Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Schematická noc

Ona je dcerou vysokého komunistického funkcionáře a reportérkou normalizační televize. On je kardiolog a primář a samozřejmě člen vládnoucí strany. Právě slaví narozeniny, ale hosté nepřicházejí, bojí se zadat si ve chvílích, v nichž možná padne režim: je sametový listopadový týden 1989 a v pražských ulicích protestují statisíce demonstrantů. On i ona se utěšují nadějí, že ke zvratu nedojde, že zasáhnou milice či StB, že horké hlavy vychladnou a život se vrátí do pro ně tak pohodlných kolejí. Nálada ve vile, ukradené exulantům, je ponurá a atmosféra zhoustne ještě víc, když se přece jenom dostaví dva gratulanti: primářova milenka a jeho zástupce, který už stihl převléci kabát a je šéfem stávkového výboru v prestižní nemocnici.

Miroslav Etzler, Zuzana Slavíková a Jan Plouhar v Sametové noci, inscenaci, jež vypráví o listopadu 1989 FOTO ALENA HRBKOVÁ

To je základní dějová osnova hry slovenské autorské dvojice Valerie Schulczové a Romana Olekšáka Sametová noc, kterou uvádí pražské Divadlo v Řeznické.

Zpočátku se zdá, že půjde o hloubkový průzkum charakterů osob spjatých s totalitní mocí v konfrontaci s čistou duší milenky Majdy. Brzy se však ukáže, že jsou to charaktery příliš jednostrunné, skrz naskrz záporné. Hotová animální monstra, mravně zpustlí jedinci a čistokrevní zlosyni, kteří se neštítí ničeho, ba ani vražd ne. Netvrdím, že takoví lidé v reálném životě neexistují, a neříkám, že nemohou pobývat na jevišti. Má to ale podmínku: jejich chování musí být věrohodně motivované a nesmí pocházet pouze z vůle autorů. A právě jen a jen autorský úmysl je v Sametové noci „hnacím motorem“ jednání všech postav. S přimhouřením očí snad lze přijmout jednoznačně kladnou Majdu, která přetrpí veškeré urážky, ústrky, ataky a podvolí se i „veřejné“ souloži – všichni dobře víme, že v lásce jde rozum stranou. Jednání primáře Petra, jeho ženy Nadi a Petrova konkurenta Michala je však zcela nezdůvodněné, neplyne z dramatických situací a jejich repliky, postoje a proměny jako by padaly z nebe. Na hranici uvěřitelnosti je i stále krkolomnější děj, který ve finále dospěje k šestákové kriminální pointě. Dobrá, jde o modelovou hru, schéma; nemohu se však ubránit pocitu, že nebezpečně připomíná schematickou dramatiku stalinských padesátých let – jen s opačnými znaménky.

Co si s takovým schématem mají počít herci? V Divadle v Řeznické jsou záchranou inscenace. Miroslav Etzler (Petr), Zuzana Slavíková (Naďa), Jan Plouhar (Michal) a Anna Kulovaná (Majda) propůjčují svým postavám vedle herecké rutiny lidská měřítka, která jim svěřené „loutky“ alespoň částečně oživují. A Anna Kulovaná (alternuje Veronika Khek Kubařová) vtiskla své Majdě i zvláštní něhu, která je dojemná.

Jako zvukový dekor zní z rozhlasu dobové zpravodajství a úryvky z projevů Milouše Jakeše a Václava Havla. Na samotném konci inscenace, do prázdna herci opuštěného jeviště, zazní nahrávka proslulé Modlitby v podání Marty Kubišové. V kontextu uplynulého děje působí jako výsměch. Ale čemu vlastně?

Divadlo v Řeznické – Valeria Schulczová a Roman Olekšák: Sametová noc. Překlad Yvetta Srbová. Hudba Martin Hasák. Režie a výprava Valeria Schulczová. Česká premiéra 28. února 2017. (Psáno z reprízy 7. března 2017.)

  • Autor: Jan Kolář
  • Publikováno: 03. dubna 2017

Komentáře k článku: Schematická noc

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,