Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    V podkroví o ženách

    Vedle dvou velkých sálů (tedy Hlavní scény a Studia Beseda) má královéhradecké Klicperovo divadlo ještě jeden hrací prostůrek. Jmenuje se Podkroví, vejde se do něj nějakých čtyřicet diváků a k navštívení je v nejvyšším patře administrativní budovy v sousedství divadla. Koná se v něm leccos – scénická čtení, rozhovory, křesty… A čas od času tu vznikají i komorní inscenace obsazené hereckými osobnostmi klicperovského ansámblu. V rozmezí pár týdnů se tu konaly premiéry hned dvou inscenací, které spojují výrazně ženská témata: Jekylla Hydeová, autorsko-režijní debut herečky Evy Kratochvílové, a Žárlivost Esther Vilarové v režii Pavla Krejčího.

    Jmenuje se Milka

    Podává se snídaně… (Isabela Smečková Bencová, Dušan Hřebíček a Klára Horáková). Snímek TOMÁŠ ZEMAN

    Jak název Jekylla Hydeová vcelku okatě napovídá, inspirovala se Eva Kratochvílová pro svou dramatickou prvotinu v Podivném případu Dr. Jekylla a pana Hyda Roberta L. Stevensona. A stejně snadno lze i vyčíst, že dvojakým hrdinou bude v tomto případě žena. Jmenuje se Milka: bývala nadějnou vědeckou pracovnicí (experimentální psycholožkou), dnes je hospodyňkou, která obsluhuje svého muže Viktora a dceru Ludvenku. Když nejsou doma, potají provádí sama na sobě jakési záhadné chemické experimenty. Časem se (jak si logika příběhu žádá) začnou projevovat vedlejší příznaky a nebohá Milka se pomalu mění v bestii…

    Kratochvílová jako debutující režisérka projevila nesporný cit pro práci s herci, ale hlavně pro groteskní nadsázku, se kterou inscenaci buduje. Ta upoutá už zpočátku. Od několikrát variované scény ranní snídaňové rutiny, která Milčin rodinný život vykresluje jako mechanickou idylu bezmála stepfordského střihu, přes obdobně mechanické zachycení milostného života manželů až po pozdější, takřka hororové momenty. Se správnou mírou nadsázky pracují ovšem i herci. Isabela Smečková Bencová je v ústřední roli velice proměnlivá. Umí být zapálenou vědkyní i citově vyprázděnou manželkou, aniž by její výkon působil roztříštěně. Dušan Hřebíček hraje Viktora jako strohého, byť zásadně pozitivně naladěného pedanta. K vrcholům inscenace patří bezmála akrobatický výstup, v němž si jej Milka představuje coby dokonalého vášnivce a bleskurychlého uklízeče-muže v domácnosti. A Klára Horáková v roli ambiciózní a lehce povýšenecké dcerky Ludvenky vyvrací okřídlené tvrzení, že dítě na jeviště nepatří: Nepatří na ně jen netalentované dítě, právě tak jako netalentovaný dospělý.

    Nějaký problém? (Isabela Smečková Bencová). Snímek TOMÁŠ ZEMAN

    Škoda jen, že není tak docela zřejmé, co vlastně chce Kratochvílová svým textem a potažmo inscenací vyslovit. Hrdinka se na počátku snaží vtlouci si do hlavy známé klišé, že rodina je víc než kariéra, ale bezúspěšně – o toto poučení, známé z nesčetných sentimentálních filmů, tedy asi neběží. Ale když Milka usiluje o vědeckou kariéru, vede to k tragickým koncům… Je-li v Jekylle Hydeové nějaký světanázor, zdá se, že není vůbec optimistický. Možná ale autorku zajímají „jen“ možnosti příběhu a divadla.

    (Drobnějších nejasností by se ostatně našlo víc. Tak například: žena se jmenuje Milka a výtvarno je laděno do sytě fialové, ale o čokoládě vůbec řeč není. Že by nám bylo výtvarným kódem a mluvícím jménem naznačováno, že je hlavní hrdinka s odpuštěním kráva?) Nevím, netuším – naštěstí je ale Jekylla tak nebanálně a neotřele inscenovaná (a tak dobře zahraná), že mě to vlastně příliš netrápí.

    Korespondenční šarvátky

    Sarkasmus na sto způsobů… (Kamila Sedlárová a Martina Nováková). Snímek TOMÁŠ ZEMAN

    Hra Žárlivost německo-argentinské spisovatelky Esther Vilarové z roku 1999 s sebou naopak mnoho nejasností a otázek nenese: Formou mailových korespondencí vcelku jednoduše vypráví příběh boje tří žen různých generací o jednoho muže. Tato dramaturgická volba je možná v klicperovském kontextu poněkud nevýrazná (u nás tento – v zahraničí úspěšný – titul jako zájezdovou produkci uvedlo už Branické divadlo v režii Luďka Munzara), smysl ovšem dává. Text poskytuje výrazný prostor pro tři herečky (v Hradci konkrétně pro Martinu Novákovou, Kamilu Sedlárovou a Kristýnu Kociánovou) a je divácky vděčný, aniž by byl příliš podbízivý. Pavel Krejčí navíc coby zkušený rozhlasový režisér (text v téměř totožném obsazení – s Martinou Novákovou, Kamilou Sedlárovou, Isabelou Smečkovou Bencovou a Pavlem Soukupem – nastudoval už v roce 2008 v ČRo Hradec Králové) zdatně pracuje zejména se slovem, což je pro tuto hru to nejdůležitější. Výsledkem je příjemná, byť ničím objevná sedmdesátiminutovka. Najdeme v ní sarkasmus na sto způsobů, trochu životní moudrosti a přesně dávkovaný cit. Vyšší bulvár na vysoké úrovni.

    Klicperovo divadlo Hradec Králové – Eva Kratochvílová: Jekylla Hydeová. Režie Eva Kratochvílová, scénografie a pohybová spolupráce Radka Janů, hudba Dušan Hřebíček, kostýmy Tereza Dvořáčková a Ilona Machová, dramaturgická spolupráce Magdalena Frydrych Gregorová. Premiéra 26. listopadu 2011.

    Klicperovo divadlo Hradec Králové – Esther Vilarová: Žárlivost. Překlad Jiří Stach, režie a výprava Pavel Krejčí, dramaturgie Markéta Bidlasová. Premiéra 10. prosince 2011.


    Komentáře k článku: V podkroví o ženách

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,