8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Festivaly Kritika

Tajemství Václaváku

Druhé město – společný projekt divadla VOSTO5, skupiny VerTeDance a katedry alternativního a loutkového divadla DAMU mi svým názvem okamžitě evokoval stejnojmennou knihu Michala Ajvaze. I v ní se hledá neznámé, tajemné město, které existuje, my ho ovšem smysly nevnímáme. Město barevnější i šílenější, než si připouštíme, nám zprvu nenápadně odhalují herci a tanečníci na Václaváku, později v pasáži paláce U Stýblů se už odehrává čistě divadelně a pompézně bitva za češství. A že přijede Václav na koni, je už jen absurdní pointa. Pravda, možná moc sladká, ale pořád jen v duchu (umělé) okázalosti tohoto náměstí.

Druhé město

Oživlé figuríny (tanečníci z VerTeDance) ve výloze nejmenovaného obchodu FOTO MARKÉTA M. ČERNÁ

Místem setkávání, oslav i demonstrací procházíme často, k zastavení nás nepřimějí figuríny ve výlohách, televizní štáb, dealeři, popeláři, mafiáni, kršňáci. Přimělo nás Druhé město. Diváci ve sluchátkách slyší útržky rozhovorů a snaží se na náměstí najít ty, kterým věty mohou vložit do úst. Je to vtipné i smutné. Občas mluvčí nenajdete, nebo se prostě radši necháte unést opravdovou situací – projíždějícím policejním vozem, stromem, kterého jste si nikdy nevšimli a pravděpodobně už ani nevšimnete. Poté však musí vzplát bitva, s limuzínou přijíždí divadelní fikce a přichází šťastný konec. Možná je to škoda, možná diváci měli zůstat ponořeni do hledání a osamoceného přemýšlení déle. Přesto se VOSTO5 opět povedlo poodhalit něco skrytého a najít místu příběhy.

Druhé město nabízí druhý pohled. Jaký bude, je už jen na nás.

Hodnocení: 4

Viz také recenze Vladimíra Hulce Chaos v Chaosu (hodnocení: 2)