Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Divadlo Radost Brno

Brněnské divadlo Radost, sídlící mezi ulicemi Bratislavská a Cejl, vzniklo přestavbou kina Orania a zahájilo svůj provoz v roce 1947. Ředitelem scény zaměřené na dětského diváka je od poloviny devadesátých let Vlastimil Peška. Inicioval velkou rekonstrukci divadla, která probíhala mezi lety 1999–2011 a jejímž autorem je brněnský architekt Oldřich Prokeš z AAA Studia.

Prokeš novou podobu divadla koncipoval jako „archu bláznů“. Exteriér a interiér Radosti tak připomínají loď. V symbolickém výkladu divadlo-loď ochraňuje diváky-trosečníky před bezútěšností a krutostí venkovního světa. Zcela novou stavbou je Muzeum loutek, taktéž ve tvaru mohutného starého korábu.

Ve dvoře divadla pak byla postavena malá letní scéna, která je však v provozu pouze několik dní v srpnu. Diváci jsou totiž v horkých dnech spalováni sluncem, na plánované zastřešení divadlo nedostalo finance.

Rekonstrukce trvala dlouho, protože v příspěvkové organizaci je všechno závislé na politické vůli, říká ředitel Vlastimil Peška. Štědří politici se střídali s těmi, kteří na kulturu nechtěli dávat nic. No, a teď tu máme hnutí Žít Brno, lesknou se Peškovi vesele oči, protože radní Matěj Hollan z tohoto hnutí ho chtěl v roce 2015 odvolat pro Peškovy údajné rasistické výroky na adresu početné romské komunity žijící v okolí divadla. S místními Romy jsme nikdy neměli nějaký zásadní problém, brání se nařčení manažer divadla Petr Jančařík. Když jsme zkoušeli venku, stáli na balkonech a se zájmem všechno sledovali. Někdy jsme jim i koupili lahev vína a byla tu veselá, skoro rodinná atmosféra. Do divadla na představení ale sami od sebe nechodili, dodává Jančařík. Peška ve své funkci nadále zůstává.

Kromě velkého sálu s kapacitou 227 diváků má Radost i malou scénu, kam se vejde 100 dětských nebo 80 dospělých diváků. Teď je moderní hrát divadlo pro roční mimina. No, hrajeme pro ně, ale přiznejme si, že takhle malé děti to, co se děje na jevišti, vůbec nezajímá, uzavírá Jančařík exkurz do soudobých inkluzivních trendů.

Divadlo Radost, pohled z ulice Cejl FOTO Dana Čecháková

Pokoj pro hostující umělce FOTO Dana Čecháková

Kabina zvukařů a osvětlovačů FOTO Dana Čecháková

Depozit loutek FOTO Dana Čecháková

Truhlářská dílna FOTO Dana Čecháková

  • Autor: Vít Pokorný
  • Publikováno: 05. října 2017

Komentáře k článku: Divadlo Radost Brno

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,