Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Na pohřbu Anny Kareniny

Loutkář Matija Solce vystrojil za doprovodu hudební skupiny Fekete Seretlek pohřeb Anně Karenině.

Hercům v Kar stačí lahev od šampusu, chladicí nádoba a dvě lžičky, aby zprostředkovali velkolepou scénu domácí lázně FOTO ARCHIV DAMÚZA

Hercům v Kar stačí lahev od šampusu, chladicí nádoba a dvě lžičky, aby zprostředkovali velkolepou scénu domácí lázně FOTO ARCHIV DAMÚZA

Začíná to jako setkání pozůstalých – název Kar totiž neznačí jen zkratku jména Karenina, ale především označuje smuteční hostinu. U vchodu si diváci berou svíčky a za oltářem, postaveným před pódiem v sále Paláce Akropolis, se shlukne šest hudebníků – a zároveň čino- i loutkoherců. Ti nám postupně vyjevují, s kým jsme se vlastně přišli rozloučit a jaký prožil(a) život. Je to ponejvíce živelný koncert, v němž zazní harmonika, perkuse, housle, violoncello, kontrabas a trubka, s kabaretními výstupy – v těch Anna Bubníková jako femme fatale Anna Karenina a Jiří N. Jelínek, namaskovaný k nepoznání, jako její nerudný manžel prezentují zlomové okamžiky svého vztahu.

Nejpozoruhodnější jsou ovšem mezihry – scénky s předměty, v nichž se především lahve a štamprlata stávají postavami našeho příběhu. Skvělá je zdánlivá jednoduchost, s jakou Solce a spol. vytvářejí z běžných předmětů asociativní mikrosituace. Stačí jim lahev od šampusu, chladicí nádoba a dvě lžičky, aby divákům zprostředkovali velkolepou scénu domácí lázně. A co teprve, když v propojení jednoho husího brku, paliček na perkuse, ubrousků a skleniček po scéně-oltáři vznešeně pochoduje pták.

Tolstého Annu Kareninu Fekete Seretlek sice nepohřbili, nečekejte však, že vám během necelé hodiny převypráví celý její osud. Vlastně se dozvíte pouhé zlomky. Předností projektu Kar je kontrastní atmosféra, kterou vytváří hudba ve zběsilém rytmu, vy­uží­va­jící ruské motivy, a také originální, mírně dekadentně působící scéna, jež nastoluje ponurost až posvátnost našeho společného večírku.

Kar je inscenace naplněná nespoutanou fantazií a hravostí. Diváci nejsou vyčleněni – mohou si třeba s hudebníky připít vodkou, ale především jsou nuceni mnohé si dovyprávět sami.

Fekete Seretlek a Studio DAMÚZA: Kar. Režie a hudba Matija Solce, scénografie Marianna Stránská. Premiéra 16. května 2016 v Paláci Akropolis.

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 06. června 2016

Komentáře k článku: Na pohřbu Anny Kareniny

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,