Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

S Čechovem neradno režijně cvičit

Racek, jedna z pětice „velkých her“ A. P. Čechova, bývá v divadlech obvykle interpretován jako tragicky laděná komedie o neschopnosti žít a v druhém plánu pak jako výpověď o smyslu, možnostech a účinu tvorby, literatury, umění… V Divadle v Dlouhé je Čechovův Racek traktován spíš jako krutá groteska a hořké čechovovské podtexty jsou tu spíš zamlženy.

Petr Jeništa jako vyžilý a zženštilý Trigorin a Klára Sedláčková-Oltová jako nesnesitelně roztomilá Arkadinová FOTO PAVEL HEJNÝ

Hraje se na scéně evokující omšelý divadelní sál, který se v průběhu děje proměňuje v salon s velkými okny, otevřenými do zahrady. Podlaha je pokryta proužky papírků ze skartovačky, jejichž chuchvalci se herci zdobí či jimi atakují jeden druhého – snad je to symbol „rozstřižených“ životů postav, snad nápověď zmařeného literárního úsilí Trepleva; rozšifrovat tu činnost je i pro poučeného diváka krajně obtížné. Arkadinová (Klára Sedláčková-Oltová), oblečená v bílém jako nějaká primabalerína, vystupuje s nesnesitelnou roztomilostí, kterou střídají výbuchy hysterie. Její bratr Sorin (Pavel Tesař) se po jevišti pohybuje s fyzickými obtížemi, většinou je nošen na zádech a jakoby z nadhledu „vykřikuje“ zlobné žaloby na svou bezútěšnou, nesmyslnou existenci. Doktor Dorn (Jan Vondráček) je rodem komik, vždy připraven zlehčit dramatičnost chvíle a zabrnkat akord na mandolínu, která je jeho stálou rekvizitou. A spisovatel Trigorin (Petr Jeništa) je vyžilý dekadentní donchuán, v soubojích s Treplevem až tak pasivní, že snese i Treplevův „homosexuální“ polibek. Panoptikum postav doplňují připsaní Racek 1 (Lenka Veliká) a Racek 2 (Michaela Doležalová), harmonikářky oděné v labutím(?) peří, jacísi němí svědci bizarního, groteskního balábile na půdorysu Čechovovy hry.

Všechny tyto rozměrné role – i úlohy menší, třeba smutno-směšný Medvěděnko (Jan Meduna) – jsou ztvárněny s bravurou, která je hercům v Dlouhé vlastní. V kontrastu s nimi režiséry přizvaní mladí herci Pavel Neškudla (Treplev) a Marie Poulová (Zarečná) této herecké suverenity nedosahují. Neškudla hraje Trepleva vztekle, tvrdě, Poulová Zarečnou lítostivě, oba ztělesňují své postavy jen z vnějšku, do jejich nitra nepronikají. Konfliktní drama nenaplněné lásky Trepleva a Zarečné je ovšem podstatnou, dokonce možná i hlavní tematickou osou tohoto ruského příběhu.

Děj plyne v pomalém tanečním rytmu, ostatně Lukáš Trpišovský z režisérského dua SKUTR se v programu přihlašuje k Nižinského baletu Faunovo odpoledne jako k inspiraci. Racek v Dlouhé, plný brutality, záměrné křečovitosti a hrůzné krásy, je inscenací bezesporu vizuálně efektní. Krásná, působivá je i scénická hudba, jako z nějakého francouzského sentimentálního filmu, střihaná autentickými ruskými sborovými zpěvy. Jenže úplnost Čechových „velkých her“ na scéně umožňuje jen vykládat jejich smysl. Jakýkoli jiný režijní vklad, jakkoliv originální, onu dokonalou úplnost oslabuje a zatemňuje.

Divadlo v Dlouhé, PrahaA. P. Čechov: Racek. Překlad Leoš Suchařípa. Režie SKUTR, scéna Jakub Kopecký, kostýmy Simona Rybáková, hudba Petr Kaláb. Premiéra 25. května 2017.

  • Autor: Jan Kolář
  • Publikováno: 16. června 2017

Komentáře k článku: S Čechovem neradno režijně cvičit

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,