8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny >

Do Prahy přijedou filmy, které tančí

Druhý ročník Festivalu tanečních filmů, který proběhne od 8. do 11. září v pražských kinech Atlas a Světozor, představí na plátně slavné světové choreografy, například Pinu Bausch, Sashu Waltz, Lloyda Newsona (DV8), Alaina Platela (les ballets C de la B) nebo Sidi Larbi Cherkaouiho. Ať už půjde o filmová zpracování jejich choreografií nebo dokumenty o jednotlivých osobnostech či jejich dílech, vždy snímky na velkém plátně nabídnou nejen nezapomenutelnou podívanou – dynamické scény, technicky dokonalý tanec, skvělou hudbu – ale také špičkovou filmařskou práci, říká Marta Lajnerová, ředitelka festivalu. Celovečerní snímky doplní na bloky krátkých tanečních filmů od nás i ze zahraničí.

Pina, režie Wim Wenders, Německo 2011. Snímek archiv

Wim Wenders: Pina

Největším lákadlem festivalu jsou premiérová uvedení 3D filmu PINA, který hned po festivalu uvede společnost 35MM do našich kin. Tento první hraný evropský 3D snímek, který natočil německý režisér Wim Wenders jako poctu slavné německé choreografce Pině Bausch, měl svoji premiéru na letošním Berlinale a získal již několik prestižních cen. Film měl být původně společným projektem Wenderse a Bauschové – pojilo je přátelství, stejná generační zkušenost a samozřejmě vzájemný respekt k tvorbě druhého. Film dlouho odkládali, neboť Wenders hledal způsob jak mimořádnou jevištní a choreografickou práci Bauchové uchopit, aby na plátně neztratila na své působivosti. Nápad natočit film v technologii 3D přišel bohužel pozdě, po několika úvodních záběrech Pina Bausch v červnu 2009 umírá, takže film vznikl bez její osobní přítomnosti. V práci pokračovali sami tanečníci, kteří v něm formulují svoje vzpomínky na spolupráci s Pinou i svoje osobní vyznání. Ve filmu jsou prostorovou technologií zachyceny choreografie Café Müller, Svěcení jara, Vollmond, Kontakthof. 3D technologie nabízí strhující pohled do jiné, intimní dimenze – do světa tance a divadla, tak jako by divák stál přímo uprostřed taneční akce. Tanec snímaný v exteriérech zase přináší intenzivní vizuální zážitek, proměňuje běžnou realitu na místo překvapení a emocí.

Alain Platel, Sasha Waltz, Sidi Larbi Cherkaoui a další

Dalšími „tahákem“ festivalu je snímek Passion – Last Stop Kinshasa. Film sleduje derniéru slavné inscenace Pitié belgického choreografa Alaina Platela, která se odehrála v „pekle světa“, konžské Kinshase. Film režisérky Brigitte Kramer vypovídá především o humanitě, kterou v sobě nese nejen prezentované jevištní dílo, ale hlavně osudy jednotlivých protagonistů.

Passion - Last Stop Kinshasa, r. Joerg Jeshel & Brigitte Kramer, Německo 2010. Snímek archiv

Dílo choreografky Sashy Waltz představí dva filmy: V projektu Dialoge 09 – Neues Museum Sasha Waltz osidluje spolu se sedmdesáti tanečníky, hudebníky a zpěváky prázdné prostory čerstvě zrekonstruovaného Nového muzea na berlínském Muzejním ostrově. Inscenace Sashy Waltz Purcellovy barokní opery Dido a Aeneas si získala uznání kritiky po celé Evropě. Sasha Waltz dosáhla ve své choreografické opeře obdivuhodného splynutí tance, zpěvu a hudby, ve světě opery zcela neobvyklého. Sedm zpěváků, třináct tanečníků, dvacet osm hudebníků a šestnáct sboristů tvoří jednolitou choreografii, v níž jednotliví účinkující ztrácí své původní funkce.

Dialoge 09 – Neues Museum Sasha Waltz, r. Brigitte Kramer, Jörg Jeshel, Německo 2009. Snímek archiv

Snímek Sny uprostřed Babylonu zachycuje osobnost a práci vlámského choreografa Sidi Larbi Cherkaouiho, kterého mohli vidět letos diváci festivalu TANEC PRAHA v představení s osmnácti šaolinskými mnichy. Za necelých deset let své kariéry se Sidi etabloval jako jeden z nejtalentovanějších choreografů své generace. Na dvacet děl, které vytvořil a ve kterých často sám účinkoval, bylo prezentováno po celém světě. Tento filmový portrét vznikal v Číně, na Korsice a v Belgii. Cherkaoui má dvojí národnost (marockou a belgickou), prošel dvěma vzdělávacími systémy (arabským a vlámským) a vzešel z dvojího kulturního prostředí (muslimského a křesťanského): to mu dáva schopnost tvořit univerzální taneční umění, které reflektuje naše, tedy lidské, nejniternější potřeby a touhy.

Festival tanečních filmů dále uvede taneční snímky z holandského projektu Point Taken, výběr z velkého holandského festivalu Cinedans Moving Media Festival zaměřeného právě na tento typ filmů nebo blok domácí tvorby Dance for camera.

Ozvěny Festivalu tanečních filmů

s vybranými snímky proběhnou na podzim v několika dalších českých městech (například v říjnu v Pardubicích). Přesný program ozvěn zatím není znám.

Jiří Sedlák, Jana Návratová (pro i-DN zpracoval hul)