Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Festival OPERA 2017 udělil ceny „Libušky“

Včera na tiskové konferenci v Malém sále IDU-DU oznámili ředitelka festivalu Lenka Šaldová, předsedkyně odborné poroty Radmila Hrdinová a předseda pořádající Jednoty hudebního divadla Josef Herman, kdo získal ceny festivalu.

Libuška – čestná cena festivalu. FOTO FILIP ŠVÁCHA

Festival pravidelně upozorňuje na to, co se v domácím operním divadle obzvláště vydařilo: výjimečné festivalové výkony jsou oceňovány tzv. Libuškami. Současnou Libušku pro festival Opera na samém sklonku života navrhl významný sklářský výtvarník Václav Hanuš (1924 – 2009), vyrobila je firma TGK – technika, sklo a umění s.r.o. Skleněné artefakty budou slavnostně předávány na jevištích oceněných divadel.

Cenu kritiků za nejlepší inscenaci získalo Divadlo F. X. Šaldy Liberec za inscenaci opery Julese Masseneta Thaïs. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková a Ivan Žáček.

Do užšího výběru se dostaly následující inscenace: Thomasův Hamlet v provedení Národního divadla moravskoslezského a Hasseho La Semele v provedení Ensemble Damian.

Cenu diváků za nejlepší inscenaci získalo Národní divadlo moravskoslezské za inscenaci opery Ambroise Thomase Hamlet. Diváci o ceně rozhodují prostřednictvím ankety: na jednotlivých představeních měli možnost vyjádřit míru své spokojenosti na stupnici od jedné (nejhorší) do pěti (nejlepší).

Thomasův Hamlet se stal divácky nejúspěšnější inscenací s průměrem 4,87; následovala Massenetova Thaïs v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec s průměrem 4,81 a dále La Semele v provedení Ensemble Damian s průměrem 4,79 a Triptych v provedení Slovenského národného divadla s průměrem 4,67.

Cenu kritiků za mimořádnou interpretaci role získal Thomas Weinhappel za interpretaci titulní role v Thomasově opeře Hamlet v nastudování Národního divadla moravskoslezského. Cenu udělila porota ve složení Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková a Ivan Žáček.

Do užšího výběru se dále dostali následující interpreti (uvádíme v abecedním pořadí): Peter Berger za roli Michela (Bohuslav Martinů: Juliette, Národní divadlo), Jana Sibera za roli Ophélie (Ambroise Thomas: Hamlet, Národní divadlo moravskoslezské) a Lívia Obručnik Vénosová za roli Thaïs (Jules Massenet: Thaïs, Divadlo F. X. Šaldy Liberec).

Cenu diváků za mimořádnou interpretaci role získala Lívia Obručník Vénosová za interpretaci titulní role v Massenetově opeře Thaïs v nastudování Divadla F. X. Šaldy Liberec.

Lívia Obručník Vénosová získala v divácké anketě 111 hlasů. Více nežli 50 hlasů měli ještě následující interpreti (uvádíme v abecedním pořadí): Katarína Jorda (Luigi Cherubini: Medea – Medea, Divadlo J. K. Tyla Plzeň), Czaba Kotlár (Jules Massenet: Thaïs – Athanaël, Divadlo F. X. Šaldy Liberec), Jana Sibera (Ambroise Thomas: Hamlet – Ophélie, Národní divadlo moravskoslezské), Thomas Weinhappel (Ambroise Thomas: Hamlet – Hamlet, Národní divadlo moravskoslezské).

Cenu ředitelky festivalu získal Ensemble Opera Diversa za inscenaci opery Ondřeje Kyase a Pavla Drábka Čaroděj a jeho sluha.

Čaroděj a jeho sluha je pátou celovečerní komorní operou dvojice Drábek – Kyas. Ředitelka festivalu Lenka Šaldová tímto zároveň oceňuje jejich programové hledání soudobého operního jazyka, a to v přímém kontaktu se spřízněnými operními interprety, kterým spolupráce s Ensemble Opera Diversa zjevně prospívá i při vstupu na „velká“ operní jeviště.

Cena Výboru Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla:

Od roku 2007 při příležitosti festivalu Výbor Jednoty hudebního divadla oceňuje osobnosti, které jakýmkoli způsobem významně přispěly domácímu opernímu divadlu.

Výbor Jednoty hudebního divadla ve složení Lubomír Havlák, Helena Havlíková, Josef Herman, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková, Rudolf Leška, Regina Szymiková a Lenka Šaldová udělil cenu vedení Národního divadla Brno – Janáčkovy opery v čele s Martinem Glaserem a Jiřím Heřmanem za současnou koncepci a realizaci Festivalu Janáček Brno. Především za to, že organizátoři dílo Leoše Janáčka chápou v mezinárodním uměleckém kontextu, že jeho prostřednictvím programově otevírají soudobé možnosti pro inscenování opery a vstupují do mezinárodních koprodukcí s významnými evropskými operními domy. Dění na Festivalu Janáček výrazně ovlivňuje operní dění v Brně, kultivuje domácí operní publikum a vystavuje operní poměry České republiky mezinárodnímu srovnání.

Zpracováno na základě tiskové zprávy (zde).

  • Autor: DN
  • Publikováno: 07. listopadu 2017

Komentáře k článku: Festival OPERA 2017 udělil ceny „Libušky“

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

Dotazník

Ivan Pinkava

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kronika

Jednou větou

1 Horácké divadlo Jihlava má od...

Kritika

Potkali se v Pardubicích

Režisér Michael Tarant má zálibu v...

Porušení mravního i...

Břetislav Rychlík se jako režisér...

Strašlivý vztek?

České divadlo vzalo Caryl Churchill na...

Když člověku rupnou...

Výraznou linii tvorby Divadla Tramtarie...

Šest žen znovuzrozených

Šest žen (původně Šest žen...

Dobře vržené kostky

Inscenací s poněkud dlouhým názvem...

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Jana Burkiewiczová: Baví mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Kontext

Tři billboardy skeptických...

Úvahy filmové

Svobodný v nezavedených...

Začátkem roku po těžké nemoci...

DAMU potemněla

Aby ne – je sobotní pozdní večer...

Moc sladkého škodí! Momenty...

Na tradičním loutkářském festivalu...

Burza

Podoby – Přebytek

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo v Dlouhé Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Inspirující outsider

Stručný obsah příspěvku zde není...

Bill C. Davis: Každá hra si...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Oprava

V popiscích k Velkému rozhovoru se...

Zemřeli

Byla to přísná ženská,...

(30. května 1944 Český Brod – 10....

Zemřeli

Marián Labuda (28. 10. 1944 Hontianske...

Výročí

Výročí 15.−31. ledna

Mikšaník Vratislav, sólista baletu...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ajrin Zlámalová: Nebyla jsem vždycky...

Služebník slova rekapituluje

Přednáším poezii více než 40 let....

Obrazem

Divadlo 1918–2018

České divadlo se přirozeně prolíná...

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,