Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 1)

Sedm souborů z celé Evropy přivítá Slovenské národní divadlo v Bratislavě ve dnech 10. – 20. června 2017 v rámci divadelního festivalu Eurokontext.sk. Tématem letošního ročníku je Civilizace ohrožuje civilizaci a soubory ze Slovenska, České republiky, Německa, Polska, Maďarska, Rumunska, Slovinska a Islandu představí bratislavskému publiku inscenace ze svého repertoáru, které pojí ústřední linka: civilizace, která ohrožuje ostatní, ale zároveň může ohrožovat i sebe sama.

Festival nabízí svým divákům kromě divadelních představení, po kterých následují diskuze s herci a inscenátory jednotlivých kusů, workshopy, výstavy a panelovou diskuzi pro laickou i odbornou veřejnost.

Prvním představením byl Úpadok amerického impéria, invázie barbarov domácího souboru Slovenského národního divadla a ještě týž den se představil první zahraniční host, Národní divadlo Mannheim s představením Zapnúť/Vypnúť. Druhý den se opět předvedl nejprve domácí soubor s Rivers of Babylon, večer svého Kráľe Ubu zahrálo Slovinské národní divadlo Drama z Lublaně. (Tyto divadelní díla jsem však neviděla.)

Klatův barevný i černobílý Nepřítel lidu FOTO ARCHIV DIVADLA

V úterý 13. června byl uveden Ibsenův Nepřítel lidu, kterého do Bratislavy přivezlo krakovské divadlo Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej. Přes 130 let starou hru zasadil režisér Jan Klata do současnosti a přidal písňové vsuvky, které měly odlehčit atmosféru. Tomu pomáhala také barevná scéna, jež je ohraničená kachlíkovými zdmi evokujícími lázeňské bazény. Lehce chaotický pocit pak navozuje změť nejrůznějších věcí (ramínka, plastové trubice…), které však postavy v průběhu představení využívají.

Doktor Stockmann v podání Juliusze  Chrząstowskiho je v polské inscenaci kladnou postavou. Jediný Stockmann má dost morální síly a odvahy, aby se postavila maloměšťácké většině toužící po zisku. Ibsenova předloha tedy v Klatově režii působí poněkud černobíle a možná je lehce ideologicky zjednodušena.

Nejsilnějším momentem inscenace je okamžik, kdy je Stockmann, který vystupuje jako jakési svědomí lázeňského města, označen za „nepřítele lidu“ – v tom okamžiku opouštějí všechny ostatní postavy jeviště a přenechávají jej Chrząstowskimu, který se odpoutává od role a vede dialog s diváky v sále právě „z pozice svědomí“, které se pokouší probudit i v nás ostatních.

(O Klatově inscenaci Nepřítel lidu psal Vladimír Just, když Narodowy Stary Teatr hostoval v rámci Palm Off Fest v Praze. Recenzi čtěte zde.)

Klimszova inscenace Mučedník se snaží ukázat všechny úhly pohledu FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

Čtvrtý festivalový den se na Eurokontextu představil jediný český zástupce, Národní divadlo moravskoslezské. Mučedník Mariuse von Mayenburga je v Ostravě hrán ve Zkušebně Divadla Antonína Dvořáka, jež má kapacitu asi šedesát míst a herci s diváky jsou v blízkém kontaktu. V Bratislavě byl uveden v adekvátním prostoru – ve Studiu činohry SND. Scéna je jednoduchá, prakticky neměnná, jeviště pomyslně ohraničují mříže, které evokují staré školní šatny, ale zároveň i vězení. Na pódiu se nachází několik švédských beden, které se podle potřeby mění na školní lavice, stůl a podobně. Vymezují tak daný prostor, zároveň jsou symbolem tělesnosti a určitého drilu.

Příběh o mladém německém studentovi Benjaminovi (kterého výborně hraje Robert Finta) z rozvedené rodiny, jenž se zcela oddá Bibli, začne podle ní žít a totéž vyžaduje od své matky, spolužáků i pedagogů, ukazuje, kam až může dojít a jak zvráceně může vypadat náboženský fundamentalismus (téma v dnešní době velmi aktuální). Inscenace, kterou režíroval Janusz Klimsza, ovšem usiluje o to, aby divák pochopil přístup všech postav a ne je bez rozmyslu odsoudil.

///

Více na i-DN:

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 2)

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 3)

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 4)

  • Autor: Zuzana Hrubá
  • Publikováno: 17. června 2017

Komentáře k článku: Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 1)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 16/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


3. 10.–16. 10. 2017

Číslo 16/2017 (3. 10.–16. 10. 2017)

Obsah čísla 16/2017

Slovo ...

Divadlo, které si nerozumí

Mám dojem, že účastníci...

Sukces měsíce

Národní divadlo...

SUKCES MEZINÁRODNÍHO FESTIVALU DIVADLO

Dotazník

VerRich

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Seminář o umělecké kritice

Do Centra současného umění DOX...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Vlastivědné muzeum v Olomouci...

Kritika

Nedává, nebere

Poslední premiérou loňské sezony...

Každý musí sestoupit do...

Hrát na konci léta v krásném...

Vykřičíme všechnu bídu

Součástí pracovních oslav deseti let...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 16/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní smrti aneb Festival...

Podle mého si „přední příčky“...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Rozhovor

René Levínský: Píšu,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Barankiewicz:...

Rozhovor s novým uměleckým šéfem...

Kontext

O divadelním létě (nejen) v...

Zdá se, že vypravit se do divadla...

Burza

Joan Brehms se vrací domů

Národní muzeum informuje

Nominace na Cenu Thálie

Herecká asociace informuje

Podoby – Květáci

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo Radost Brno

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Aurora Lubos: Čekám, až mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Radu Afrim: Stačí tři zvuky...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Ještě k Národnímu divadlu

ohlasy: Ad DN 15/2017, str. 2

Zemřeli

Zemřeli

Arnošt Svoboda (6. 2. 1941 Třebíč...

Jan Tříska bohužel...

Nemohu stále uvěřit, že nepřijde....

Výročí

Výročí 1.−15. října

Černý Ondřej, ředitel, kritik a...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VI)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Jan Tříska

Ve Stříbrné ulici na Starém Městě...

Pan Papírek… ( III )

Příloha

Poděkování

Mezinárodní divadelní festival PALM...

Palm Off Fest 2017 – program

20. října v 19 hodin Zahájení...

Visegrád by chyběl stejně...

V posledních měsících jsou stále...

O střední Evropě

Střední Evropa existuje a my v ní,...

Nová pravice ve střední...

Rodí se nová střední Evropa a jeden...

Lze zachránit střední...

Střední Evropa, o které kdysi psal...

Lze žít a hrát divadlo...

Druhý ročník setkání divadel...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 16/2017



Obsah,