organizátoři vybrali 223 % žádané částky. Vůbec nejvýdělečnější byla iniciativa Nakopni Jatka! multifunkčního prostoru Jatka 78, jež umožnila v dubnu 2015 jeho další fungování. Umělecký ředitel získal na nákup technického vybavení a stavební úpravy téměř dva a půl milionu korun.

I nynější projekty mají velkou šanci být úspěšně dokončeny. Run OpeRun vybral během prvních pár dnů třetinu částky potřebné k tomu, aby mu Hithit peníze proplatil – jestliže v časově omezené kampani projekt nezíská požadovanou sumu, vrací se peníze přispěvatelům. Úspěšný projekt platí firmě Hithit, s. r. o., 9 % konečné částky a transakční poplatky.

Na Hithitu je momentálně aktivních přes 60 projektů, nejčastěji uměleckého zaměření. Během let 2013–2017 zprostředkoval portál na 1550 kampaní, z nichž 98 mělo divadelní charakter. Celková úspěšnost kampaní se konstantně pohybuje kolem 55 %, od roku 2016 nevybralo požadovanou částku 14 kampaní oproti 18 úspěšným, mezi něž patří mj. projekt na zprovoznění ostravského improvizačního divadla od O2Z a přehlídka studentského divadla pražské DAMU. Pozitivně hodnocený mezinárodní projekt Anne, beze strachu hledět na nebe vybral pouhé 1 % ze 120 000 Kč, dle iniciátorů potřebných na realizaci představení. Přesto se inscenace měsíc po oficiálním ukončení kampaně v pražském DISK realizovala.

O úspěšnosti projektů rozhoduje jejich atraktivita, kvalita propagačního videa a také nabídka odměn – nejčastěji tematické pohlednice s podpisy herců, vstupenky, taneční workshopy, pěvecká školení, ale také společné večery s hvězdami oboru. Přispěvatelé rovněž mohou vybírat jména postav a rozhodovat o podobě kulis a kostýmů. Například.

Přispívají především mladí lidé, kteří se chtějí podílet na přeměně kulturního prostoru, ale větší investice si nemohou dovolit. Vzniká otázka, nakolik do úspěšného projektu mohou zasáhnout. V zahraničí je běžné, že výrazně: producenti Lucasfilmu na přání fandomu údajně přepsali scénář druhé trilogie Star Wars. Na tamějších crowdfundingových portálech se točí velké peníze: Jan Švankmajer prostřednictvím INDIEGOGO vybral na svůj chystaný film Hmyz přes šest milionů korun. Hithit může vést k diverzifikaci umělecké scény, ale také může začínající umělce nasměrovat k mainstreamu. U nás je to poprvé, co se do takového proudu zapojila i operní produkce, tedy „nejvyšší“ druh umění dosud odkázaný jen na „důstojné“ veřejné zdroje.

  • Autor: Nicole R. Snová
  • Publikováno: 15. května 2017

Komentáře k článku: Internetová kasička

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 1/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


9. 1.–22. 1. 2018

Číslo 1/2018 (9. 1.–22. 1. 2018)

Obsah čísla 1/2018

Slovo ...

Víte, co je...

Začínáme nový, už 27. ročník...

Dotazník

Iamme Candlewick

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Inscenace roku

Do jubilejního 25. ročníku ankety...

Kronika

Jednou větou

Ministerstvo není tvůrcem kultury –...

Kritika

Unavil se tak, že nevidí už...

Témata stárnutí, zapomínání a s...

Stepní vlk Jan Kačena

V záplavě premiér s koncem roku 2017...

Chození v přírodě je na...

V Experimentálním prostoru NoD si...

Zlaté prozření bohatých

Inscenace Eyolf v HaDivadle je...

Něco, co nás přesahuje

Budova Janáčkova divadla v Brně je od...

Shakespearovský filmový trip

David Drábek se ve své další (už...

Vražda agenta Litviněnka

Do Dejvického divadla se po tříleté...

Inscenace roku

Do 25. ročníku každoroční ankety...

Rozhovor

Jakub Krofta: Posláním...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vladimír Morávek: Jsem...

Rozhovor s odcházejícím uměleckým...

Kontext

Tak ošklivej pán… aneb...

Knihou roku 2017 v tradiční anketě...

Burza

Milí kolegové,

Herecká asociace informuje

Podoby – Ráno

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Muž pro každé počasí

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karel Hejcman (1. 4. 1935 Praha – 10....

Výročí

Výročí 1.−15. ledna

Mandel Petr, dirigent (1. 1. 1938) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Rozhovor s dramatikem a scenáristou...

Knihovnička

„Janžurka“ ke stažení

Herecké monografie – a mám na mysli...

Knihy roku

aneb Pohled do českých Lidových novin...

Obrazem

Divadlo 1918–2018

V každém čísle letošních...

Pan Papírek… (X)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 1/2018



Obsah,