Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Hamlet je inteligentní empatický člověk

V prostoru Královské zahrady na Pražském hradě se dnes poprvé odehraje dramatický příběh dánského následníka trůnu Hamleta, v němž se představí Jaroslav Plesl, Hynek Čermák, Lenka Vlasáková a další. Dnešní premiéra je prvním z celkem 162 představení, která nabídnou letošní Letní shakespearovské slavnosti.

Hynek Čermák (Claudius & Duch) a Jaroslav Plesl (Hamlet). FOTO PAVEL MÁRA

Hlavní je v inscenaci linie rodiny, vztahů a intimity. Zabýváme se tím, jak Hamlet naloží s informacemi, které v úvodu hry získá, jestli jim uvěří, jestli je dokáže využít, nebo ne. A také jestli je jeho touha po pravdě tak silná, že se kvůli ní dokáže vzdát lásky, úplně změnit svůj život, a dokonce i zabít. Do jaké míry je Hamlet mstitelem z vlastní vůle a do jaké z vůle jiných. To jsou velmi vzrušující otázky a možnosti, přibližuje koncepci inscenace Jaroslav Plesl, který ztvárnil titulní postavu.

A jeho kolega Hynek Čermák (Claudius & Duch) dodává: Fascinuje mě způsob, jakým titulní roli zkoušeli Jaroslav Plesl s režisérem Michalem Vajdičkou. Oba šli směrem, který bych nečekal a který mě nesmírně zajímá.

Jaroslav Plesl (Hamlet) a Vladimír Polívka (Rosencrantz). FOTO VIKTOR KRONBAUER

Podobně jako u Othella, kterého jsem pro Slavnosti režíroval v roce 2015, jsem zvolil komorní interpretaci hry, aby co nejvíc zafungoval konflikt postav a rodiny jako takové a zároveň aby měl divák možnost na úkor efektní režijní koncepce vidět herecký koncert, říká o svém pojetí režisér Michal Vajdička. Hamlet je inteligentní empatický člověk, který v porovnání s jinými Shakespearovými postavami neřeší věci s horkou hlavou. Za všechna svá rozhodnutí a skutky nese plnou zodpovědnost. Hledá pravdu, sžírá ho život ve lži a nevědomosti. Sice za sebou nechává oběti, ale stojí mu to za to. To mi je na něm velmi sympatické.

Další letošní program LSS

Vedle Hamleta se v Praze objeví dalších osm, již dříve na LSS uvedených inscenací. Najdeme mezi nimi loňskou premiéru sváteční komedie Večer tříkrálový aneb Cokoli chcete s Marií Doležalovou, Milanem Šteindlerem, Nelou Boudovou, Josefem Cardou a Václavem Koptou, nebo Mnoho povyku pro nic s Pavlem Novým, Petrem Čtvrtníčkem, Leošem Nohou a dalšími. V deseti srpnových večerech rozehrají nejslavnější Shakespearovo milostné drama Romeo a Julie Tereza Voříšková, Jan Sklenář, Naďa Konvalinková či Saša Rašilov. S projektem Pocta Shakespearovi se na jeviště Slavností vrací herec Jan Tříska. Společně s překladatelem Martinem Hilským a dalšími hereckými kolegy nabídne humorné i vážnější dialogy a sonety, které obohatí živá hudba a zpěv.

Pozor, změna místa!

Premiéra Hamleta i reprízy dalších představení se letos na Pražském hradě odehrají v novém působišti, a to v Královské zahradě před Míčovnou. Tradiční dějiště Slavností – Nejvyšší purkrabství – prochází v současné době plánovanou rekonstrukcí. Vstup pro diváky na novou letní scénu před Míčovnou, kde se nachází také pokladna, je z ulice Mariánské hradby (v docházkové vzdálenosti ze zastávky tramvaje Pražský hrad).

Pokladna je otevřena v hracích dnech od 15:00 do 21:00 (15:00 – 18:00 je vstup do pokladny pouze z Královské zahrady, 18:00 – 21:00 je vstup do pokladny pouze z ulice Mariánské hradby). Představení začínají obvykle ve 20:30.

Kompletní informace o Letních shakespearovských slavnostech 2017 naleznete na www.shakespeare.cz.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Hamlet je inteligentní empatický člověk

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Anketa

Kritika

Absurdní cesta k domácímu...

Make no Noise je paradoxní název pro...

Z borůvčí do hrobky

Několik glos k Theatrum Kuks, 23.–27....

Ach, ti muži

Odumírání vztahu v manželství má...

Cosi shnilého ve městě...

Jako poslední premiéru minulé sezony...

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

Burza

Zemřeli

Obrazem

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,