Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Víc než národ!

Od pátku do neděle 17. – 19. března 2017 se bude v Praze již potřetí konat festival Bazaar, který se zaměřuje na nezávislou divadelní a taneční tvorbu ze střední, východní a jižní Evropy. Heslo letošního ročníku zní Víc než národ. Zahajovacím představením bude inscenace progresivního slovinského souboru Mladinsko a radikálního režiséra Oliviera Frljiće Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně!

Inscenace Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! je nejvýraznější inscenací současného postjugoslávského divadla. Frljićova práce se v ČR objeví vůbec poprvé a Motus ji uvádí ve spolupráci se Studiem Hrdinů. Představení je obžalobou i humanistickým manifestem, v němž se vzájemně proplétají osobní a historická dramata. Intenzivní balkánská produkce tematizuje moment fatálního rozpadu a jeho bolestivých konsekvencí. Frlićově inscenaci předchází rumunsko-polská práce Mădăliny Dan a Agaty Siniarske Matky z oceli, divadelní sci-fi z blízké budoucnosti, které spojuje kritiku politické manipulace s výzkumem emocí a fenomenologie slz.

Protože je festival Bazaar jediným „development festivalem“ (tedy přehlídkou ukázek a work-in-progress) ve střední Evropě, zůstává i letos centrem festivalového dění Sobotní Bazaar (1. + 2. část) připravený ve spolupráci se Studem Alta. Diváky zde čeká celodenní maraton scénických a tanečních projektů umělců z ČR, Polska, Německa, Izraele, Srbska, Slovenska a dalších zemí. Plejáda námětů a témat, s nimiž jednotlivé ukázky a work-in-progress přicházejí, nabízí podstatně zajímavější perspektivy než dnešní mediální, politicko-ekonomické či ideologické stereotypy. Co o nás říká naše tělesnost, kým jsme z hlediska evoluce, jak se naše prožívání a paměť štěpí mezi realitu a virtuální světy, jaké utopie jsou dnes možné, jak se mění naše identita v setkání s druhým? Mezi účastníky letošní přehlídky patří Agata Siniarska (Berlín–Varšava) a Xenia Taniko Dwertmann (Berlín), kolektiv friendly fire  (Lipsko) a jejich hosté z Izraele. Z budoucích českých prací uvidí diváci ukázky od Zdenky Brungot Svítekové (Praha), Cristiny Maldonado a Sodji Lotker (Praha), kolektivu Ufftenživot (Praha) nebo Markéty Jandové (Praha). Po dopoledním a odpoledním bloku budou následovat diskuze z cyklu RespondArt.

MATKY Z OCELI / Agata Siniarska & Mădălina Dan. FOTO archiv festivalu

Letošní ročník uzavře dvojice aktuálních představení ze severu i jihu východní Evropy. V základu inscenace Dior v Moskvě Ingridy Gerbutavičiūtė a Agnijy Šeiko stojí výzkum ženské role a jejích proměn v post-sovětských společnostech. Přicházejí s jasnou tezí: tělo naslouchá příběhům a vypráví je dál. Transformability bulharského umělce Willyho Pragera je antimuzikál pro dobu, která nemá pevný bod. Je divadelním filozofickým esejem i výsměchem epoše, která vyznává mýtus naprosté flexibility a dynamičnosti.

Bazaar 2017 má především nabídnout pohled do duše společnosti, která se v posledních letech rapidně změnila. Koketuje s rozpadem vlastní svobody i udržitelným modelem občanské společnosti a lakuje realitu únikem do nejrůznějších fikcí a „alternativních faktů“. Moje osobní heslo pro letošní rok zní „zpátky do reality“. V té ovšem nemůžeme žít bez vize ani představy o tom, kým chceme být. Co se nabízí? Kterým směrem se může současnost vydat, aby po sobě nezanechala ruiny?, ptá se šéfdramaturg festivalu a umělecký ředitel divadla Alfred ve dvoře Ewan McLaren. Možné odpovědi, které umělci ze střední a východní Evropy podávají, uvidí návštěvníci během tří intenzivních festivalových dní v divadle Alfred ve dvoře, ve Studiu Hrdinů a Studiu Alta. Program festivalu doplní diskuze, prezentace výrazného rakouského souboru SILK Fluegge a dvoudenní workshop uměleckého ředitele divadla Mladinsko Gorana Injace.

Informace: www.alfredvedvore.cz/cs/bazaar

///

DIOR V MOSKVĚ / Ingrida Gerbutavičiūtė & Agnija Šeiko. FOTO VYTAUSTAS PETRIKAS

Program festivalu Bazaar 2017:

PÁTEK 17.3.

13–17H / Alfred ve dvoře/ Možnosti nezávislého kurátora I.: Workshop s Goranem Injacem, uměleckým ředitelem Divadla Mladinsko

16H / Studio ALTA / Disastrous – Prezentace prací SILK Fluegge včetně ukázek (AT)

18H / Alfred ve dvoře /  Matky z oceli / Agata Siniarska (PL)  & Mădălina Dan (RO)

20H / Studio Hrdinů / Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! / Oliver Frljić & Divadlo Mladinsko  (SLO)

SOBOTA 18. 3.

10–13H / Alfred ve dvoře / Možnosti nezávislého kurátora II.: Workshop s Goranem Injacem, uměleckým ředitelem Divadla Mladinsko

14–22H / Studio ALTA / SOBOTNÍ BAZAAR

1. část / 14-18H

HAZARD ZONE / Zdenka Brungot Svíteková (SK/NO/CZ), Marta Bichisao (IT) a Sylvain Sicaud  (FR)

KEEP CALM / Ufftenživot (CZ)

STEREOPRESENCE / Cristina Maldonado (MEX)

+ diskuze RespondArt s Alicí Koubovou

2. část / 18.30-22H

VE JMÉNU KAR / Markéta Jandová a Jitka Tůmová (CZ)

SIONISTICKO-SOCIALISTICKÁ REPUBLIKA UGANDA: STÁT VĚCÍ BUDOUCÍCH (ZALOŽENÍ AMBASÁDY V PRAZE) / friendly fire (DE)

A DANCE IS A DANCE IS A DANCE / Agata Siniarska (PL) & Xenia Taniko Dwertmann (DE)

+ diskuze RespondArt s Alicí Koubovou

+ DJ Johana

NEDĚLE 19. 3.

18H / Studio ALTA / Dior v Moskvě / Ingrida Gerbutavičiūtė & Agnija Šeiko (LIT)

20H / Alfred ve dvoře / Transformability / Willy Prager (BLG)

  • Autor: DN
  • Publikováno: 10. března 2017

Komentáře k článku: Víc než národ!

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,