Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Finita la Komedia!

Hodina i desetiletí, kdy jsme o sobě nevěděli, včera skončily… FOTO archiv PKD

To, co se vědělo rok a uhnětlo a strčilo do magistrátní trouby před tři čtvrtě rokem, se včera dopeklo. Soubor současného Divadla Komedie  a jeho vedení – tedy Pražské komorní divadlo Dušana D. Dařízka a Davida Jařaba – definitivně opustily prostory pražského Divadla Komedie. Loučily se důstojně, byť mírně chaoticky a trochu tábornicky.

Poslední „úřední“ den – v úterý 31. července ve 14 hodin – přišly do Divadla Komedie davy fanoušků, známých, přiznivců i zvědavců. Do sálu se nakonec dostali snad všichni, mnozí stáli po stranách hlediště či na balkoně. Hrála se poslední inscenace – Pařízkova adaptace Handkeho scénáře Hodina, ve které jsme o sobě nevěděli. Přeplněný sál navodil fanouškovskou atmosféru. Všichni věděli, že se odehrává hitorická událost, jež vstupuje do české divadelní historie. Ať už se Pařízek, Jařab a spol. budou dále profilovat jakkoli a jajich kariéry budou zářit dál či pohasnou, éra PKD v Divadle Komedie je v dějinách českého divadla srovnatelná s érami Divadla za branou Otomara Krejči, Divadla Na zábradlí a Činoherního klubu 60., příp. 70. nebo i 80. let, Husy na provázku a HaDivadla 70. a 80. let, Rajmontovou v ČS Ústí 70. – 80. let, Léblovou s Jelo a v Divadle Na zábradlí, Pitínského s Ochotnickým kroužkem a v HaDivadle anebo Morávkovou v Klicperově divadle.

Poslední představení v Komedii bylo od herců plně soustředěné. Žádné zbytečné fórky, parodie či odstup. Jen Marek Daniel v jednu chvíli divoce objal v první řadě sedící překladatelku Danu Hábovou. Ovšem komunikaci s divačkou v první řadě má v té chvíli v roli, jen to objetí bylo vášnivější než obyvkle. Ale hned se vrátil do „obrazu“. Závěr byl zato rychlejší než na premiéře. Jakmile se objevili herci se šampaňským, začal mohutný potlesk, mohutnějící s diváky ve stoje. Přišel Dušan Pařízek s laťkou ze Spílání publiku s nápisem: DIVADLO KOMEDIE 2002-2012. A po něm i další a další včetně režisérů Davida Jařaba a Kamily Polívkové a mnoha přátel i „obyčejných“ diváků. Pilo se, diskutovalo, objímalo i sem tam slzelo. Nejdřív na jevišti a v hledišti, pak byli diváci „vytlačeni“ do foyer a kavárny. Kdo chtěl, odnesl si plakáty, pozvánky, programy.

V kavárně bylo čím dál vydýchaněji a vedro, někteří herci i další spolupracovníci a účastníci posledního dne čím dál opilejší. Kolem půlnoci se objevil i Jiří Štrébl, který ten den hrál na LSS na Hradě. A lehce po půlnoci se většina přesunula z chodníku před Komedií na Střelecký ostrov, kde se pálily další kulisy ze Spílání a tančilo a pilo dál. Kdo měl chuť, skočil do Vltavy, kdo ne, povídal si s kýmkoli, koho potkal. Já například – ještě v Divadle Komedie – s ředitelem ND Ondřejem Černým, překladatelkou Danou Hábovou, dramaturgyní ČRo Alenou Zemančíkovou či kolegou Janem Kerbrem, na chodníku v Lazarské pak s nedávnými abolventy DAMU, režiséry Michalem Hábou a Davidem Šiktancem, absolventkou divadelní vědy Míšou Žemlovou nebo s hercem Hynkem Chmelařem. A na Střeláku s Michalem Pavlatou z Činoherního klubu. Nejčastější úvahy se točily kolem konce Komedie. Je to dobře – skončit na vrcholu? Je to tragédie – skončit před vrcholem?

Možná dobré téma i pro tento Hyde Park…

///

DIVADLO KOMEDIE 2002-2012

/aktualizováno z poslední tiskové zprávy/

FOTO archiv PKD

Desetileté působení Pražského komorního divadla v Divadle Komedie, které z této scény udělalo jedno z nejúspěšnějších pražských divadel, 31. července definitivně skončilo. Poslední možnost vidět soubor bude v září na festivalu Divadlo v Plzni, kde uvede inscenaci hry Rainera Wernera Fassbindera Odpad, město, smrt. Do konce kalendářního roku by měla vyjít připravovaná publikace DIVADLO KOMEDIE 2002-2012, která bude mapovat desetiletou činnost PKD v Divadle Komedie.

Pražské komorní divadlo skončilo v Divadle Komedie po finančních neshodách šéfa souboru Dušana Pařízka s pražským magistrátem. Problém byl v dvou a půl milionech, o které v loňském roce nechtěl magistrát Prahy navýšit rozpočet divadla . Už v roce 2010 muselo divadlo kvůli snížení příspěvku od města dělat změny v repertoáru a rušit některé domluvené koprodukce se zahraničními scénami. Loni na jaře se Pařízek rozhodl nedělat dál kompromisy a působení souboru v Divadle Komedie ukončit.

Nejoceňovanější divadlo desetiletí

PKD v divadle působilo od roku 2002 a záhy z něj jeho šéfové Dušan D. Pařízek a David Jařab vytvořili jednu z nejprogresivnějších scén v zemi. I přes velkou náročnost inscenovaných kusů, kdy na česká divadelní prkna soubor uváděli Wernera Schwaba, Thomase Bernharda, Roberta Musila, Josepha Rotha, Josepha Conrada, Ladislava Klímu, Egona Hostovského, Johanese Urzidila či Franze Kafku, získalo početné, vesměs mladé, intelektuálně laděné publikum z celé republiky.

Soubor se stal kritiky nejoceňovanějším divadlem posledního desetiletí u nás. Třikrát byl Divadlem roku v rámci Radokových cen, ve kterých v několika ročnících bodovali i herci a inscenace. PKD ale mělo úspěchy i v zahraničí, zejména v německy mluvících zemích. Soustředilo se na současnou českou, rakouskou a německou dramatiku, na východiska této tvorby, tedy hlavně na meziválečnou modernu, a na práce překračující rámec klasické činohry.

Inscenace ožijí ve filmu

Inscenace Pražského komorního divadla na scéně Divadla Komedie budou mít druhý život ve filmu. Režisér Radim Špaček během poslední sezony připravoval dokumentární cyklus, ve kterém zaznamenal 12 inscenací tohoto souboru.

Cyklus záznamů představení vzniká v produkci Čestmíra Kopeckého a zachycuje stěžejní inscenace souboru: Proces, Srdce temnoty, Legenda o svatém pijanovi, Weissenstein, Antiklimax, Nadváha, nedůležité: Neforemnost, Spílání publiku, Poslední chvíle lidstva, Goebbels/Baarová, Petrolejové lampy, Utrpení knížete Sternenhocha a Odpad, město, smrt.

Souběžně s dokumentem natáčí režisér Jan Hřebejk v Kopeckého produkci i celovečerní hraný film podle hry Odpad, město, smrt. Režisér Jan Hřebejk vychází ze scénáře Reinera Wernera Fassbindera a divadelní inscenace Dušana Pařízka. Ve filmu hrají herci, kteří účinkovali i v divadelní inscenaci PKD. Premiéra se plánuje na druhou polovinu listopadu.

Divadlo bylo v tuzemských podmínkách výjimečné i organizační strukturou, chod divadla měl na starosti jen minimální produkčně-umělecký tým. Oproti zvyklostem nemělo PKD v zaměstnaneckém poměru techniky ani herce, přesto v Komedii vznikl výrazný soubor, který vedle dramaturgie byl jeho devizou.

Soubor sice zaniká, herci ale získávají angažmá na prestižních scénách počínaje Divadlem Na zábradlí (Roman Zach, Stanislav Majer) přes Činoherní klub (Martin Finger) po Národní divadlo (Martin Pechlát). Jiří Štrébl v Divadle Komedie zůstane a bude spolupracovat se souborem Company.cz. Herci a herečky Jiří Černý, Hynek Chmelař, Ivana Uhlířová, Dana Poláková ani Gabriela Míčová zatím angažmá nemají. Dušan D. Pařízek bude v příští sezoně režírovat v Národním divadle Havlovu Zahradní slavnost, David Jařab již v červnu inscenoval v Činoherním studiu v Ústí nad Labem autorské drama Artaud o životě francouzského divadelního vizionáře a má domluveno několik dalších hostování v různých divadlech.

Jako nástupce PKD vybralo město loni na podzim v konkursu Divadlo Company.cz, které dosud působilo ve Strašnickém divadle a s nímž uzavřelo smlouvu do konce roku 2016. Nový nájemce se chce orientovat především na slovanskou dramatiku, zejména na polské tvůrce.

  • Autor: Vladimír Hulec
  • Publikováno: 01. srpna 2012

Komentáře k článku: Finita la Komedia!

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2016

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


13. 9.-26. 9. 2016

Číslo 15/2016 (13. 9.-26. 9. 2016)

Obsah čísla 15/2016

Sukces měsíce

Limbo (Austrálie): Limbo

sukces Letní Letné 2016

Dotazník

Petr Horníček

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Kladenská fraška, díl...

S mírnou nadsázkou lze tvrdit, že...

Fejeton

České léto, horké září

Letošní léto bylo, jak má být. My...

Glosa

Vyhovuje Pan Nikdo

Byl bych velmi rád, kdyby se Proces...

Opera poprvé v Karlíně

V úterý 13. září zahájil soubor...

Tryzna za lepší včerejšky

Léto bylo opravdu vzrušující, plné...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Slovenské národné divadlo uvede 20. a...

Kritika

Na Smíchově hoří

Německá spisovatelka Sudabeh Mohafez...

Honba za snem ostravskou...

Režisérka Anna Klimešová uvedla se...

Hospodské theatrum mundi

Filosofu a básníku Ladislavu Klímovi...

Město na dně Venuše

Inscenace Zlaté město Chemického...

S tím Uhdem je ale legrace,...

V rámci volného cyklu Česká (a...

Čím větší, tím lepší?...

Letní Letná českým divákům...

Dürrenmatt baví Brno

Když Friedrich Dürrenmatt vyhověl...

Kritický žebříček 15/2016...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2016...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

De facto zázrak

Skladatel, dirigent a flétnista Petr...

Čím větší, tím lepší?...

Letní Letná českým divákům...

Rozhovor

Ondřej Hýbl: Kjógen je jako...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Rosťa Novák: Vracím se na...

Rozhovor s principálem Cirku La Putyka

Kontext

Dobrat se pravdy poezií –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Fagi a divadlo

Nominace na Cenu Divadelních...

Ceny Divadelních novin budou letos...

Cesta k divadlu

Národní muzeum informuje

Evropské fórum hereckých...

Herecká asociace informuje

Podoby – Genetika

Stručný obsah příspěvku zde není...

DIOD – Divadlo otevřených...

Místa pro „nová“ divadla

Došlo do redakce

Jan Vodňanský / Petr Skoumal &...

Snaživé obrázky z...

knihovnička

Autora, nebo život!

Autora, nebo život!

FRANK HOMEYER

Druhý ročník Festivalu nahých forem...

Zahraničí

Co prosťáčkovi peep show, ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Výročí

Výročí 16.−30. září

Muroň Eduard, herec (16. 9. 1931) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zahradní slavnosti...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2016



Obsah,