Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Divadlo Kámen: Postřehy (No. 15/1)

Divadlo Kámen uvede v pátek 12. února novou hru Petra Odo Macháčka Ztráta obsahu v konfekčním obalu s podtituly: nepřijatelně nevkusná letištní komedie o ztrátě víry, revolveru a peněz; paliativní groteska s nevinnými osobními setkáními. Divadlo Kámen tentokrát zkoumá kontrast mezi příjemným voděním za nos a suchou opravdovostí. Nejen na průběh zkoušení jsem se zeptala autora a režiséra Petra Odo Macháčka.

Divadlo Kámen tentokrát zkoumá kontrast mezi příjemným voděním za nos a suchou opravdovostí. FOTO archiv DIvadla Kámen

Divadlo Kámen tentokrát zkoumá kontrast mezi příjemným voděním za nos a suchou opravdovostí. FOTO archiv DIvadla Kámen

///

Mě na tom všem zajímají hlavně extrémní protiklady
Krátký rozhovor s režisérem Petrem Odo Macháčkem

Proč právě groteska v repertoáru Divadla Kámen?
Určitou dobu jsem toužil po pokusu o bláznivou komedii. Měla by nám přinést tvůrčí uvolnění, výlet do oblastí, které nám běžně nepřipadají zajímavé a které přesto mohou mít nečekaný potenciál. Mimochodem, ani nevím, jestli vznikla opravdu groteska, uvidíme, jak to kdo bude klasifikovat.

V čem se kamenná groteska liší od ostatních kamenných her?
Běžně hledáme skrze estetiku. Teď se výjimečně snažíme hledat především skrze jednoduché vtipy. I když důležitý podíl má i naše klasická estetika, klasická intenzivní přítomnost, klasické hledání v našich vnitřních běsech a tak dále, snažíme se, aby tato naše klasika tentokrát nepřevládla.

Myslím, že všichni si můžeme užívat hloupostí, které budou, věřím, precizně a živě prováděné. FOTO archiv Divadla Kámen

Všichni si můžeme užívat hloupostí, které budou, věřím, precizně a živě prováděné. (Helena Plicková – vlevo) FOTO archiv Divadla Kámen

Jaký byl proces zkoušení této hry? V čem byl přínosný, v čem byl matoucí, v čem byl objevný…?
Odpovím jen jako režisér: je to pro mě nahlédnutí do jiného světa. Například: normálně mám už před začátkem zkoušení velmi přesnou estetickou i divadelní vizi (vidím rytmus, prostorové uspořádání, síly mezi lidmi, dynamiku, …); v grotesce mám jen mlhavou představu, a ještě k tomu se často ukáže, že je nerealistická. Další příklad: normálně skoro neřeším technické detaily, protože samy vyplynou (jak časovat akce, jak projít dveřmi, jak nabít pistoli, kam dát nějaký předmět, …); v grotesce půl zkoušky řešíme tyto technické věci. Další příklad: normálně máme každou scénu v obrysu hotovou napoprvé nebo napodruhé, potom se už „jen“ herecky a temporytmicky prohlubuje; v grotesce stále všechno měníme, protože já prostě předem nevím. Celkově řečeno: máme mnohem víc technické práce.

Myslíš, že se budou diváci bavit? FOTO archiv Divadla Kámen

Myslíš, že se budou diváci bavit? (Vlevo Vladimír Benderski, vpravo Zdeňka Brychtová) FOTO archiv Divadla Kámen

Jaký je hlavní záměr hry? Co si tentokrát může zkoumat herec, divák, … co si ve hře zkoumáš ty?
Myslím, že všichni si můžeme užívat hloupostí, které budou, věřím, precizně a živě prováděné, a v rámci druhé a třetí složky hry (naprosto vážně míněné „paliativní“ scény a osobní setkání s herci, kterými je inscenace protkána) zase cestu do neznáma, do umírání a smrti. Mně na tom všem zajímají hlavně extrémní protiklady: hektická pomatenost kontra klidná přítomnost, maximální přetvářka kontra hluboká upřímnost, nevkusné pitvoření kontra naprostá civilnost. Doufám, že díky jednomu extrému vynikne ten druhý.

Myslíš, že se budou diváci bavit?
Nevím, nám už to vtipné nepřipadá…

///

Druhá část těchto Postřehů: Divadlo Kámen: Postřehy (No. 15/2)

Postřehy Divadla Kámen psali na i-DN (a jejich texty naleznete):

Zdeňka Brychtová / Petr Macháček / Vladimír Benderski

Více o Petru Macháčkovi na i-DN: Dotazník

  • Autor: Zdeňka Brychtová
  • Publikováno: 31. ledna, 2016

Komentáře k článku: Divadlo Kámen: Postřehy (No. 15/1)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 11/2016

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


24. 5.-6. 6. 2016

Číslo 11/2016 (24. 5.-6. 6. 2016)

Obsah čísla 11/2016

Sloupek

Shakespeare 2016

Kolem třiadvacátého dubna jsem...

Sukces měsíce

Bohuslav Martinů: Epos o...

Režie Jiří Heřman, Národní divadlo...

Dotazník

Honza Malík

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Přátelství, to je někdy...

Kde se vzal, tu se vzal, vznikl v...

Fejeton

Nežli žít na kolenou, to...

Tdtdtdtrrr! Špička jazyka za...

Glosa

O symbolech

Konec druhé světové války slaví...

Kronika

Jednou větou

Národní divadlo získalo zpět...

Kritika

Maškaráda v kostce

Maškaráda Michaila Jurjeviče...

Toyen a Woolfová na...

Nanohach končí! Týden před Vánoci...

Spor Shylocka s korektností

Monodrama u nás nepříliš známého...

Záměny pohlaví, moudrost i...

Inscenace oblíbené Shakespearovy...

Karel IV. byl sympaťák

K oslavám sedmistého výročí...

Dokonalost ne vždy dokonalá

Brněnská tvůrčí skupina DOK.TRIN si...

Kouzla pro rodiče s dětmi

Nový šéf opery Jihočeského divadla...

Nechat díl práce na...

Elementárně syrový dramatický...

Étos kusu tkví v osudech...

Inscenace Otvírání studánek Alfréda...

Co je vlastně étos tohoto...

Otvírání studánek Alfréda Radoka...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 11/2016...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Marie Štípková: Díky...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miloš Horanský: Buďte...

Rozhovor s režisérem

Honza Malík: Rozchod...

Rozhovor s tanečníkem a choreografem

Kontext

EFB a jeho cesty za operou

E. F. Burian (1904–1959) byl génius...

Když nám je spolu tak...

Úvahy filmové

Duše okouzlená…...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Fagi a divadlo

Podoby – Varování

Kdyby se všechna varování naplnila,...

Studentská Thálie 2016...

Herecká asociace informuje

Místo činu: Komedie

Eutanazie je v našich zeměpisných...

Levínský píše Uhdemu

Dnes se Ti trochu zdráhám psát,...

S nevysloveným nelze...

Ve čtvrtek 31. března vystoupil ve...

Došlo do redakce

Jan Steklík: Grafické partitury CD,...

Zahraničí

Mistři pěvci pařížští

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karol Machata (13. 1. 1928 Malacky,...

Výročí

Výročí 1.−15. června

Vaštová Věra, sólistka operety (1....

Paměti, záznamy, deníky

Jak potkat „tvořivé...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 11/2016



Obsah,