Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Na pohřbu Anny Kareniny

Loutkář Matija Solce vystrojil za doprovodu hudební skupiny Fekete Seretlek pohřeb Anně Karenině.

Hercům v Kar stačí lahev od šampusu, chladicí nádoba a dvě lžičky, aby zprostředkovali velkolepou scénu domácí lázně FOTO ARCHIV DAMÚZA

Hercům v Kar stačí lahev od šampusu, chladicí nádoba a dvě lžičky, aby zprostředkovali velkolepou scénu domácí lázně FOTO ARCHIV DAMÚZA

Začíná to jako setkání pozůstalých – název Kar totiž neznačí jen zkratku jména Karenina, ale především označuje smuteční hostinu. U vchodu si diváci berou svíčky a za oltářem, postaveným před pódiem v sále Paláce Akropolis, se shlukne šest hudebníků – a zároveň čino- i loutkoherců. Ti nám postupně vyjevují, s kým jsme se vlastně přišli rozloučit a jaký prožil(a) život. Je to ponejvíce živelný koncert, v němž zazní harmonika, perkuse, housle, violoncello, kontrabas a trubka, s kabaretními výstupy – v těch Anna Bubníková jako femme fatale Anna Karenina a Jiří N. Jelínek, namaskovaný k nepoznání, jako její nerudný manžel prezentují zlomové okamžiky svého vztahu.

Nejpozoruhodnější jsou ovšem mezihry – scénky s předměty, v nichž se především lahve a štamprlata stávají postavami našeho příběhu. Skvělá je zdánlivá jednoduchost, s jakou Solce a spol. vytvářejí z běžných předmětů asociativní mikrosituace. Stačí jim lahev od šampusu, chladicí nádoba a dvě lžičky, aby divákům zprostředkovali velkolepou scénu domácí lázně. A co teprve, když v propojení jednoho husího brku, paliček na perkuse, ubrousků a skleniček po scéně-oltáři vznešeně pochoduje pták.

Tolstého Annu Kareninu Fekete Seretlek sice nepohřbili, nečekejte však, že vám během necelé hodiny převypráví celý její osud. Vlastně se dozvíte pouhé zlomky. Předností projektu Kar je kontrastní atmosféra, kterou vytváří hudba ve zběsilém rytmu, vy­uží­va­jící ruské motivy, a také originální, mírně dekadentně působící scéna, jež nastoluje ponurost až posvátnost našeho společného večírku.

Kar je inscenace naplněná nespoutanou fantazií a hravostí. Diváci nejsou vyčleněni – mohou si třeba s hudebníky připít vodkou, ale především jsou nuceni mnohé si dovyprávět sami.

Fekete Seretlek a Studio DAMÚZA: Kar. Režie a hudba Matija Solce, scénografie Marianna Stránská. Premiéra 16. května 2016 v Paláci Akropolis.

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 06. června 2016

Komentáře k článku: Na pohřbu Anny Kareniny

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,