Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Hamlet je inteligentní empatický člověk

V prostoru Královské zahrady na Pražském hradě se dnes poprvé odehraje dramatický příběh dánského následníka trůnu Hamleta, v němž se představí Jaroslav Plesl, Hynek Čermák, Lenka Vlasáková a další. Dnešní premiéra je prvním z celkem 162 představení, která nabídnou letošní Letní shakespearovské slavnosti.

Hynek Čermák (Claudius & Duch) a Jaroslav Plesl (Hamlet). FOTO PAVEL MÁRA

Hlavní je v inscenaci linie rodiny, vztahů a intimity. Zabýváme se tím, jak Hamlet naloží s informacemi, které v úvodu hry získá, jestli jim uvěří, jestli je dokáže využít, nebo ne. A také jestli je jeho touha po pravdě tak silná, že se kvůli ní dokáže vzdát lásky, úplně změnit svůj život, a dokonce i zabít. Do jaké míry je Hamlet mstitelem z vlastní vůle a do jaké z vůle jiných. To jsou velmi vzrušující otázky a možnosti, přibližuje koncepci inscenace Jaroslav Plesl, který ztvárnil titulní postavu.

A jeho kolega Hynek Čermák (Claudius & Duch) dodává: Fascinuje mě způsob, jakým titulní roli zkoušeli Jaroslav Plesl s režisérem Michalem Vajdičkou. Oba šli směrem, který bych nečekal a který mě nesmírně zajímá.

Jaroslav Plesl (Hamlet) a Vladimír Polívka (Rosencrantz). FOTO VIKTOR KRONBAUER

Podobně jako u Othella, kterého jsem pro Slavnosti režíroval v roce 2015, jsem zvolil komorní interpretaci hry, aby co nejvíc zafungoval konflikt postav a rodiny jako takové a zároveň aby měl divák možnost na úkor efektní režijní koncepce vidět herecký koncert, říká o svém pojetí režisér Michal Vajdička. Hamlet je inteligentní empatický člověk, který v porovnání s jinými Shakespearovými postavami neřeší věci s horkou hlavou. Za všechna svá rozhodnutí a skutky nese plnou zodpovědnost. Hledá pravdu, sžírá ho život ve lži a nevědomosti. Sice za sebou nechává oběti, ale stojí mu to za to. To mi je na něm velmi sympatické.

Další letošní program LSS

Vedle Hamleta se v Praze objeví dalších osm, již dříve na LSS uvedených inscenací. Najdeme mezi nimi loňskou premiéru sváteční komedie Večer tříkrálový aneb Cokoli chcete s Marií Doležalovou, Milanem Šteindlerem, Nelou Boudovou, Josefem Cardou a Václavem Koptou, nebo Mnoho povyku pro nic s Pavlem Novým, Petrem Čtvrtníčkem, Leošem Nohou a dalšími. V deseti srpnových večerech rozehrají nejslavnější Shakespearovo milostné drama Romeo a Julie Tereza Voříšková, Jan Sklenář, Naďa Konvalinková či Saša Rašilov. S projektem Pocta Shakespearovi se na jeviště Slavností vrací herec Jan Tříska. Společně s překladatelem Martinem Hilským a dalšími hereckými kolegy nabídne humorné i vážnější dialogy a sonety, které obohatí živá hudba a zpěv.

Pozor, změna místa!

Premiéra Hamleta i reprízy dalších představení se letos na Pražském hradě odehrají v novém působišti, a to v Královské zahradě před Míčovnou. Tradiční dějiště Slavností – Nejvyšší purkrabství – prochází v současné době plánovanou rekonstrukcí. Vstup pro diváky na novou letní scénu před Míčovnou, kde se nachází také pokladna, je z ulice Mariánské hradby (v docházkové vzdálenosti ze zastávky tramvaje Pražský hrad).

Pokladna je otevřena v hracích dnech od 15:00 do 21:00 (15:00 – 18:00 je vstup do pokladny pouze z Královské zahrady, 18:00 – 21:00 je vstup do pokladny pouze z ulice Mariánské hradby). Představení začínají obvykle ve 20:30.

Kompletní informace o Letních shakespearovských slavnostech 2017 naleznete na www.shakespeare.cz.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Hamlet je inteligentní empatický člověk

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

Dotazník

Ivan Pinkava

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kronika

Jednou větou

1 Horácké divadlo Jihlava má od...

Kritika

Potkali se v Pardubicích

Režisér Michael Tarant má zálibu v...

Porušení mravního i...

Břetislav Rychlík se jako režisér...

Strašlivý vztek?

České divadlo vzalo Caryl Churchill na...

Když člověku rupnou...

Výraznou linii tvorby Divadla Tramtarie...

Šest žen znovuzrozených

Šest žen (původně Šest žen...

Dobře vržené kostky

Inscenací s poněkud dlouhým názvem...

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Jana Burkiewiczová: Baví mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Kontext

Tři billboardy skeptických...

Úvahy filmové

Svobodný v nezavedených...

Začátkem roku po těžké nemoci...

DAMU potemněla

Aby ne – je sobotní pozdní večer...

Moc sladkého škodí! Momenty...

Na tradičním loutkářském festivalu...

Burza

Podoby – Přebytek

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo v Dlouhé Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Inspirující outsider

Stručný obsah příspěvku zde není...

Bill C. Davis: Každá hra si...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Oprava

V popiscích k Velkému rozhovoru se...

Zemřeli

Byla to přísná ženská,...

(30. května 1944 Český Brod – 10....

Zemřeli

Marián Labuda (28. 10. 1944 Hontianske...

Výročí

Výročí 15.−31. ledna

Mikšaník Vratislav, sólista baletu...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ajrin Zlámalová: Nebyla jsem vždycky...

Služebník slova rekapituluje

Přednáším poezii více než 40 let....

Obrazem

Divadlo 1918–2018

České divadlo se přirozeně prolíná...

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,