Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Festival OPERA 2017 udělil ceny „Libušky“

Včera na tiskové konferenci v Malém sále IDU-DU oznámili ředitelka festivalu Lenka Šaldová, předsedkyně odborné poroty Radmila Hrdinová a předseda pořádající Jednoty hudebního divadla Josef Herman, kdo získal ceny festivalu.

Libuška – čestná cena festivalu. FOTO FILIP ŠVÁCHA

Festival pravidelně upozorňuje na to, co se v domácím operním divadle obzvláště vydařilo: výjimečné festivalové výkony jsou oceňovány tzv. Libuškami. Současnou Libušku pro festival Opera na samém sklonku života navrhl významný sklářský výtvarník Václav Hanuš (1924 – 2009), vyrobila je firma TGK – technika, sklo a umění s.r.o. Skleněné artefakty budou slavnostně předávány na jevištích oceněných divadel.

Cenu kritiků za nejlepší inscenaci získalo Divadlo F. X. Šaldy Liberec za inscenaci opery Julese Masseneta Thaïs. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková a Ivan Žáček.

Do užšího výběru se dostaly následující inscenace: Thomasův Hamlet v provedení Národního divadla moravskoslezského a Hasseho La Semele v provedení Ensemble Damian.

Cenu diváků za nejlepší inscenaci získalo Národní divadlo moravskoslezské za inscenaci opery Ambroise Thomase Hamlet. Diváci o ceně rozhodují prostřednictvím ankety: na jednotlivých představeních měli možnost vyjádřit míru své spokojenosti na stupnici od jedné (nejhorší) do pěti (nejlepší).

Thomasův Hamlet se stal divácky nejúspěšnější inscenací s průměrem 4,87; následovala Massenetova Thaïs v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec s průměrem 4,81 a dále La Semele v provedení Ensemble Damian s průměrem 4,79 a Triptych v provedení Slovenského národného divadla s průměrem 4,67.

Cenu kritiků za mimořádnou interpretaci role získal Thomas Weinhappel za interpretaci titulní role v Thomasově opeře Hamlet v nastudování Národního divadla moravskoslezského. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková a Ivan Žáček.

Do užšího výběru se dále dostali následující interpreti (uvádíme v abecedním pořadí): Peter Berger za roli Michela (Bohuslav Martinů: Juliette, Národní divadlo), Jana Sibera za roli Ophélie (Ambroise Thomas: Hamlet, Národní divadlo moravskoslezské) a Lívia Obručnik Vénosová za roli Thaïs (Jules Massenet: Thaïs, Divadlo F. X. Šaldy Liberec).

Cenu diváků za mimořádnou interpretaci role získala Lívia Obručník Vénosová za interpretaci titulní role v Massenetově opeře Thaïs v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec.

Lívia Obručník Vénosová získala v divácké anketě 111 hlasů. Více nežli 50 hlasů měli ještě následující interpreti (uvádíme v abecedním pořadí): Katarína Jorda (Luigi Cherubini: Medea – Medea, Divadlo J. K. Tyla Plzeň), Czaba Kotlár (Jules Massenet: Thaïs – Athanaël, Divadlo F. X. Šaldy Liberec), Jana Sibera (Ambroise Thomas: Hamlet – Ophélie, Národní divadlo moravskoslezské), Thomas Weinhappel (Ambroise Thomas: Hamlet – Hamlet, Národní divadlo moravskoslezské).

Cenu ředitelky festivalu získal Ensemble Opera Diversa za inscenaci opery Ondřeje Kyase a Pavla Drábka Čaroděj a jeho sluha.

Čaroděj a jeho sluha je pátou celovečerní komorní operou dvojice Drábek – Kyas. Ředitelka festivalu Lenka Šaldová tímto zároveň oceňuje jejich programové hledání soudobého operního jazyka, a to v přímém kontaktu se spřízněnými operními interprety, kterým spolupráce s Ensemble Opera Diversa zjevně prospívá i při vstupu na „velká“ operní jeviště.

Cena Výboru Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla:

Od roku 2007 při příležitosti festivalu Výbor Jednoty hudebního divadla oceňuje osobnosti, které jakýmkoli způsobem významně přispěly domácímu opernímu divadlu.

Výbor Jednoty hudebního divadla ve složení Lubomír Havlák, Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková, Rudolf Leška, Regina Szymiková a Lenka Šaldová udělil cenu vedení Národního divadla Brno – Janáčkovy opery v čele s Martinem Glaserem a Jiřím Heřmanem za současnou koncepci a realizaci Festivalu Janáček Brno. Především za to, že organizátoři dílo Leoše Janáčka chápou v mezinárodním uměleckém kontextu, že jeho prostřednictvím programově otevírají soudobé možnosti pro inscenování opery a vstupují do mezinárodních koprodukcí s významnými evropskými operními domy. Dění na Festivalu Janáček výrazně ovlivňuje operní dění v Brně, kultivuje domácí operní publikum a vystavuje operní poměry České republiky mezinárodnímu srovnání.

Zpracováno na základě tiskové zprávy (zde).

  • Autor: DN
  • Publikováno: 07. listopadu 2017

Komentáře k článku: Festival OPERA 2017 udělil ceny „Libušky“

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,