Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české premiéře hru německého dramatika Mariuse von Mayenburga Bang. Mayenburg ji napsal jako kousavou reakci na nelichotivou tendenci mnohých zemí volit si do svého čela machistické typy, které komplikované politické problémy řeší jednoduchými cestami. Erdoğan, Putin, Orbán, Kaczyński – je to opravdu dlouhý seznam, píše se v programu. Poslední kapkou pak bylo zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem. Ze znalosti tuzemské politické garnitury by se zdálo, že tu bude inscenace rezonovat jak zvony svatovítské katedrály. Zvony však spíše cinkaly.

Tomáš Kobr jako diktátorské dítě Ralf Bang se svými divadelními rodiči, které ztvárňují Beáta Kaňoková a Jiří Böhm FOTO ALEXANDR HUDEČEK

Hlavní roli Ralfa Banga svěřil režisér Marián Amsler Tomáši Kobrovi. Nechal ho téměř celou dobu představení defilovat po jevišti v plenkách a zároveň pronášet myšlenky, za něž by v některých evropských zemích dostal flastr. Bohužel jen v některých. Tahle inscenace je o těch ostatních. A o USA. Kolem Ralfa Banga pobíhají další postavy, které nemají jiný důvod existence než pomalu utvářet Bangovo zvrácené ego a nakonec se stát pouhou stafáží „jeho výsosti“. Do jedné byly napsány jako karikatury, což významně ulehčovalo hercům práci. Za všechny vypíchněme Jiřího Böhma v roli Ralfova otce Dominika. Ten sice nasadil téměř identickou masku jako v roli Václava Havla v inscenaci Olga (Horrory z Hrádečku), její zábavnost však zatím netrpí. Jsem ale zvědav, jak dlouho ještě.

Tomáš Kobr byl v Bangovi nepřekonatelně odporný, slizký, podvraťácký. Jeho postava má být koláží všech známých i budoucích politiků typu „nebezpečný primitiv, který svým jednoduchým, ale na první pohled účinným jednáním táhne davy“. Výsledkem je předvídatelný hajzlík obratně se pohybující ve všech společenských strukturách, v nichž si dokáže vždy zajistit vedoucí postavení, byť třeba není nejsilnější či nejobratnější. Od začátku je jasné, jakým směrem se jeho uvažování bude ubírat, a taky se tak děje.

Problém inscenace není v inscenování, například scéna Petra Vítka tématu vtipně konvenuje – na pohled idylický dům, stolek, židle, houpací síť, zahrádka… Potíž je už v Mayerburgově textu. Pokud chtěl představit hlubokou propast mezi veganskými, altruistickými, intelektuálními Bangovými rodiči a jeho primitivností, není jasné, proč jim přisoudil temnou minulost, kterou tady nebudu prozrazovat, kterou ale v podstatě nikdo nevysvětlí. Pokud chtěl Mayerburg ukázat, že za to, jaké jsou děti, mohou vždy rodiče, učinil tak velmi vágně a karikování všeho, co mu přišlo pod pero, tak nakonec fungovalo spíš podvratně. Pokud měl být Bang syntézou zla a záludného nebezpečí, proč chvílemi ukračoval k poměrně pozitivnímu jednání? Aby své okolí a diváky obalamutil? Pokud ano, povedlo se mu to, ale aspoň v mém případě za cenu nesrozumitelnosti postavy.

Typus Bang ale nemá být záludný. Je otevřený, nešálí, chce oslovit davy a davy nejsou filosofové metafor. To Mayenburg a potažmo LETÍ pochopili jen částečně a vložili tak do Bangových replik očekávatelné proslovy, jež měly simulovat spojenectví Banga a celé společnosti, když začínaly vždy množným: my se nechceme nudit, my vyřešíme, a to rychle, my chceme mrtvé, a když už mrtvé, tak hodně… Při některých promluvách samozřejmě běhal mráz po zádech. Přesto při nich Kobr nebyl přesvědčivý, spíše směšný jako čertík z krabičky.

Divadlo LETÍ – Bang. Překlad Michal Kotrouš. Režie Marián Amsler, dramaturgie Marie Špalová, scénografie Petr Vítek, kostýmy Marián Amsler. Premiéra 4. listopadu 2017 ve VILE Štvanice.

  • Autor: Dominik Melichar
  • Publikováno: 27. listopadu 2017

Komentáře k článku: Slepý výstřel

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,