Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Dopis z Brém

Ještě před pár měsíci se mi v souvislosti s Brémami nevybavilo nic víc než pohádka bratří Grimmů o brémských muzikantech, tedy o muzicírujících zvířátkách, která přemohla zlé loupežníky. Tak úplně mimo jsem nebyla, protože motiv čtyř zvířátek – oslíka, psa, kočky a kohouta – se tu objevuje úplně všude, nejvíc ze všeho na různých tretkách pro turisty. Brémy toho ale nabízejí mnohem víc, je to město velmi půvabné, starobylé a k pobytu příjemné. Řada jejich památek přežila ve zdraví válku a můžete se těšit jejich typickým severoněmeckým stylem, fasádami s oblouky, římsami, věžičkami, arkýři a vikýři umně vyzdívanými z červených cihel, což je dovedeno k art deco umělecké dokonalosti v pitoreskní uličce Böttcherstrasse, něčím připomínající domy Hundertwasserovy. Krásná je gotická radnice s renesanční fasádou nebo úzké křivolaké uličky čtvrti Schnoor.

Osobně nejvíc oceňuju, jak si v Brémách lze užívat život v zeleném pásu parků, zahrádek, sportovišť a restaurací kolem řeky Vesery a jejích ramen, kde se po odpoledních s velkým požitkem projíždím na vypůjčeném kole. Místní se v řece dokonce i koupou, ale to jsou otužilí seveřané.

Co se kultury týče, Brémané tvrdí, že frekvenci různých akcí jim prý závidí i Berlíňáci. Jen během mého pobytu tu proběhl Evropský týden, Muzejní noc a mezinárodní básnický festival On the Road, a k tomu spousta dalších nezávislých událostí. Nemluvě o četných galeriích, z nichž třeba v takové Kunsthalle mají úžasnou sbírku obrazů především z přelomu 19. a 20. století, s výraznou místní malířkou počátku 20. století Paulou Modersohn-Becker, která má navíc vlastní galerii ve zmiňované umělecké uličce Böttcherstrasse. A to nesmím zapomenout na výroční schůzi spolku Porta Bohemica, který sem zve české umělce a kde jsem také představila své texty.

Naposledy jsem byla na vystoupení amerického básníka Johna Giorna, spolupracovníka Andyho Warhola a protagonisty jeho slavného filmu Spánek. Je to čilý pětasedmdesátník, přednášející své básně velmi srozumitelnou (asi záměrně pomalou a zřetelnou) angličtinou. Nejprve se pochlubil nejnovější básní, inspirovanou pobytem v Peru a ztvárňující pověst o inckém bohu Virakočovi, který stvořil plemeno kamenných obrů a poněkud se mu to vymklo z rukou, a pak přišla na řadu jeho starší dílka jako báseň ztvárňující vzpomínky na smrt Williama Burroughse a na všechno kolem ní, nebo dílko nazvané Just say no to family values (Prostě řekni ne rodinným hodnotám, zjevně parodie na propagandu typu Prostě řekni ne drogám), z nějž dýchala hravost a současně subverzivita stejně jako ze závěrečné básně, přání, které si sám (i celému světu) napsal k sedmdesátinám a v němž nám jako publiku dával své požehnání, abychom si skvěle užívali drogy, alkohol, sex podle svého vkusu hetero- i homosexuální, třeba jen v představách se svými idoly, svoji chvíli hvězdné slávy a podobně.

Tak si užívejte i vy!

Eva Hauserová

spisovatelka

Literární noviny číslo 23/2012
vyšly 7. června 2012.

www.literarky.cz
predplatne@literarky.cz

  • Autor: Literární Noviny
  • Publikováno: 13. Červen, 2012

Komentáře k článku: Dopis z Brém

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 7/2015

Vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Nadace Českého literáního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


1. 4.-14. 4. 2015

Číslo 7/2015 (1. 4.-14. 4. 2015)

Obsah čísla 7/2015

Komentář

Kde vzít peníze na divadlo

Bez dotací se neobejdou ani...

Osobnost měsíce

Radek Balaš

autor scénáře, režisér a tvůrce...

Jak já to vidím

Zdeněk Stejskal

Dotazník aneb Hledání divadelního...

Inspirace divadlem

Projde?

K věci

Kronika

Bylo & bude 7/2015

Bylo DIVADLO JAKO MAROLDOVSKÉ PANORÁMA...

Kritika

Člověk jako lidský...

Uvedení Havlovy Audience v propojení s...

Návrat citlivého satyra

Divadlo na Vinohradech se vrací k...

Avantgarda na gauči

Kniha 1913 Floriana Illiese splňuje...

Labyrint hrou

Zákulisí, šatny, sklepy, schodiště...

Na šikmé ploše

Štěpán Pácl přenesl děj hry...

Uhasit Ohnivého anděla se...

Ohnivý anděl (1928) Sergeje Prokofjeva...

Ikonické znaky baletní...

Nová inscenace Národního divadla...

Začátky a konce...

Lukáše Trpišovského a Martina...

Pokušení „velké hry“

Martin Františák (1974), absolvent...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 7/2015...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Rozhovor

Michal Isteník: Hamlet při...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kontext

O krasopisných Býcích v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Autorita se smyslem pro srandu

Stručný obsah příspěvku zde není...

Přísný otec i chápající...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Eposy a legendy

Stručný obsah příspěvku zde není...

Měl vizi…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Teď je řada na nás (Zemřel...

Josef Krofta (30. 3. 1943 Uherské...

Burza

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Došlo do redakce

Michal Bystrov / Petr Nikl: Nech ten...

3LO3

Stručný obsah příspěvku zde není...

Návrh Státní kulturní...

Herecká asociace informuje

Pátek šťastný je den –...

Třináctého v pátek, přesněji 13....

Rejžek píše Justovi

Tak mě napadlo, že dneska učiním...

Zahraničí

Operní krásy a hnusy

Stručný obsah příspěvku zde není...

David Dimitri: Je třeba...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Ryszard Malinowski (29. 7. 1950 Poznań,...

Výročí

Výročí 1.–15. dubna

Hejcman Karel, výtvarník loutek (1. 4....

Paměti, záznamy, deníky

Život čtvrtý aneb V...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 7/2015



Obsah,