Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2018

ročník 25
18. 9.–1. 10. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Fatální feminní festival

    Třetí ročník festivalu umění o ženách, od žen, s ženami a pro ženy  se bude konat ve dnech 7. až 11. března. V pražském prostoru Venuše ve Švehlovce se v rámci festivalu Venušiny dny 2018 uskuteční tři premiéry a bude zde hostovat několik zahraničních hostů.

    Program:

    07.03. One night stand/up! – Komedie z válečného Bělehradu / Premiéra

    08.03. Stop fucking smiling! – Autorský projekt dvou slovenských umělců nastupující generace / Premiéra

    9. 3. Girl Power! Boxing night! – Zápas zkušených boxerek

    10.03. Queendom – Úspěšný nonverbální mix tance a současného divadla z Maďarska

    11.03. VNořen – Ibsen vs. internetoví diskutéři vs. feminismus / Premiéra

    One night stand/up!
    Premiéra „balkánské válečné komedie“ inspirované díly chorvatských publicistek Vedrany Rudan a Slavenky Drakulić. Ve Venuši ve Švehlovce uvádí tvůrčí ženské trio Trpković, Ferenzová a Dvořáková.
    Jedna žena. Antická hrdinka? Spíš antihrdinka. Její příběh, její postřehy, její lásky, její hněv, její fórky, její kytara a její oblíbený mediální kanál. Plus bombardování plus kytara plus devadesátky plus Balkán. A taky nová země, kde je klid a pod pojmem Balkán si lidi představí především Jugošku s pláží a mořem. Každý si v sobě hýčkáme svoje obrazy, které tvoří naši zemi a naše dějiny. Tyhle obrazy vyhrávají volby a díky těmhle obrazům dokážeme milovat i nenávidět. Jak vzniká válka a kdo ji vyvolává? Jací jsou Češi očima holky ze Srbska? A co jsi ty dělal v devadesátkách?

    Režie/dramaturgie: Lucie Ferenzová | Hlavní a jediná role/Hudba: Markéta Dvořáková | Námět/překlad a výprava: Andrijana Trpković


    Stop fucking smiling!
    Premiéra šílená autorské performance dvou slovenská umělců Lýdie Petrušové a Tomáše Procházky na hranici kýče, trapnosti a průšvihu ve Venuši ve Švehlovce. STOP FUCKING SMILING! Jsem šťastná, tak proč nejsem…
    Jsme tlačeni do dokonalé postavy, dokonalé hypotéky, dokonalé rodiny, dokonalé ženy, dokonalého muže. V dokonalém světě se všichni usmívají! V dokonalém světě není cool být smutný. Dokonalost existuje. A proto se usmíváme. Venuše se promění v dokonalý trenažér nedokonalého světa. Venuše se stane platformou pro extrémní emoce! Uleví se vám…
    Co je přirozené? A co je přetvářka? Je ti špatně? Vyzvracej se. Je ti smutno? Pláč. Jsi šťastná? Skákej. Jsi nešťastná? Zakřič!. Jsi nešťastný? Běž do někam… Sociální tlak nového přísloví „Postav dům, zasaď strom, zadluž se, ploď a roď!“útočí na naši individualitu.

    Koncept, text, režie, performance : Lýdia Petrušová a Tomáš Procházka | Scénografická spolupráce a grafický design: Laura Madjiah Štorcelová | Kostýmní spolupráce: Petra Kovácsová

    Girl Power! Boxing night!

    Na jeden večer vyměníme v sále Venuše divadelní jeviště za boxerský ring a vy se můžete těšit na zápasy zkušených boxerek. V ringu uvidíte profesionální sportovkyně, mistryně České republiky proti zahraničním reprezentantkám, stejně jako úspěšnou manažerku, či profesorku z vysoké školy.

    Queendom
    Pop-kulturní chytře zábavná inscenace zobrazuje role obou pohlaví od dob renesance po současnost a vrství je přes sebe až do extrému, ve kterém se však ukazuje jejich reálná absurdita. Gender sem, gender tam. Sedm tvorů, sedm ženských těl. Panny, královny, myslitelky, matky a válečnice. Skrze diváckou imaginaci jsou přivedeny k životu a připraveny vzít si zpět, co jejich jest…Ženy jako ženy, ženy jako muži. Je čas udělat si v těch rolích pořádek (smích)
    Úspěšný nonverbální projekt maďarské režisérky Veroniky Szabó je mixem současného tance, fyzického divadla s prvky drag show a improvizace. Jazykové bariéry se bát nemusíte.

    Režie a autor: Veronika Szabó | Hrají: Luca Borsos, Julia Jakubowska, Rozália Kemény, Fanni Lakos, Lori Baldwin, Viktória Makra, Sarah Günther | Asistetka režie: Viola Kallós | Asistentka produkce: Eszter Faragó-Kovách | Konzultanti: Márta Ladjánszki, Tamara Zsófia Vadas | Kostýmy: Anna Ádám | Vizualizace: Dorottya Poór, Veronika Szabó| Světla: Bredan Mate, Major Matyi | Hudba: Somló Dávid

    VNořen
    Premiéra na motivy slavné hry Henrika Ibsena Nora a internetových diskuzí o feminismu v režii slovenské režisérky Alžběty Vrzguly.
    Kampaň MeToo. Nora. Dior. Všichni bychom měli být feministy… Řešit tohle téma v jednadvacátém století? Vždyť už je v podstatě všechno hotovo. Je rovnoprávnost, volební právo, otcovská dovolená atd.
    „Věřím, že jsem především člověk jako ty.” – Nora Helmerová
    Však si buď. Buď si člověk, to je v pořádku. Ale i tak snad zvládneš vyprat, vyžehlit a připravit večeři. Jsi přece silná žena! Samozřejmě, že jsme feministy, ale… Humanistická hra Henrika Ibsena, ve které hlavní hrdinka nechá za dveřmi kromě manžela a dětí i útlak a degradaci sebe sama na pouhou panenku, je obecně považována za oslavu feminismu. V této inscenaci se text rozšiřuje o internetové diskuze, vlastní zážitky a rozpíná se směrem dovnitř, kde vytváří prostor pro ponor(ku).

    Text: Henrik Ibsen a kol. | Režie: Alžbeta Vrzgula | Dramaturgie: Patrik Boušek | Scéna, kostým: Bet Moth | Hrají: Lena Libjaková, Jonáš Florián | Zvuková spolupráce: Martin Kaščák | Pohybová spolupráce: Zuzana Sehnalová

    Vstupenky na: http://www.venuse-ve-svehlovce.cz/#program 

    • Autor:
    • Publikováno: 6. března 2018

    Komentáře k článku: Fatální feminní festival

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,