8/2024

16. 4. 2024

Divadlo Plzeň 2012: Up & Down Jana Císaře

Z přátelství k vám jsem zradil své přesvědčení, že „puntíky“ jsou pohanou kritiky sestupující tak na úroveň reklamně-marketingovou (viz aktuální DN 16/2012 – pozn. red.) a následek se dostavil. Překvapila vás má reakce na Tichého Tarzana a chcete po mně – byť decentně – vysvětlení, zdůvodnění, objasnění.

Kdybych se to pokusil napsat zevrubně, byla by z toho velká studie, neboť jde o vnímání a reflektování současného divadla – a i tak by byla nedostatečná a ledacos by ještě zůstalo nedosloveno. Tak jen stručně tohle. V principu jde o to, že interpretuji – nebo snažím se  interpretovat (a tím také posuzovat a hodnotit) – divadlo jako scénický divadelní tvar, jenž vzniká a existuje díky aktivitě hereckého komponentu; nebo ještě jinak: jako divadelní situaci, která se rodí pohybem a umístěním herců v divadelním časoprostoru. A je mně srdečně jedno, jestli se smysl toho tvaru rodí mezí ním a kontextem aktuálního světa (má tedy referenční aspekt), nebo jenom uvnitř toho tvaru. Ale v každém případě přepokládám jistou uspořádanost, která mi nějaké „dění smyslu“ nabídne. A přesně tohle jsem v Tichém Tarzanovi nenašel. Mohu obdivovat Ivanu Hloužkovou, jak hraje postavu Miroslava Tichého, ale jakmile se začnu ptát, co tohle obsazení ženy do mužské role i ten herecký výkon přináší pro celistvý scénický tvar, nejsem schopen vydolovat žádnou odpověď. Proto jsem naopak dal pět „puntíků“ Ucpanému systému a Odpadu, městu, smrti, protože v obou případech byl pro mne jejich scénický tvar tímto způsobem naplněn.

S přátelskými pozdravy váš

Jan Císař

///

Pozn red.: Tímto dopisem profesora Jana Císaře anketu uzavíráme (objeví-li se však ještě další hlasy, rádi je uveřejníme) a v nejbližší době chystáme ještě její shrnutí, jež – doufáme – vyvolá širší diskusi jak nad letošním ročníkem festivalu Divadlo tak nad jeho dlouhodobější koncepcí. Současně upozorňujeme, že v aktuálních DN 16/2012 najdete recenze všech inscenací Hlavního programu.

Komentáře k článku: Divadlo Plzeň 2012: Up & Down Jana Císaře