Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se Verdiho Ernani dočkal opětovného uvedení v opeře Moravského divadla v Olomouci. Jde o vyčpělou a poněkud krkolomnou romantickou rytírnu, jež u nás nemá inscenační tradici: hrála se sice v roce 2013 v Ostravě, předtím však jen v hloubi šedesátých let v Opavě a Liberci. Olomoucký tvůrčí tým to pochopil jako příležitost pracovat bez zátěže diváckého očekávání a pustil se za Ernanim sympaticky vlastní cestou: škoda jen, že vede tak trochu do slepé uličky.

Smutný klaun Ernani (Jakub Rousek) s mafiánským klaunem Donem Carlosem (Martin Štolba) FOTO JAN PROCHÁZKA

Režisérka Karla Štaubertová postavila do středu inscenace nikoli titulního hrdinu, nýbrž jeho snoubenku Elvíru, která stojí v uzlovém bodu příběhu, neboť kromě domnělého bandity Ernaniho usilují o její přízeň také šlechtic Gomez de Silva a španělský král don Carlos. Z pseudohistorických souvislostí Štaubertová příběh převedla do cirkusového prostředí, v němž sice jakousi hierarchii postav zachovala, bílým líčením a červenými klaunskými nosy však z aktérů učinila jednu velkou rodinu. Možná mafiánskou, jak naznačuje Gomezovo líčení do podoby smrtky a Carlosův proužkovaný oblek a pistole ledabyle zavěšená pod paží. Mafiánské story by odpovídala i situace Elvíry držené násilím v manéžové kleci: její árie touhy po vysvobození v prvním dějství patří k nejsilnějším momentům i proto, že vizi volnosti zhmotňuje akrobatka na červeném pruhu látky. S ním se pak symbolicky dál nakládá; přetahovaná o něj v duetu s králem naznačuje, že za jeho nabídku opustit vězení by bylo nutno draze platit. V závěru Elvíra shromažďuje stuhy z rozstříhané látky (jak prošla peripetiemi příběhu) v touze po nové naději.

Režijní posun si s Ernanim rozumí v úvodním a poslední dějství, mezi nimi už zdaleka ne tolik. Zejména Carlos se vzdaluje prvotní kmotrovské pozici, ve třetím dějství je s honosnou korunou na hlavě a v hermelínovém plášti panovníkem – jen ten červený klaunský nos mu zůstává. Smysl cirkusové stylizace (jež mimo jiné ústřední dvojici ztvárňuje jako Pierota a Kolombínu z komedie dell’arte) se bohužel nevratně rozplývá, její hlavní přínos je nakonec v rozpohybování inscenace. Včetně sboru, jenž se vyrovnává s nesnadnými nároky partitury srdnatě, byť především v tenorech zřetelně na hranici vlastních možností. V titulní úloze Jakub Rousek výtečně uplatňuje svůj jasný a nosný tenor, jenž souzní se sopránem Radoslavy Mičové, která to, co jí snad v roli Elvíry schází na dramatičnosti, nahrazuje vroucím projevem. Neurčitost postavy krále jako by se odrážela i v pěveckém výkonu Martina Štolby: jeho měkkému barytonu exponovaný verdiovský part zejména v nižších polohách docela nesedí. Kontrastuje tak s Davidem Szendiuchem, jenž vládne lahodně znělým vysokým basem či spíš basbarytonem v souladu s hereckým pojetím Gomeze coby fatálního suveréna příběhu. Z menších rolí lze vyzvednout Petra Martínka za spolehlivě zazpívaného dona Riccarda; pěvcům pomáhalo i citlivé hudební nastudování Miloslava Oswalda.

Je dobře, že se olomoucký Ernani nespokojil s konvenčním předvedením, jež by vzhledem k literárním limitům předlohy bylo nejspíš nudné. Je o čem uvažovat, třebas inscenace na cestě za podnětným divadlem spíš klopýtá a netrefuje cíl. Asi jako ta velká lebka s bulvami, co po celou dobu shlíží z výšky na jeviště – snad měla působit jako varovné memento mori, evokuje však spíš strašidlo z pouťového hradu.

Moravské divadlo Olomouc – Giuseppe Verdi: Ernani. Dirigent Miloslav Oswald, úprava a režie Karla Štaubertová, výprava Matthias Eengelmann. Premiéra 15. prosince 2017. (Psáno z reprízy 16. ledna 2018.)

  • Autor: Marcel Sladkowski
  • Publikováno: 06. února 2018

Komentáře k článku: Cirkusový klaun Ernani

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,