Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Grantová výhybka aneb K čemu pravidla?

Pamětníci si možná vzpomenou na dobu, kdy se za vlády ODS rozdělovaly kulturní dotace dvoukolejně – část prostřednictvím grantů a částka šplhající až ke stovce milionů v rámci Partnerství hlavního města Prahy v oblasti kultury. Grantová pravidla byla chatrná, v rámci „partnerství“ šlo o politické rozhodnutí bez pravidel.

Od roku 2010 se o podpoře kulturních projektů a akcí rozhoduje podle notifikovaného grantového systému, který připravil ještě poradní sbor primátora Béma. Radní pro kulturu Václav Novotný (TOP 09) také brzy po svém nástupu do funkce (2011) výrazně omezil finance rozdělované formou „partnerství“. Pokusil se této formě podpory kultury vtisknout i jakási pravidla – byla určena především akcím, které Praha spolupořádala nebo měly pro město výrazně reprezentativní charakter.

Od září minulého roku se z „partnerství“ stala Individuální účelová dotace v oblasti kultury. O jejím udělení rozhoduje rovněž výbor pro kulturu, a to bez jakýchkoli zjevných pravidel. Vloni se ještě politici drželi zpátky – od září do konce roku přidělili dle zápisů z výboru pro kulturu 2 787 000 Kč. Zato jen v lednu letošního roku rovnou 9 745 000 Kč. Za čtyři měsíce (květnový zápis ze zasedání výboru ještě není k dispozici) to bylo dohromady 21 185 000 Kč.

Jak rozhodování probíhá? Členové výboru dostanou tabulku s žádostmi, radní Wolf nebo předsedkyně výboru Kaplický Fuchsová navrhnou pro konkrétní projekt částku, někdo z výboru přihodí, nebo nepřihodí, hlasuje se a je to. Soukromá střední škola Michael dostala na MichaelFest 200 000 Kč, Sbor dobrovolných hasičů z Březiněvsi na rodinný festival BřeziněFest 300 tisíc, Herecká asociace na Ceny Thálie 600 tisíc, výstava fotografií k 20. výročí nadace VIZE nic, Sdružení výtvarných kritiků na výstavu finalistů Ceny kritiky za mladou malbu nic… Jako s tou myšičkou, co tomu dala, tomu taky a na někoho nezbylo, protože se za něho nikdo ze členů výboru nepostavil.

Dubnové zasedání výboru přineslo ještě jednu inovaci – radní Wolf natvrdo prohlásil, že „z 350 milionů určených na granty pro tento rok rovnou vyčlení 20 milionů na individuální účelové dotace jako opravný prostředek“, tedy aby mohl výbor svým rozhodnutím poskytnout prostředky těm, kteří v posouzení odborné grantové komise neuspějí nebo uspějí s výrazně menší podporou, než žádali. (Mimochodem, nejen podle grantových pravidel, ale přímo ze zákona se nelze proti doporučení grantové komise odvolat.) A když došlo na schvalování žádosti Rock Café o milion korun, pan radní doporučil vyhovět, právě proto, že ji vnímá jako „prostředek odvolací k navržené grantové částce“. Podobně by se také dalo vnímat i schváleného půl milionu pro Spolek Kašpar na Bytové divadlo Ferdinanda Vaňka a taky 100 tisíc pro Divadlo bratří Formanů na festival Arena.

Nic proti konkrétním projektům, ale jaký smysl pak má práce grantové komise, když se důvody jejího rozhodnutí neberou při rozhodování o „opravném prostředku“ vůbec v úvahu? To radní Wolf své komisi tak málo věří, že počítá s nutností její doporučení opravovat?

Granty v oblasti kultury a umění pro rok 2018 byly vyhlášeny. Stále ovšem chybí (už druhý rok) aktualizovaná koncepce kulturní politiky, na jejímž základě má grantová komise žádosti posuzovat. Zastupitelé dožadující se na dubnovém zasedání výboru pro kulturu jejího projednání dostali od ředitele odboru kultury Františka Cipra pozoruhodnou informaci: Koncepci, kterou vloni vypracoval IPR (Institut plánování a rozvoje Praha), dostal za úkol připomínkovat člen grantové komise, kunsthistorik Marek Pokorný (ale proč zrovna on?). Ovšem „rozhodl se ji šířeji upravit“, takže to nestihl. A jeho finální verzi ještě musí posoudit poradní sbor paní primátorky Krnáčové (o němž dodnes není jasné, kdo v něm vlastně zasedá).

Třeba se už blíží chvíle, kdy se na magistrátu rozhodne, že bude lepší rozdělovat finance na kulturu jako za starých časů před rokem 2010 – rovnou a bez pravidel…

  • Autor: Marie Reslová
  • Publikováno: 15. května 2017

Komentáře k článku: Grantová výhybka aneb K čemu pravidla?

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,