Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci festivalu DIVADLO premiéru inscenace Strýček Váňa. Od té doby – pokud vím – přichází festival až nyní s podobným konceptem – v rámci off-programu Johan uvádí nabídl premiéru nové práce jím vybrané osobnosti.

Honzírkův Internet věcí lze považovat za dokumentární divadlo pro školy FOTO MARIE ZDRÁHALOVÁ

Tentokrát padla volba na brněnského režiséra Jiřího Honzírka, který svou tvorbu směřuje k angažovanému divadlu, často dokumentárnímu či polodokumentárnímu s různě provokujícími tématy.

Plzeňská inscenace Internet věcí se zabývá problematikou přistěhovalců a gastarbeiterů u nás. Název je určující pro její podobu, formu i strukturu.

Termín „internet věcí“ (anglicky Internet of Things, zkratka IoT) se používá v oblasti informačních a komunikačních technologií. Označují se jím přístroje ovladatelné i na dálku pomocí internetu. Představuje koncept, v rámci kterého si fyzické a virtuální objekty (věci) vyměňují data přes síť (internet). Věci (systémy) mohou být prostřednictvím internetu věcí libovolně pospojovány za účelem dosažení vyšších cílů. Tak alespoň praví odborná literatura.

A právě o to – o propojení fyzických i virtuálních objektů, lidí a jejich příběhů za účelem dosažení vyšších cílů – se Honzírek ve svém projektu pokouší. Propojit různé typy informací a podat je různými divadelními postupy a systémy – skrze symboliku divadelního obrazu.

Vše se odehrává v čisté bílé, na podlaze je praskající bublinkový obal, skrze přesně vymezený prostor je natažena síť mezi hracím prostorem a diváky. Scéna vyvolává dojem, že sedíme před počítačovou obrazovkou, současně herci jako by byli za drátem/plotem, ve vězení.

Vše se točí kolem lidských příběhů anonymních (ani jednou není řečeno konkrétní jméno) přistěhovalců. Jako by své osudy svěřovali rozhlasovému vysílání, jako by internet, facebook a rozhlas byly jejich zpovědníky. Do toho se ozývají chladné statistiky imigrantů žijících a pracujících u nás. Bez emotivních příznaků, bez interpretací. Jako bychom byli součástí věcného, neosobního systému nebo nějaké počítačové či mediální hry či politické kampaně.

Takto nastavený (divadelní) systém by mohl být vysoce účinný a funkční. Ovšem vyžaduje prvotřídní součástky a složité úkoly, nově setříděná a interpretovaná (sdílená) data. A to se – zatím – v této práci nestalo.

Herci jsou příliš pohybově nesmělí a herecky opatrní, využití technologií je spíše naznačené než funkční, data diváka zahlcují, příběhy jsou vesměs i odjinud slyšené. Zkrátka nakonec ze složitého systému vylezl lineární, jednoduše interpretovatelný útvar bez oné důležité „vyšší“ funkčnosti, která by nás-diváky pospojovala novými porozuměními danému stavu a našemu přístupu k němu. Bez toho dokumentární divadlo nemá valný smysl. Leda jako školní představení iniciující následné diskuse na toto téma. Ovšem pokud by Honzírek a jeho spolupracovníci měli sílu a svůj inscenační koncept domysleli a dopracovali do vrstevnatějšího tvaru, mohla by vzniknout práce s vyššími dopady.

Ostatně Léblův Strýček Váňa v Plzni (také) neuspěl a pak byl jednou z jeho nejpodstatnějších inscenací patřících dnes do zlatého fondu českého divadla. Proč by podobný osud nemohl čekat i tento projekt.

Johan – centrum pro kulturní a sociální projekty, Plzeň – Jiří Honzírek: Internet věcí. Koncept, scénář, režie Jiří Honzírek, dramaturgická spolupráce Roman Černík. Premiéra 12. září 2017.

  • Autor: Vladimír Hulec
  • Publikováno: 01. října 2017

Komentáře k článku: Dosažení vyšších cílů

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,