Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege údajně na hranici divadelní hry a koncertu se zabývá životem, dílem a především nejasnou smrtí průkopníka sonorismu a minimalismu, hudebního skladatele Tomasze Sikorského. Okolnosti jeho smrti v roce 1988 nejsou dosud objasněny, což vedlo Martu Sokołowskou, autorku dramatické předlohy, k oblíbené kombinaci dokumentu a čisté literární fikce, jíž se autorka, potažmo Katarzyna Kalwat coby režisérka divadelního zpracování rozhodla zmapovat, uctít a zamyslet se nad známými i možnými životními osudy polského komponisty.

Snímek z kontroverzně přijaté inscenace Holzwege FOTO ANNA TOMCZYNSKA

Scéna je poměrně perspektivní. Vévodí jí stůl, klavír a vana. Kolem je rozmístěna řada médií jako televize, promítací plátno, počítač, kamera, ale i zrcadlo. V závěru se dokonce prostor ještě otevře do hloubky a vyjeví rozsáhlé prostranství plné lesklých pruhů a plátno, na něž se na závěr promítá obraz z kamery snímající pouze hráče na klavír. To všechno vypadá funkčně a v případě druhého plánu až opulentně. Jako by si však režisérka se scénografkou Annou Tomczyńskou nepovídala, nerozuměla. Herci a v posledku i děj se s výpravou míjeli. Postavy se v ní pohybují jako hosté v cizím bytě. Jednotlivé prvky tak působí spíše nahodile a intuitivně se s nimi v představení také zachází. Snímání herců z různých, až z nepříjemně detailních úhlů je konvenční, nepřekvapivé a spíše nutné pro odškrtnutí kolonky „média – splněno“.

Za co dostal Tomasz Tyndyk v hlavní roli ocenění, je pro mě záhadou. Tyndyk svou stylizaci do bohémské osobnosti roztříštěné mezi otravným floutkem a umělcem mučeným vlastním talentem přehnal v typickou karikaturu umělce obecně. Dlouhé a zachmuřené pohledy kamsi do dáli, maratovský trpitel ponořený do vany, mladý génius rimbaudovského typu vztekající se i ovládající své okolí v až bezelstném domnění, že mu všechno projde. Podobně přepjatý výkon pak předvedla Sandra Korzeniak v roli věrné obhájkyně a nezdolné fanynky Sikorského a jeho tvorby. Nesnese agresivní výpady svého kolegy a pomyslného žalobce ztvárněného Janem Dravnelem. I ona se našla v nepřítomných pohledech omámené „groupie“, která neskonale a okázale trpí smrtí svého idola. Přepjatost a hysterii celku ještě zbytňují repliky, které musí herci říkat. Když už někdo chce pracovat s filosofickými tezemi, musí být patrné, proč. Eklektické spojování fenomenologa Heideggera s existencialistou Kierkegaardem, mezi nimiž bychom jistě spojitosti našli, je tu jen dokladem encyklopedické znalosti autorky bez ambicí hledat jejich ohnisko v postavě Sikorského. Nebo „vzrušující“ scéna, v níž se rádoby ironicky vypočítává, co všechno už na divadle bylo, v domnění, že to, co divák právě teď vidí, je něco neskonale nového, vrhá inscenaci spíš do řádu studentských nevybouřených pokusů s cílem říct všechno bez ohledu na to, zda řečené dává v celku smysl.

Jediným světlým okamžikem tak bylo živé uvedení slavné Cageovy skladby 4:33, kterou překvapivě originálně doplnil Krauze o letmé pohyby rukou nad klaviaturou. Jako by skladbu skutečně hrál, ovšem v tak zpomaleném čase, že není nic slyšet. Strávit těžko snesitelných devadesát minut jen kvůli těmto necelým pěti v divadle je však málo.

Hodnocení: 1

TR Warszawa (Polsko) – Holzwege. Režie Katarzyna Kalwat, text Marta Sokołowska, výprava Anna Tomczyńska, video Ewa Łuczak, světelný design Paulina Góral. Premiéra 15. ledna 2016.

  • Autor: Dominik Melichar
  • Publikováno: 01. října 2017

Komentáře k článku: Slepá avantgarda (proti)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,