Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 1)

Sedm souborů z celé Evropy přivítá Slovenské národní divadlo v Bratislavě ve dnech 10. – 20. června 2017 v rámci divadelního festivalu Eurokontext.sk. Tématem letošního ročníku je Civilizace ohrožuje civilizaci a soubory ze Slovenska, České republiky, Německa, Polska, Maďarska, Rumunska, Slovinska a Islandu představí bratislavskému publiku inscenace ze svého repertoáru, které pojí ústřední linka: civilizace, která ohrožuje ostatní, ale zároveň může ohrožovat i sebe sama.

Festival nabízí svým divákům kromě divadelních představení, po kterých následují diskuze s herci a inscenátory jednotlivých kusů, workshopy, výstavy a panelovou diskuzi pro laickou i odbornou veřejnost.

Prvním představením byl Úpadok amerického impéria, invázie barbarov domácího souboru Slovenského národního divadla a ještě týž den se představil první zahraniční host, Národní divadlo Mannheim s představením Zapnúť/Vypnúť. Druhý den se opět předvedl nejprve domácí soubor s Rivers of Babylon, večer svého Kráľe Ubu zahrálo Slovinské národní divadlo Drama z Lublaně. (Tyto divadelní díla jsem však neviděla.)

Klatův barevný i černobílý Nepřítel lidu FOTO ARCHIV DIVADLA

V úterý 13. června byl uveden Ibsenův Nepřítel lidu, kterého do Bratislavy přivezlo krakovské divadlo Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej. Přes 130 let starou hru zasadil režisér Jan Klata do současnosti a přidal písňové vsuvky, které měly odlehčit atmosféru. Tomu pomáhala také barevná scéna, jež je ohraničená kachlíkovými zdmi evokujícími lázeňské bazény. Lehce chaotický pocit pak navozuje změť nejrůznějších věcí (ramínka, plastové trubice…), které však postavy v průběhu představení využívají.

Doktor Stockmann v podání Juliusze  Chrząstowskiho je v polské inscenaci kladnou postavou. Jediný Stockmann má dost morální síly a odvahy, aby se postavila maloměšťácké většině toužící po zisku. Ibsenova předloha tedy v Klatově režii působí poněkud černobíle a možná je lehce ideologicky zjednodušena.

Nejsilnějším momentem inscenace je okamžik, kdy je Stockmann, který vystupuje jako jakési svědomí lázeňského města, označen za „nepřítele lidu“ – v tom okamžiku opouštějí všechny ostatní postavy jeviště a přenechávají jej Chrząstowskimu, který se odpoutává od role a vede dialog s diváky v sále právě „z pozice svědomí“, které se pokouší probudit i v nás ostatních.

(O Klatově inscenaci Nepřítel lidu psal Vladimír Just, když Narodowy Stary Teatr hostoval v rámci Palm Off Fest v Praze. Recenzi čtěte zde.)

Klimszova inscenace Mučedník se snaží ukázat všechny úhly pohledu FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

Čtvrtý festivalový den se na Eurokontextu představil jediný český zástupce, Národní divadlo moravskoslezské. Mučedník Mariuse von Mayenburga je v Ostravě hrán ve Zkušebně Divadla Antonína Dvořáka, jež má kapacitu asi šedesát míst a herci s diváky jsou v blízkém kontaktu. V Bratislavě byl uveden v adekvátním prostoru – ve Studiu činohry SND. Scéna je jednoduchá, prakticky neměnná, jeviště pomyslně ohraničují mříže, které evokují staré školní šatny, ale zároveň i vězení. Na pódiu se nachází několik švédských beden, které se podle potřeby mění na školní lavice, stůl a podobně. Vymezují tak daný prostor, zároveň jsou symbolem tělesnosti a určitého drilu.

Příběh o mladém německém studentovi Benjaminovi (kterého výborně hraje Robert Finta) z rozvedené rodiny, jenž se zcela oddá Bibli, začne podle ní žít a totéž vyžaduje od své matky, spolužáků i pedagogů, ukazuje, kam až může dojít a jak zvráceně může vypadat náboženský fundamentalismus (téma v dnešní době velmi aktuální). Inscenace, kterou režíroval Janusz Klimsza, ovšem usiluje o to, aby divák pochopil přístup všech postav a ne je bez rozmyslu odsoudil.

  • Autor: Zuzana Hrubá
  • Publikováno: 17. června 2017

Komentáře k článku: Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 1)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 12/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


13. 6.–26. 6. 2017

Číslo 12/2017 (13. 6.–26. 6. 2017)

Obsah čísla 12/2017

Slovo ...

O sochaři, jehož zabil...

Říkalo se mu „fronta na maso“....

Sukces měsíce

Divadelní Flora Olomouc

Divadelní festival v Olomouci již...

Dotazník

Linda Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Rozdělování veřejných...

V Brně se po roce 1989 pomalu a s...

Fejeton

Povaha česká prokouřená

Blížila se půlnoc posledního...

Názor

„Kouříme? Nekouříme –...

Titulní citát z Havlovy Zahradní...

Glosa

Nedá mi to

Karla Hofmannová na vedlejší straně...

Přehlížená Afrika

Třináctý ročník festivalu Tvůrčí...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Třetí ročník anonymní soutěže o...

Reportáž

Kritika

Pestrá Flora

V polovině května rozkvetla Olomouc...

Olomoucké divadelní zázraky

Divadelní Flora Olomouc: 12.–21....

Sukně příliš široké pro...

Hru Christophera Hamptona Nebezpečné...

Na vlně teenagerovské

Osmidílná série Mládí v hajzlu...

Ze života loutek, které už...

BodyVoiceBand, jehož základ tvoří...

Divadelní galerie

Na začátku Fragmentů milostných...

S Čechovem neradno režijně...

Racek, jedna z pětice „velkých...

Honibrku, ty jsi Káj?

Představení AnderSen začne jako...

To je směšné, cha, cha,...

David Drábek uvařil hradeckého...

Pěkná napodobenina

Plzeňská opera uvedla českou...

Nový pokus o Žítkovské...

Dodo Gombár se jako režisér a...

Tři muži v chalupě aneb...

Závěrečná část „angažované,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 12/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Šťastná budoucnost?...

Ve Zlíně proběhl v polovině května...

Dušan D. Pařízek: Čas od...

S režisérem Dušanem D. Pařízkem...

Pestrá Flora

V polovině května rozkvetla Olomouc...

Olomoucké divadelní zázraky

Divadelní Flora Olomouc: 12.–21....

Rozhovor

Alexandre Katsapov: Emoce teď...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dušan D. Pařízek: Čas od...

S režisérem Dušanem D. Pařízkem...

Jak se vaše divadlo vyrovná...

Rozhovor s řediteli o kouření v...

Kauza

Kontext

Balety v Národním divadle

V březnu uspořádaly Divadelní noviny...

Anamnézy zla a jiskřičky...

Úvahy filmové

Burza

Nahlédnutí do výtvarné...

Národní muzeum informuje

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kartinky z Ruzyně

Teď by to bylo 41 let, ale ten smrad...

Zahraničí

Streaming, decibely, skype

Nová dráma 2017

Nečekej na lepší časy aneb...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Trzymaj się, Stary

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Olga Racková-Doležalová (15. 1. 1934...

Výročí

Výročí 1.−15. července

Adamcová Marie, kostýmní výtvarnice...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (II)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Expert – Obřad jako obraz

Fagi a divadlo

Akce / Action

Výpravnou publikaci Akce/Action...

Expert – obřad jako obraz

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 12/2017



Obsah,