Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Divadlo Kámen: Postřehy (No. 15/1)

Divadlo Kámen uvede v pátek 12. února novou hru Petra Odo Macháčka Ztráta obsahu v konfekčním obalu s podtituly: nepřijatelně nevkusná letištní komedie o ztrátě víry, revolveru a peněz; paliativní groteska s nevinnými osobními setkáními. Divadlo Kámen tentokrát zkoumá kontrast mezi příjemným voděním za nos a suchou opravdovostí. Nejen na průběh zkoušení jsem se zeptala autora a režiséra Petra Odo Macháčka.

Divadlo Kámen tentokrát zkoumá kontrast mezi příjemným voděním za nos a suchou opravdovostí. FOTO archiv DIvadla Kámen

Divadlo Kámen tentokrát zkoumá kontrast mezi příjemným voděním za nos a suchou opravdovostí. FOTO archiv DIvadla Kámen

///

Mě na tom všem zajímají hlavně extrémní protiklady
Krátký rozhovor s režisérem Petrem Odo Macháčkem

Proč právě groteska v repertoáru Divadla Kámen?
Určitou dobu jsem toužil po pokusu o bláznivou komedii. Měla by nám přinést tvůrčí uvolnění, výlet do oblastí, které nám běžně nepřipadají zajímavé a které přesto mohou mít nečekaný potenciál. Mimochodem, ani nevím, jestli vznikla opravdu groteska, uvidíme, jak to kdo bude klasifikovat.

V čem se kamenná groteska liší od ostatních kamenných her?
Běžně hledáme skrze estetiku. Teď se výjimečně snažíme hledat především skrze jednoduché vtipy. I když důležitý podíl má i naše klasická estetika, klasická intenzivní přítomnost, klasické hledání v našich vnitřních běsech a tak dále, snažíme se, aby tato naše klasika tentokrát nepřevládla.

Myslím, že všichni si můžeme užívat hloupostí, které budou, věřím, precizně a živě prováděné. FOTO archiv Divadla Kámen

Všichni si můžeme užívat hloupostí, které budou, věřím, precizně a živě prováděné. (Helena Plicková – vlevo) FOTO archiv Divadla Kámen

Jaký byl proces zkoušení této hry? V čem byl přínosný, v čem byl matoucí, v čem byl objevný…?
Odpovím jen jako režisér: je to pro mě nahlédnutí do jiného světa. Například: normálně mám už před začátkem zkoušení velmi přesnou estetickou i divadelní vizi (vidím rytmus, prostorové uspořádání, síly mezi lidmi, dynamiku, …); v grotesce mám jen mlhavou představu, a ještě k tomu se často ukáže, že je nerealistická. Další příklad: normálně skoro neřeším technické detaily, protože samy vyplynou (jak časovat akce, jak projít dveřmi, jak nabít pistoli, kam dát nějaký předmět, …); v grotesce půl zkoušky řešíme tyto technické věci. Další příklad: normálně máme každou scénu v obrysu hotovou napoprvé nebo napodruhé, potom se už „jen“ herecky a temporytmicky prohlubuje; v grotesce stále všechno měníme, protože já prostě předem nevím. Celkově řečeno: máme mnohem víc technické práce.

Myslíš, že se budou diváci bavit? FOTO archiv Divadla Kámen

Myslíš, že se budou diváci bavit? (Vlevo Vladimír Benderski, vpravo Zdeňka Brychtová) FOTO archiv Divadla Kámen

Jaký je hlavní záměr hry? Co si tentokrát může zkoumat herec, divák, … co si ve hře zkoumáš ty?
Myslím, že všichni si můžeme užívat hloupostí, které budou, věřím, precizně a živě prováděné, a v rámci druhé a třetí složky hry (naprosto vážně míněné „paliativní“ scény a osobní setkání s herci, kterými je inscenace protkána) zase cestu do neznáma, do umírání a smrti. Mně na tom všem zajímají hlavně extrémní protiklady: hektická pomatenost kontra klidná přítomnost, maximální přetvářka kontra hluboká upřímnost, nevkusné pitvoření kontra naprostá civilnost. Doufám, že díky jednomu extrému vynikne ten druhý.

Myslíš, že se budou diváci bavit?
Nevím, nám už to vtipné nepřipadá…

///

Druhá část těchto Postřehů: Divadlo Kámen: Postřehy (No. 15/2)

Postřehy Divadla Kámen psali na i-DN (a jejich texty naleznete):

Zdeňka Brychtová / Petr Macháček / Vladimír Benderski

Více o Petru Macháčkovi na i-DN: Dotazník

  • Autor: Zdeňka Brychtová
  • Publikováno: 31. ledna 2016

Komentáře k článku: Divadlo Kámen: Postřehy (No. 15/1)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2016

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


29. 11.-12. 12. 2016

Číslo 20/2016 (29. 11.-12. 12. 2016)

Obsah čísla 20/2016

Sukces měsíce

Herman Broch, Ivan Buraj: ...

Trilogie rakouského modernisty Hermanna...

Dotazník

Lukáš Melník

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Koťátko přišel, viděl a...

Příběh „krachujícího“ Divadla...

Glosa

Hovory o hranicích

Probíhá Pražský divadelní festival...

Kronika

Jednou větou

Ministerstvo kultury oznámilo, že by...

Kritika

Prodloužená ruka...

První premiérou Jihočeského divadla...

Příliš racionální...

Král Lear v Mladé Boleslavi...

Elegantní bulvár

Martin Čičvák, režisér a kmenový...

Těžká příležitost pro...

Odvážný je úmysl režiséra a šéfa...

Eklekticky zakletý vrch

Národní divadlo Brno uvedlo scénickou...

Levínského dramatické...

Běžný počítačový pokyn „Press...

Ovčáčkova hradní slavnost

To je lež jako věž, nebyla to vička...

Alžbětinec Pavel Kohout

Únorový puč 1948 je dodnes českým...

Apollinský choreograf Petr...

Brněnské Národní divadlo uvedlo v...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2016...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Rozhovor

Pavlína Kafková: K roli...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Pálí mě...

Dramatik a režisér Miroslav Bambušek...

Burešová/Otčenášek:...

Rozhovor s uměleckým vedením Divadla...

Kontext

„České“ a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sláva a bída seriálů

Stručný obsah příspěvku zde není...

Těšínská jablůňka

Festival divadel Moravy a Slezska se v...

Loutky v hlubinách moře i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Nenechme kulturu umírat!

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak dál (k...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Moving Station / Hemžící se...

Místa pro „nová“ divadla

Došlo do redakce

Helena Albertová, Markéta...

Zahraničí

Nikolaj Chalezin: Politické...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filmy o německých traumatech

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Leonard Cohen (21. 9. 1934 Montreal,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Daňhelová Milada, tanečnice (3. 12....

Paměti, záznamy, deníky

Příběhy ze zámečku se...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Komiks 20/2016

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2016



Obsah,