Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Festival DIVADLO 2017 v Plzni hlásí…

25. ročník mezinárodního festivalu DIVADLO nabídne od 13. do 21. září v Plzni inscenace předních souborů z Belgie, Polska, Maďarska, Slovenska a České republiky. Letos přivezeme více zahraničních divadel – celkem osm v hlavním programu. Navíc všechny mezinárodní inscenace měly premiéru v loňském roce. Návštěvníci tak uvidí výběr toho nejzajímavějšího, co evropská, a samozřejmě domácí, scéna v současné době nabízí, zdůrazňuje ředitel festivalu Jan Burian.

Nové divadlo v Plzni. FOTO archiv DJKT

S jednou z nejvýraznějších současných inscenací na belgické scéně přijíždí do Plzně bruselský soubor Das Fräulein (Kompanie). Černá komedie Smutek režisérky a herečky Anne-Cécile Vandalem ironizuje módní vlnu severské depresivní krimi, ale zároveň se vyslovuje k nárůstu extremismu v evropské politice, říká člen dramaturgické rady Michal Zahálka. Multimediální představení uvedené s úspěchem na festivalu v Avignonu zavádí diváky mezi svérázné obyvatele jednoho malého dánského ostrova. Sem přijíždí ambiciózní krajně pravicová politička, aby zahladila potenciálně skandální smrt své matky, již našli oběšenou na dánské vlajce uprostřed vsi. Inscenace zajímavě využívá projekce nebo kamery, které odhalují vnitřky typicky severských domků, stojících přímo na scéně, doplňuje Michal Zahálka.

Černá komedie Smutek režisérky a herečky Anne-Cécile Vandalem ironizuje módní vlnu severské depresivní krimi a zároveň se vyslovuje k nárůstu extremismu v evropské politice. FOTO PHILE-DEPREZ

Poprvé se v Plzni představí významný polský režisér Michał Borczuch. Jeho inscenace Vše o mé matce divadla Teatr Laźnia Nowa z Krakova zvítězila loni na nejvýznamnějším polském festivalu Boska komedia. Se slavným filmem Pedra Almodóvara má tato inscenace společné pouze zaujetí pro nelehké osudy žen. Režisér i jeho hlavní herec Krzysztof Zarzecki se vracejí do 80. let, kdy obě jejich předčasně zemřelé matky ještě žily. S nimi ožívá i atmosféra pozdně totalitního Polska a „obyčejné“ životy jeho obyvatel, uvádí členka dramaturgické rady Kamila Černá. (O festivalu i inscenaci jsme psali v DN 3/2017: Dokud divadlo žije, Polsko ještě nezhynulo – pozn. red.)

Holzwege – život rozervaného umělce ubíjeného životem v totalitě rekonstruují tři herci ve dvou navzájem si protiřečících variantách. FOTO ANNA TOMCZYŃSKA

Živou hudbu a příběh skladatele Tomasze Sikorského, průkopníka minimalismu, spojuje inscenace Holzwege dramatičky Marty Sokołowské v režii Katarzyny Kalkat z varšavského divadla TR. Život rozervaného umělce ubíjeného životem v totalitě rekonstruují tři skvělí herci ve dvou navzájem si protiřečících variantách, jež nakonec překlenou věcné a zároveň vřelé vzpomínky Sikorského přítele, skladatele a klavíristy Zygmunta Krauzeho, který inscenaci živě doprovází, líčí členka dramaturgické rady Dora Viceníková.

Inscenace Zločin a trest boří obvyklé jevištní iluze. FOTO BERENIKE GAL

Návštěvníci festivalu budou mít i výjimečnou příležitost vidět úspěšnou maďarskou dramatizaci Dostojevského románu Zločin a trest, kterou se svými českými spolupracovníky připravil v předním budapešťském divadle Vígzsínház režisér Michal Dočekal. Ten se v zahraničí výrazně prosadil právě na maďarské divadelní scéně. Inscenace boří obvyklé jevištní iluze – techniku mají diváci možnost sledovat přímo „v akci“, navíc herci ztvárňují postavy tíživého příběhu na vysoké úrovni, dodává Kamila Černá.

Ve „one man show” Bláznovy zápisky režiséra Viktora Bodóa v podání Tamáse Keresztese přichází před očima diváků o rozum carský úředníček Popriščin. FOTO ATTILA TAKÁCS

Z Maďarska do Plzně přijede také divadlo Katona József Színház s Gogolovým monodramatem Bláznovy zápisky režiséra Viktora Bodóa. Ve „one man show” v podání Tamáse Keresztese přichází před očima diváků o rozum carský úředníček Popriščin. Originální proměny scény, skvělé herectví, gradující tempo představení a živá kapela se spojují v symfonii destrukce, zároveň srdcervoucí i komickou, líčí Dora Viceníková.

S titulem nejlepší maďarské inscenace roku přijíždí do Plzně maďarskojazyčný rumunský soubor Národního divadla Tărgu-Mures. Enfant terrible rumunského divadla, režisér Radu Afrim, který se proslavil provokativními zpracováními klasických her, zde inscenoval ironický román Klid Attily Bartise. Jeho hlavním hrdinou je spisovatel Andor, který se už patnáct let stará o matku, bývalou slavnou herečku, poté co přestala vycházet z bytu. Patologie vztahu mezi synem a matkou odráží patologii společenských vztahů 80. let, uvádí Kamila Černá.

Pohled na slovenské divadlo „malých forem”, který na festivalu ještě nebyl zastoupen, nabídne hostování Bratislavského bábkového divadla s hravou a nápaditou inscenací Na slepičích křídlech v režii Kataríny Aulitisové. Inscenace nevyužívá loutky, ale živé herce, z nichž dvě hlavní představitelky získaly nominace na cenu Dosky. Jde o hořké i humorné vyprávění příběhu dospívajícího děvčete, vyrůstajího v Československu v padesátých letech. O její touze stát se vzornou pionýrkou a občankou a o prozření, když se matka hlavní hrdinky ocitne ve vězení, říká Dora Viceníková.

S dynamickou inscenací Bůh je DJ z prostředí baru plného obrazovek a světel zavítá do Plzně mladý bratislavský soubor Divadla Petra Mankovského. FOTO archiv

S dynamickou inscenací Bůh je DJ z prostředí baru plného obrazovek a světel zavítá do Plzně mladý bratislavský soubor Divadla Petra Mankovského. Režisér Šimon Ferstl zasadil hru autora píšícího především pro berlínské divadlo Schaubühne am Lehniner Platz do domácích poměrů. Velmi dynamická inscenace se zdánlivě povrchní formou dotýká zásadních otázek pravdivosti či iluze, ryzosti i předstírání v základních mezilidských vztazích, uzavírá Kamila Černá.

České a moravské divadlo

Výběr domácích inscenací odráží to nejzajímavější, co u nás vzniklo za uplynulou sezónu. Dvakrát je v programu zastoupen jako autor Henrik Ibsen: Nora (Domeček pro panenky) v režii Jana Nebeského z pražského Divadla pod Palmovkou a Divoká kachna Komorní scény Aréna v Ostravě mladého režiséra Davida Šiktance, který děj přesazuje do současného paneláku.

Z Prahy přijede také Dejvické divadlo s v britském stylu napsanou komedií Vzkříšení režiséra Michala Vajdičky (bude uvedeno jak v rámci hlavního programu, tak i epilogu), Divadlo v Dlouhé s brechtovskou inscenací Hovory na útěku v režii Miroslava Hanuše a Jana Borny, kde důležitou roli hrají excentrické písně kapely Tiger Lillies.

Své zastoupení budou mít v Plzni i menší pražské soubory: Divadlo Letí přiveze oceňovanou inscenaci Olga (Horrory z Hrádečku) v režii Martiny Schlegelové, soubor Boca Loca Lab pak „ztišenou operu, poctu Umbertu Ecovi”, precizní a skvěle vystavěnou inscenaci Bludiště seznamů režiséra Jiřího Adámka, která je složena z výčtů, seznamů, katalogů a rejstříků. Soubor Masopust se v Plzni představí inscenací Lidový kousek v režii Ivany Uhlířové, Michala Kerna a Miloslava Königa, kteří vytvořili autorské představení složené z voicebandu, kabaretu, grotesky.

Z Ostravy do Plzně zavítá ještě jedno divadlo – Divadlo Petra Bezruče – s hravou kabaretně pojatou inscenací režiséra Lukáše Brutovského PS: … odepiš!, jejíž scénář je složený z citací archivních pohlednic ze 70. a 80. let.

Výjimečný divácký zážitek nabídne představení Naivního divadla Liberec  Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých v režii Filipa Homoly, které se odehrává okolo podlouhlého stolu.

Provokativní a až „brutální” pohled na Fráňu Šrámka a nadčasové téma vztahu mládí a zralosti nabídne inscenace Slováckého divadla Uherské Hradiště Měsíc nad řekou režisérky Anny Petrželkové.

Plzeň

Z domácích, plzeňských, inscenací uvidí návštěvníci dvakrát: Divadlo J. K. Tyla nabídne inscenaci Liduschka (Baarová), původní muzikálové ztvárnění vztahu herečky Lídy Baarové a Josepha Goebbelse v režii Romana Meluzína, a divadelní zpracování románového thrilleru Talentovaný pan Ripley režisérky Natálie Deákové. Divadlo Alfa na festivalu představí „neloutkovou” inscenaci Gazdina roba v režii Jakuba Vašíčka, která vznikla na základě stejnojmenné povídky Gabriely Preissové.

Epilog

Tradiční epilog v druhé polovině festivalu nabídne tři představení: komedii Vzkříšení Dejvického divadla, Jiráskovu Lucernu Divadla v Dlouhé v režii Hany Burešové a klauniádu Šašek a syn brněnského Divadla Bolka Polívky v hlavních rolích s principálem Bolkem Polívkou a jeho synem Vladimírem.

Off program

Hlavní divadelní program doplní opět off program, na kterém se bude podílet o. s. Johan a Filmový klub Plzeň, worshopy divadelní fotografie a filmu i další doprovodné akce.

Jiří Sedlák

///

Mezinárodní festival DIVADLO Plzeň

Pořádají: město Plzeň, Divadelní obec a Divadlo J. K. Tyla ve spolupráci s Divadlem Alfa

Ředitel festivalu: Jan Burian

Výkonný producent: Zdeněk Pánek

Dramaturgická rada: Kamila Černá, Jan Kerbr, Jitka Sloupová, Dora Viceníková a Michal Zahálka

Čestné předsednictvo festivalu: Frank Castorf, Ronald Harwood, Martin Huba, Krystian Lupa, Eimuntas Nekrošius a Tom Stoppard

Vedoucí produkce: Tomáš Kilbergr

///

Vstupenky budou v prodeji od 1. srpna 2017 v 9:00 v obvyklých předprodejích nebo on-line na www.plzenskavstupenka.cz

  • Autor: DN
  • Publikováno: 26. července 2017

Komentáře k článku: Festival DIVADLO 2017 v Plzni hlásí…

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,