Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 1)

Sedm souborů z celé Evropy přivítá Slovenské národní divadlo v Bratislavě ve dnech 10. – 20. června 2017 v rámci divadelního festivalu Eurokontext.sk. Tématem letošního ročníku je Civilizace ohrožuje civilizaci a soubory ze Slovenska, České republiky, Německa, Polska, Maďarska, Rumunska, Slovinska a Islandu představí bratislavskému publiku inscenace ze svého repertoáru, které pojí ústřední linka: civilizace, která ohrožuje ostatní, ale zároveň může ohrožovat i sebe sama.

Festival nabízí svým divákům kromě divadelních představení, po kterých následují diskuze s herci a inscenátory jednotlivých kusů, workshopy, výstavy a panelovou diskuzi pro laickou i odbornou veřejnost.

Prvním představením byl Úpadok amerického impéria, invázie barbarov domácího souboru Slovenského národního divadla a ještě týž den se představil první zahraniční host, Národní divadlo Mannheim s představením Zapnúť/Vypnúť. Druhý den se opět předvedl nejprve domácí soubor s Rivers of Babylon, večer svého Kráľe Ubu zahrálo Slovinské národní divadlo Drama z Lublaně. (Tyto divadelní díla jsem však neviděla.)

Klatův barevný i černobílý Nepřítel lidu FOTO ARCHIV DIVADLA

V úterý 13. června byl uveden Ibsenův Nepřítel lidu, kterého do Bratislavy přivezlo krakovské divadlo Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej. Přes 130 let starou hru zasadil režisér Jan Klata do současnosti a přidal písňové vsuvky, které měly odlehčit atmosféru. Tomu pomáhala také barevná scéna, jež je ohraničená kachlíkovými zdmi evokujícími lázeňské bazény. Lehce chaotický pocit pak navozuje změť nejrůznějších věcí (ramínka, plastové trubice…), které však postavy v průběhu představení využívají.

Doktor Stockmann v podání Juliusze  Chrząstowskiho je v polské inscenaci kladnou postavou. Jediný Stockmann má dost morální síly a odvahy, aby se postavila maloměšťácké většině toužící po zisku. Ibsenova předloha tedy v Klatově režii působí poněkud černobíle a možná je lehce ideologicky zjednodušena.

Nejsilnějším momentem inscenace je okamžik, kdy je Stockmann, který vystupuje jako jakési svědomí lázeňského města, označen za „nepřítele lidu“ – v tom okamžiku opouštějí všechny ostatní postavy jeviště a přenechávají jej Chrząstowskimu, který se odpoutává od role a vede dialog s diváky v sále právě „z pozice svědomí“, které se pokouší probudit i v nás ostatních.

(O Klatově inscenaci Nepřítel lidu psal Vladimír Just, když Narodowy Stary Teatr hostoval v rámci Palm Off Fest v Praze. Recenzi čtěte zde.)

Klimszova inscenace Mučedník se snaží ukázat všechny úhly pohledu FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

Čtvrtý festivalový den se na Eurokontextu představil jediný český zástupce, Národní divadlo moravskoslezské. Mučedník Mariuse von Mayenburga je v Ostravě hrán ve Zkušebně Divadla Antonína Dvořáka, jež má kapacitu asi šedesát míst a herci s diváky jsou v blízkém kontaktu. V Bratislavě byl uveden v adekvátním prostoru – ve Studiu činohry SND. Scéna je jednoduchá, prakticky neměnná, jeviště pomyslně ohraničují mříže, které evokují staré školní šatny, ale zároveň i vězení. Na pódiu se nachází několik švédských beden, které se podle potřeby mění na školní lavice, stůl a podobně. Vymezují tak daný prostor, zároveň jsou symbolem tělesnosti a určitého drilu.

Příběh o mladém německém studentovi Benjaminovi (kterého výborně hraje Robert Finta) z rozvedené rodiny, jenž se zcela oddá Bibli, začne podle ní žít a totéž vyžaduje od své matky, spolužáků i pedagogů, ukazuje, kam až může dojít a jak zvráceně může vypadat náboženský fundamentalismus (téma v dnešní době velmi aktuální). Inscenace, kterou režíroval Janusz Klimsza, ovšem usiluje o to, aby divák pochopil přístup všech postav a ne je bez rozmyslu odsoudil.

///

Více na i-DN:

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 2)

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 3)

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 4)

  • Autor: Zuzana Hrubá
  • Publikováno: 17. června 2017

Komentáře k článku: Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 1)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,