Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Herecká asociace aneb Jsou zdrojem podpory herecké odbory?

Často narážím na mírný úšklebek, když se moji kolegové dozvědí, že jsem činný v Herecké asociaci… Přišel jsem k tomu ale vlastně jako „slepý k houslím“…

Když se nám před několika lety vedení našeho divadla snažilo vnutit na místo zaměstnaneckých smluv smlouvy o dílo na základě autorského zákona, bylo mi jasné, že by to mohlo mít za následek počátek likvidace stálého hereckého souboru. Výhrůžky tehdejšího šéfa ve stylu: Na mně záleží, jaké smlouvy a zdali vůbec nějaké smlouvy vám nabídnu, silně zneklidňovaly nejen mě. Rozhodl jsem se tedy poprvé zúčastnit se valné hromady HA, abych se poradil, co máme dělat. Nikdo z mých kolegů si nechtěl „kazit“ výjimečně volnou neděli „odborářským“ zájezdem do Prahy, tak jsem vyrazil sám.

Zcela nečekaně mi byly proplaceny jízdenky, a když jsem konečně v závěru schůze vyblekotal, co se ve zlínském divadle děje, dostalo se mi okamžitě ujištění o maximální podpoře. To se také následně stalo. Hned druhého dne zatelefonoval prezident HA tehdejší primátorce Zlína a ta pak okamžitě řediteli divadla s požadavkem, že si žádné úpravy zaměstnaneckosmluvních vztahů nepřeje. S následnou pomocí právníka HA, pana Mgr. Petříčka, se nám nakonec podařilo nejen vybudovat velmi solidní vztahy s vedením divadla, ale dostali jsme všichni v průběhu asi tří let zaměstnanecké smlouvy na dobu neurčitou, což velmi uklidnilo rozjitřenost, která v divadle byla, a přispělo velkou měrou k zvýšení pohody a klidu k naší umělecké práci. Koneckonců nasazení a výsledky, kterých nyní dosahujeme, jsou toho výmluvným důkazem.

Chápu snahu každého šéfa vytvořit si svůj herecký tým a mít možnost jej obměňovat. V daných podmínkách oblastního divadla vzdáleného od velkých měst, kdy jsou navíc možnosti přivýdělku mizivé (v oboru pak téměř nulové), platí ono heslo lepší vrabec v hrsti nežli holub na střeše.

Ačkoli nejsem žádný milovník schůzování a politikaření, ověřil jsem si tak v praxi, že význam a podpora Herecké asociace mají skutečně smysl. Podařilo se nám odvrátit nejen zřejmě postupný přechod divadla na stagionu, ale konsolidovat i vztahy s vedením na nynější, věřím, že přátelskou úroveň.

A to se odráží i v naší tvorbě. Ostatně, přijeďte se podívat. Srdečně vás zvu do Městského divadla ve Zlíně!

Gustav Řezníček

člen prezidia Herecké asociace

  • Autor: Herecká asociace
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Herecká asociace aneb Jsou zdrojem podpory herecké odbory?

  1. Jan Grygar

    Gustave,
    pěkně výstižně jsi to napsal a mohu to jenom podepsat. I u nás v divadle přišlo s novým vedením veliké vyjednávání okolo smluv v souboru (chtěli jenom roční), nakonec máme smlouvu o řetězení, vyjednali jsme si podmínky, které jsou dobré a důstojné a s vedením divadla vycházíme nadstandardně. HA je plně respektována. Byl bych samozřejmě nejraději, kdyby v HA byli všichni herci, byli bychom silnější, ale respektují právo každého na vlastní volbu. Ale ve svém výsledku jsou stejně všechny dojednané podmínky pro všechny bez rozdílu. Zkusme se ještě jednou zamyslet nad členstvím v HA, stojí to rozhodně zato.
    Jan Grygar, člen činohry ND Brno

    09.09.2017 (14.18), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,