Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 1)

Sedm souborů z celé Evropy přivítá Slovenské národní divadlo v Bratislavě ve dnech 10. – 20. června 2017 v rámci divadelního festivalu Eurokontext.sk. Tématem letošního ročníku je Civilizace ohrožuje civilizaci a soubory ze Slovenska, České republiky, Německa, Polska, Maďarska, Rumunska, Slovinska a Islandu představí bratislavskému publiku inscenace ze svého repertoáru, které pojí ústřední linka: civilizace, která ohrožuje ostatní, ale zároveň může ohrožovat i sebe sama.

Festival nabízí svým divákům kromě divadelních představení, po kterých následují diskuze s herci a inscenátory jednotlivých kusů, workshopy, výstavy a panelovou diskuzi pro laickou i odbornou veřejnost.

Prvním představením byl Úpadok amerického impéria, invázie barbarov domácího souboru Slovenského národního divadla a ještě týž den se představil první zahraniční host, Národní divadlo Mannheim s představením Zapnúť/Vypnúť. Druhý den se opět předvedl nejprve domácí soubor s Rivers of Babylon, večer svého Kráľe Ubu zahrálo Slovinské národní divadlo Drama z Lublaně. (Tyto divadelní díla jsem však neviděla.)

Klatův barevný i černobílý Nepřítel lidu FOTO ARCHIV DIVADLA

V úterý 13. června byl uveden Ibsenův Nepřítel lidu, kterého do Bratislavy přivezlo krakovské divadlo Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej. Přes 130 let starou hru zasadil režisér Jan Klata do současnosti a přidal písňové vsuvky, které měly odlehčit atmosféru. Tomu pomáhala také barevná scéna, jež je ohraničená kachlíkovými zdmi evokujícími lázeňské bazény. Lehce chaotický pocit pak navozuje změť nejrůznějších věcí (ramínka, plastové trubice…), které však postavy v průběhu představení využívají.

Doktor Stockmann v podání Juliusze  Chrząstowskiho je v polské inscenaci kladnou postavou. Jediný Stockmann má dost morální síly a odvahy, aby se postavila maloměšťácké většině toužící po zisku. Ibsenova předloha tedy v Klatově režii působí poněkud černobíle a možná je lehce ideologicky zjednodušena.

Nejsilnějším momentem inscenace je okamžik, kdy je Stockmann, který vystupuje jako jakési svědomí lázeňského města, označen za „nepřítele lidu“ – v tom okamžiku opouštějí všechny ostatní postavy jeviště a přenechávají jej Chrząstowskimu, který se odpoutává od role a vede dialog s diváky v sále právě „z pozice svědomí“, které se pokouší probudit i v nás ostatních.

(O Klatově inscenaci Nepřítel lidu psal Vladimír Just, když Narodowy Stary Teatr hostoval v rámci Palm Off Fest v Praze. Recenzi čtěte zde.)

Klimszova inscenace Mučedník se snaží ukázat všechny úhly pohledu FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

Čtvrtý festivalový den se na Eurokontextu představil jediný český zástupce, Národní divadlo moravskoslezské. Mučedník Mariuse von Mayenburga je v Ostravě hrán ve Zkušebně Divadla Antonína Dvořáka, jež má kapacitu asi šedesát míst a herci s diváky jsou v blízkém kontaktu. V Bratislavě byl uveden v adekvátním prostoru – ve Studiu činohry SND. Scéna je jednoduchá, prakticky neměnná, jeviště pomyslně ohraničují mříže, které evokují staré školní šatny, ale zároveň i vězení. Na pódiu se nachází několik švédských beden, které se podle potřeby mění na školní lavice, stůl a podobně. Vymezují tak daný prostor, zároveň jsou symbolem tělesnosti a určitého drilu.

Příběh o mladém německém studentovi Benjaminovi (kterého výborně hraje Robert Finta) z rozvedené rodiny, jenž se zcela oddá Bibli, začne podle ní žít a totéž vyžaduje od své matky, spolužáků i pedagogů, ukazuje, kam až může dojít a jak zvráceně může vypadat náboženský fundamentalismus (téma v dnešní době velmi aktuální). Inscenace, kterou režíroval Janusz Klimsza, ovšem usiluje o to, aby divák pochopil přístup všech postav a ne je bez rozmyslu odsoudil.

///

Více na i-DN:

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 2)

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 3)

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 4)

  • Autor: Zuzana Hrubá
  • Publikováno: 17. června 2017

Komentáře k článku: Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 1)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 21/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


12. 12.–25. 12. 2017

Číslo 21/2017 (12. 12.–25. 12. 2017)

Obsah čísla 21/2017

Slovo ...

Něco pro mě, nic pro...

Soubor Schauspiel Hannover v režii...

Osobnost měsíce

Sandra Hüller

Herečka a zpěvačka Sandra Hüller ve...

Dotazník

Jana Orlová

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Půlměsíc na pražském nebi

Koncem listopadu se nad Prahou...

Fejeton

POVÍDKA: O Jonášovi

Jonáš byl největším talentem v...

Názor

Teoreticky o cestě do pekel

Překvapilo mě, jaký ohlas vyvolal...

Kronika

Jednou větou

Ve dnech 1.–16. listopadu se v Praze...

Kritika

Zavřete oči, našeptávač...

Na začátku, před oponou, sluha Dubois...

Havlův vzkaz dnešku ...

Komorní scéna Aréna po Smíření –...

Podzemní ambasáda

Projekt In the Name of Gift vznikl ve...

Maryša umazaná od mouky

Jako červená, vlastně spíš bílá...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 21/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Zvony i vlast

Románová prvotina „bezdomovce“...

Revoluce k ničemu

Na letošním ročníku festivalu...

Bezmocná angažovanost...

Nic proti doku-divadlu, divadlu...

Samopal versus smích dětí...

Soucit. Příběh kulometu je v...

Zamilovat si Sandru Hüller

Curyšský Theater Neumarkt představil...

Banální hovory z butiku...

Označit kultovní rakouskou dramatičku...

Módní ikona „Elfi“ (pro)

Šest postav s baterkami hledá nikoli...

Ouverture!

Skladatelé psávali předehry z...

Dnešní svět podle...

Na konci devadesátých let pro mě byly...

Naše stará a nová Evropa

Pražský divadelní festival...

Rozhovor

Radek Holub: Prát se umím,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Martin Františák: Nechci...

Rozhovor s uměleckým šéfem činohry...

Kontext

Kohout se dočkal

Vyhlášení Ceny Jindřicha...

Hutných patnáct let Petra...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Adventní bilancování mého...

Herecká asociace informuje

Podoby – Pivo si dám až...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Venuše ve Švehlovce, Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Může divadlo zapomínat?

Dvakrát ze Slovensko-Česka

Nesnesitelná mateřská...

Dvakrát ze Slovensko-Česka

Dopředu, ale kam?

Międzynarodowy Festiwal Teatralny...

Zemřeli

Zemřeli

Jiří Kyselák (9. 8. 1952 Brno – 19....

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

My jsme ten oheň nezapálili...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

RR Rozhovory Revolver Revue 2016, 776...

Fundovaně, a přitom...

Pomyslné nůžky už se nerozevírají,...

Obrazem

Malované opony divadel...

Přesně po šesti letech od vydání...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (VIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 21/2017



Obsah,