Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci festivalu DIVADLO premiéru inscenace Strýček Váňa. Od té doby – pokud vím – přichází festival až nyní s podobným konceptem – v rámci off-programu Johan uvádí nabídl premiéru nové práce jím vybrané osobnosti.

Honzírkův Internet věcí lze považovat za dokumentární divadlo pro školy FOTO MARIE ZDRÁHALOVÁ

Tentokrát padla volba na brněnského režiséra Jiřího Honzírka, který svou tvorbu směřuje k angažovanému divadlu, často dokumentárnímu či polodokumentárnímu s různě provokujícími tématy.

Plzeňská inscenace Internet věcí se zabývá problematikou přistěhovalců a gastarbeiterů u nás. Název je určující pro její podobu, formu i strukturu.

Termín „internet věcí“ (anglicky Internet of Things, zkratka IoT) se používá v oblasti informačních a komunikačních technologií. Označují se jím přístroje ovladatelné i na dálku pomocí internetu. Představuje koncept, v rámci kterého si fyzické a virtuální objekty (věci) vyměňují data přes síť (internet). Věci (systémy) mohou být prostřednictvím internetu věcí libovolně pospojovány za účelem dosažení vyšších cílů. Tak alespoň praví odborná literatura.

A právě o to – o propojení fyzických i virtuálních objektů, lidí a jejich příběhů za účelem dosažení vyšších cílů – se Honzírek ve svém projektu pokouší. Propojit různé typy informací a podat je různými divadelními postupy a systémy – skrze symboliku divadelního obrazu.

Vše se odehrává v čisté bílé, na podlaze je praskající bublinkový obal, skrze přesně vymezený prostor je natažena síť mezi hracím prostorem a diváky. Scéna vyvolává dojem, že sedíme před počítačovou obrazovkou, současně herci jako by byli za drátem/plotem, ve vězení.

Vše se točí kolem lidských příběhů anonymních (ani jednou není řečeno konkrétní jméno) přistěhovalců. Jako by své osudy svěřovali rozhlasovému vysílání, jako by internet, facebook a rozhlas byly jejich zpovědníky. Do toho se ozývají chladné statistiky imigrantů žijících a pracujících u nás. Bez emotivních příznaků, bez interpretací. Jako bychom byli součástí věcného, neosobního systému nebo nějaké počítačové či mediální hry či politické kampaně.

Takto nastavený (divadelní) systém by mohl být vysoce účinný a funkční. Ovšem vyžaduje prvotřídní součástky a složité úkoly, nově setříděná a interpretovaná (sdílená) data. A to se – zatím – v této práci nestalo.

Herci jsou příliš pohybově nesmělí a herecky opatrní, využití technologií je spíše naznačené než funkční, data diváka zahlcují, příběhy jsou vesměs i odjinud slyšené. Zkrátka nakonec ze složitého systému vylezl lineární, jednoduše interpretovatelný útvar bez oné důležité „vyšší“ funkčnosti, která by nás-diváky pospojovala novými porozuměními danému stavu a našemu přístupu k němu. Bez toho dokumentární divadlo nemá valný smysl. Leda jako školní představení iniciující následné diskuse na toto téma. Ovšem pokud by Honzírek a jeho spolupracovníci měli sílu a svůj inscenační koncept domysleli a dopracovali do vrstevnatějšího tvaru, mohla by vzniknout práce s vyššími dopady.

Ostatně Léblův Strýček Váňa v Plzni (také) neuspěl a pak byl jednou z jeho nejpodstatnějších inscenací patřících dnes do zlatého fondu českého divadla. Proč by podobný osud nemohl čekat i tento projekt.

Johan – centrum pro kulturní a sociální projekty, Plzeň – Jiří Honzírek: Internet věcí. Koncept, scénář, režie Jiří Honzírek, dramaturgická spolupráce Roman Černík. Premiéra 12. září 2017.

  • Autor: Vladimír Hulec
  • Publikováno: 01. října 2017

Komentáře k článku: Dosažení vyšších cílů

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,