Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi, ale zažíváme dnes obrovskou proměnu divadla, změnu paradigmatu, ve kterém existuje. Nejedná se ani tak o nově využívané divadelní formy, ale jde především o vyhledávání (nové) komunikace, (nové) citlivosti a angažovanosti, smysluplného místa v tomto světě, v této společnosti. Na jedné straně se objevují výstřední, silně stylizované formy, texty a příběhy. Na druhé se hledá opravdovost a autenticita. Často se využívá postupů dokumentárního divadla, divadelníci objevují divadelní esej, divadlo jako setkání, dialog, analýzu, sebezpyt. Před divákem se odehrávají reálné příběhy, ale odkrývají se mu i surreální, fiktivní světy a emoce.

Snímek z kontroverzně přijaté inscenace Holzwege FOTO ANNA TOMCZYNSKA

Tvůrcům inscenace Holzwege se podařilo mnohé z těchto způsobů práce a přístupů k divadlu propojit, zkomprimovat a vytvořit z nich silné dramatické dílo se spoustou interpretačních rovin. Od vrstvy dokumentární a historické přes esej o smyslu moderního umění po silný dramatický příběh člověka konfrontovaného s mašinerií společnosti, (hyper)senzitivního umělce, alkoholika i obdivovanou star žijící v reálném i fiktivním světě. Věcně vystupující herci se s tématem ztotožnili, nahlížejí je různými způsoby – otázkami, dialogy, úvahami, převtělováním se do hlavní postavy, za nejasných okolností zesnulého polského avantgardního skladatele Tomasze Sikorského (1939–1988). Divák se dozvídá teorie o jeho úmrtí, slyší jeho skladby a myšlenky. Na jevišti je prezentuje a skladby na klavírní křídlo interpretuje jeho skutečný přítel, skladatel Zygmunt Krauze. Usměrňuje některé přehnaně dramatické pohledy a soudy divadelníků, dává jejich představy a informace na pravou míru. Je střízlivým protipólem mladým skeptikům, expresionistům a romantikům. A současně diváky vtahuje do světa moderní hudby.

Takže sledujeme nejen dokumentární divadlo a drama, ale i koncert a výtvarné divadlo. I výtvarná rovina je totiž výrazná a promyšlená. Scénografka Anna Tomczyńska pracuje s jednoduchou scénou chaoticky rozházených artefaktů, šatníku, hraček a jiných rozbitých věcí, s vodou na podlaze a lacinou igelitovou stěnou v pozadí. Ewa Łuczak kamerou přenáší dění na několik pláten umístěných na scéně (či na onu stěnu).

Soustředí se na detaily rukou, obličeje, poklopce. Jindy zabírá klaviaturu. Někdy snímá dění velkými obrazy, jindy na malá plátna, občas i zrcadlově. Jak se osobnost skladatele před divákem rozpadá do více charakterových rovin podvědomí či alkoholem rozloženého vědomí, je těch obrazů-střípků víc a víc. Jako by se Sikorski postupně ocital v síni plné zrcadel, kde už slyšel jen zvuky – svou hudbu. Na konci igelity zmizí, scéna se plně otevře. V pozadí jeviště stojí monumentální sloupy, možná kmeny stromů, možná spodní části křížů. Před ně vchází herec představující Sikorského. Jde směrem k nám.

Obchází klavír, na který Krauze hraje poslední Sikorského skladbu napsanou těsně před smrtí. Jde klidně, vyrovnaně. Kristus? Ahasver? Marat? Nikoli. Obyčejný mladý kluk, tulák bez domova. Patos se mísí s civilním obrazem outsidera. Je na nás, jak si vyložíme předchozí dění a celou inscenaci. Poláci nám nic nevnucují. Vtahují nás do svého světa a důvěřují nám. Naše pochyby a otázky jsou i jejich otázkami a váháními.

Hodnocení: 4,5

TR Warszawa (Polsko) – Holzwege. Režie Katarzyna Kalwat, text Marta Sokołowska, výprava Anna Tomczyńska, video Ewa Łuczak, světelný design Paulina Góral. Premiéra 15. ledna 2016.

  • Autor: Vladimír Hulec
  • Publikováno: 01. října 2017

Komentáře k článku: Otázky bez odpovědí (pro)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,