Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci festivalu DIVADLO premiéru inscenace Strýček Váňa. Od té doby – pokud vím – přichází festival až nyní s podobným konceptem – v rámci off-programu Johan uvádí nabídl premiéru nové práce jím vybrané osobnosti.

Honzírkův Internet věcí lze považovat za dokumentární divadlo pro školy FOTO MARIE ZDRÁHALOVÁ

Tentokrát padla volba na brněnského režiséra Jiřího Honzírka, který svou tvorbu směřuje k angažovanému divadlu, často dokumentárnímu či polodokumentárnímu s různě provokujícími tématy.

Plzeňská inscenace Internet věcí se zabývá problematikou přistěhovalců a gastarbeiterů u nás. Název je určující pro její podobu, formu i strukturu.

Termín „internet věcí“ (anglicky Internet of Things, zkratka IoT) se používá v oblasti informačních a komunikačních technologií. Označují se jím přístroje ovladatelné i na dálku pomocí internetu. Představuje koncept, v rámci kterého si fyzické a virtuální objekty (věci) vyměňují data přes síť (internet). Věci (systémy) mohou být prostřednictvím internetu věcí libovolně pospojovány za účelem dosažení vyšších cílů. Tak alespoň praví odborná literatura.

A právě o to – o propojení fyzických i virtuálních objektů, lidí a jejich příběhů za účelem dosažení vyšších cílů – se Honzírek ve svém projektu pokouší. Propojit různé typy informací a podat je různými divadelními postupy a systémy – skrze symboliku divadelního obrazu.

Vše se odehrává v čisté bílé, na podlaze je praskající bublinkový obal, skrze přesně vymezený prostor je natažena síť mezi hracím prostorem a diváky. Scéna vyvolává dojem, že sedíme před počítačovou obrazovkou, současně herci jako by byli za drátem/plotem, ve vězení.

Vše se točí kolem lidských příběhů anonymních (ani jednou není řečeno konkrétní jméno) přistěhovalců. Jako by své osudy svěřovali rozhlasovému vysílání, jako by internet, facebook a rozhlas byly jejich zpovědníky. Do toho se ozývají chladné statistiky imigrantů žijících a pracujících u nás. Bez emotivních příznaků, bez interpretací. Jako bychom byli součástí věcného, neosobního systému nebo nějaké počítačové či mediální hry či politické kampaně.

Takto nastavený (divadelní) systém by mohl být vysoce účinný a funkční. Ovšem vyžaduje prvotřídní součástky a složité úkoly, nově setříděná a interpretovaná (sdílená) data. A to se – zatím – v této práci nestalo.

Herci jsou příliš pohybově nesmělí a herecky opatrní, využití technologií je spíše naznačené než funkční, data diváka zahlcují, příběhy jsou vesměs i odjinud slyšené. Zkrátka nakonec ze složitého systému vylezl lineární, jednoduše interpretovatelný útvar bez oné důležité „vyšší“ funkčnosti, která by nás-diváky pospojovala novými porozuměními danému stavu a našemu přístupu k němu. Bez toho dokumentární divadlo nemá valný smysl. Leda jako školní představení iniciující následné diskuse na toto téma. Ovšem pokud by Honzírek a jeho spolupracovníci měli sílu a svůj inscenační koncept domysleli a dopracovali do vrstevnatějšího tvaru, mohla by vzniknout práce s vyššími dopady.

Ostatně Léblův Strýček Váňa v Plzni (také) neuspěl a pak byl jednou z jeho nejpodstatnějších inscenací patřících dnes do zlatého fondu českého divadla. Proč by podobný osud nemohl čekat i tento projekt.

Johan – centrum pro kulturní a sociální projekty, Plzeň – Jiří Honzírek: Internet věcí. Koncept, scénář, režie Jiří Honzírek, dramaturgická spolupráce Roman Černík. Premiéra 12. září 2017.

  • Autor: Vladimír Hulec
  • Publikováno: 01. října 2017

Komentáře k článku: Dosažení vyšších cílů

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,