Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Filip Nuckolls: Ztratili jsme hlavu pro České středohoří

 

Rozhovor s Filipem Nuckollsem, scénáristou a režisérem letního vlakového projektu Kredenc.

Proč se váš projekt jmenuje Kredenc?

Protože motoráčku řady 831, který diváky poveze, se slangově říká Kredenc. A náš scénář je vlastně taková stará sudetská kredenc, kde není důležité pořadí, nejsou tam priority, jen z ní vytahujeme zažloutlé fotky a zašlé předměty.

Jak byste ho charakterizoval?

Je to syntéza činoherního, pohybového, loutkového a hudebního divadla – takový nový cirkus na trati.

Kdo tvoří tvůrčí tým?

Nejdůležitější je samozřejmě producent Jan Kvasnička, který vše organizuje a shání peníze. V týmu jsou zatím čtyři herci – Anita Krausová, Jan Řezníček, Zbyšek Humpolec a Martin Tlapák, Daniel Fikejz skládá hudbu, která bude hrána naživo, plánujeme spolupracovat s ústeckou Základní uměleckou školou Evy Randové a lidmi z City Parkouru. Obrovské loutky nám zapůjčí Hura Collective. A také by v této inscenaci měli účinkovat němečtí herci a artisté.

Jak bude tato divadelní cesta probíhat?

V Lovosicích na nádraží diváky nabereme do vlaku a pojedeme asi čtyřicet kilometrů až do Libčevsi. Ve vlaku i za okny budou probíhat minisituace a bude se vyprávět – především o krajině. Měla by to být spíš ta humornější část. V Libčevsi dojedeme k nádhernému rybníku a vyhořelému zámku, kde by se mělo odehrát „ležení“ ve stylu Vančurova Rozmarného léta či letní pouti z třicátých let minulého století. A budeme čekat na tmu. Cesta zpět by měla mít mírně hororovou atmosféru. Hlavním tématem této části bude balada Lenora G. A. Bürgera, která silně připomíná Erbenovu Svatební košili. Scénář pro cestu tam je upovídaný a zpět už bude spíš náznakový a asociativní.

Emblémem projektu jsou ztracené hlavy, protože to k Českému středohoří patří. Z tohoto kraje pochází nejstarší ze sedmadvaceti pánů popravených na pražském Staroměstském náměstí v roce 1621, Václav Kaplíř ze Sulevic. Jeho hlava se nikdy nenašla. Ale to ztrácení je i metaforické, krajem se prohnali třeba husité a všichni se zde stali husity, později nacisty, komunisty, havlovci… Má to být ovšem především rodinné představení, tak se nebudeme pouštět do velkého filosofování.

Proč jste podstatnou část Kredence umístili do jedoucího vlaku?

To je taková vtipná historka, jak už to tak bývá. Líbilo se mi, když Divadlo Continuo uvedlo část inscenace Krajina ve vlaku. A jednou jsem Honzovi Kvasničkovi na pivu řekl, že bych chtěl vytvořit divadelní projekt, který se bude hrát z velké části ve vlaku. On se jen pochybovačně usmál. Na podzim ovšem přišel s tím, jestli to v létě opravdu realizujeme.

Nehodláme vytvořit nic velkého, spíš chceme udělat radost sobě a snad i divákům. A především plánujeme představit České středohoří, ztratili jsme totiž pro něj hlavu. Navíc máme spoustu krajových uměleckých inspirací. Žila zde Goethova mladičká láska Ulrika von Levetzow, zdejší krajinou se toulal Karel Hynek Mácha, těžil se zde český granát. Železnice, po které se vydáme, se původně jmenovala Švestková dráha, protože všude byly sady se švestkami a vlaky svážely úrodu do lovosického přístavu a pak se rozvážela do Evropy. A tato velkolepá historie skončila rokem 1938, respektive 1945, proto chceme ukázat, jak je pohoří velice romantické a inspirativní. Trať vede mezi Českým a Lounským středohořím, tak i kdyby se nedělo nic divadelně zajímavého, diváci mohou z okének sledovat jeden dlouhý „filmový“ záběr krajiny.

Kdy bude Kredenc uváděna?

Ve dnech 16. až 18. srpna a pak každý den od 24. srpna do 2. září. Začíná se v sedm večer v Lovosicích a končit budeme kolem půl jedenácté, kdy odjíždí poslední vlak do Prahy. Všechny informace najdou zájemci na adrese: www.kredenc.net.

Plánujete projekt oživovat i další léta?

Ano, měl by to být projekt, který se bude uvádět každé léto. Letos je to nultý ročník, kdy zjistíme, co funguje a co ne. Ale struktura by měla být taková, aby se každý rok mohla aktualizovat – něco se přidá, to nefunkční se odstraní. Náš divadelní vlak by měl koncem léta vyjíždět už na věky.

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Filip Nuckolls: Ztratili jsme hlavu pro České středohoří

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

Dotazník

Markéta Dvořáková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Anketa

Kronika

Jednou větou

V areálu bývalé papírny ve Vraném...

Kritika

Absurdní cesta k domácímu...

Make no Noise je paradoxní název pro...

Z borůvčí do hrobky

Několik glos k Theatrum Kuks, 23.–27....

Ach, ti muži

Odumírání vztahu v manželství má...

Cosi shnilého ve městě...

Jako poslední premiéru minulé sezony...

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Vladimír Polívka: Jen se...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

O talentu a kontaminaci hnusem

Ačkoli se neustále mluví o potřebě...

Středověk dnes

Úvahy filmové

Židé v moderních českých ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Kolegyně a kolegové!

Herecká asociace informuje

Podoby – Většina...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Hudební divadlo Karlín

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Od dekonstrukce k příběhu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

René Tuček – pěvec se...

(8. 1. 1936 Praha – 26. 8. 2017...

Vladimír Brabec byl chlap...

(15. 5. 1934 Praha – 1. 9. 2017 Nová...

Výročí

Výročí 16.−30. září

Kožíšková Kristina, korepetitorka...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (V)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Pan Papírek… (II)

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,