Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Divadlo Kámen: Postřehy (No. 15/1)

Divadlo Kámen uvede v pátek 12. února novou hru Petra Odo Macháčka Ztráta obsahu v konfekčním obalu s podtituly: nepřijatelně nevkusná letištní komedie o ztrátě víry, revolveru a peněz; paliativní groteska s nevinnými osobními setkáními. Divadlo Kámen tentokrát zkoumá kontrast mezi příjemným voděním za nos a suchou opravdovostí. Nejen na průběh zkoušení jsem se zeptala autora a režiséra Petra Odo Macháčka.

Divadlo Kámen tentokrát zkoumá kontrast mezi příjemným voděním za nos a suchou opravdovostí. FOTO archiv DIvadla Kámen

Divadlo Kámen tentokrát zkoumá kontrast mezi příjemným voděním za nos a suchou opravdovostí. FOTO archiv DIvadla Kámen

///

Mě na tom všem zajímají hlavně extrémní protiklady
Krátký rozhovor s režisérem Petrem Odo Macháčkem

Proč právě groteska v repertoáru Divadla Kámen?
Určitou dobu jsem toužil po pokusu o bláznivou komedii. Měla by nám přinést tvůrčí uvolnění, výlet do oblastí, které nám běžně nepřipadají zajímavé a které přesto mohou mít nečekaný potenciál. Mimochodem, ani nevím, jestli vznikla opravdu groteska, uvidíme, jak to kdo bude klasifikovat.

V čem se kamenná groteska liší od ostatních kamenných her?
Běžně hledáme skrze estetiku. Teď se výjimečně snažíme hledat především skrze jednoduché vtipy. I když důležitý podíl má i naše klasická estetika, klasická intenzivní přítomnost, klasické hledání v našich vnitřních běsech a tak dále, snažíme se, aby tato naše klasika tentokrát nepřevládla.

Myslím, že všichni si můžeme užívat hloupostí, které budou, věřím, precizně a živě prováděné. FOTO archiv Divadla Kámen

Všichni si můžeme užívat hloupostí, které budou, věřím, precizně a živě prováděné. (Helena Plicková – vlevo) FOTO archiv Divadla Kámen

Jaký byl proces zkoušení této hry? V čem byl přínosný, v čem byl matoucí, v čem byl objevný…?
Odpovím jen jako režisér: je to pro mě nahlédnutí do jiného světa. Například: normálně mám už před začátkem zkoušení velmi přesnou estetickou i divadelní vizi (vidím rytmus, prostorové uspořádání, síly mezi lidmi, dynamiku, …); v grotesce mám jen mlhavou představu, a ještě k tomu se často ukáže, že je nerealistická. Další příklad: normálně skoro neřeším technické detaily, protože samy vyplynou (jak časovat akce, jak projít dveřmi, jak nabít pistoli, kam dát nějaký předmět, …); v grotesce půl zkoušky řešíme tyto technické věci. Další příklad: normálně máme každou scénu v obrysu hotovou napoprvé nebo napodruhé, potom se už „jen“ herecky a temporytmicky prohlubuje; v grotesce stále všechno měníme, protože já prostě předem nevím. Celkově řečeno: máme mnohem víc technické práce.

Myslíš, že se budou diváci bavit? FOTO archiv Divadla Kámen

Myslíš, že se budou diváci bavit? (Vlevo Vladimír Benderski, vpravo Zdeňka Brychtová) FOTO archiv Divadla Kámen

Jaký je hlavní záměr hry? Co si tentokrát může zkoumat herec, divák, … co si ve hře zkoumáš ty?
Myslím, že všichni si můžeme užívat hloupostí, které budou, věřím, precizně a živě prováděné, a v rámci druhé a třetí složky hry (naprosto vážně míněné „paliativní“ scény a osobní setkání s herci, kterými je inscenace protkána) zase cestu do neznáma, do umírání a smrti. Mně na tom všem zajímají hlavně extrémní protiklady: hektická pomatenost kontra klidná přítomnost, maximální přetvářka kontra hluboká upřímnost, nevkusné pitvoření kontra naprostá civilnost. Doufám, že díky jednomu extrému vynikne ten druhý.

Myslíš, že se budou diváci bavit?
Nevím, nám už to vtipné nepřipadá…

///

Druhá část těchto Postřehů: Divadlo Kámen: Postřehy (No. 15/2)

Postřehy Divadla Kámen psali na i-DN (a jejich texty naleznete):

Zdeňka Brychtová / Petr Macháček / Vladimír Benderski

Více o Petru Macháčkovi na i-DN: Dotazník

  • Autor: Zdeňka Brychtová
  • Publikováno: 31. ledna 2016

Komentáře k článku: Divadlo Kámen: Postřehy (No. 15/1)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 12/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


13. 6.–26. 6. 2017

Číslo 12/2017 (13. 6.–26. 6. 2017)

Obsah čísla 12/2017

Slovo ...

O sochaři, jehož zabil...

Říkalo se mu „fronta na maso“....

Sukces měsíce

Divadelní Flora Olomouc

Divadelní festival v Olomouci již...

Dotazník

Linda Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Rozdělování veřejných...

V Brně se po roce 1989 pomalu a s...

Fejeton

Povaha česká prokouřená

Blížila se půlnoc posledního...

Názor

„Kouříme? Nekouříme –...

Titulní citát z Havlovy Zahradní...

Glosa

Nedá mi to

Karla Hofmannová na vedlejší straně...

Přehlížená Afrika

Třináctý ročník festivalu Tvůrčí...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Třetí ročník anonymní soutěže o...

Reportáž

Kritika

Sukně příliš široké pro...

Hru Christophera Hamptona Nebezpečné...

Na vlně teenagerovské

Osmidílná série Mládí v hajzlu...

Ze života loutek, které už...

BodyVoiceBand, jehož základ tvoří...

Divadelní galerie

Na začátku Fragmentů milostných...

Divadelní galerie

Na začátku Fragmentů milostných...

S Čechovem neradno režijně...

Racek, jedna z pětice „velkých...

Honibrku, ty jsi Káj?

Představení AnderSen začne jako...

To je směšné, cha, cha,...

David Drábek uvařil hradeckého...

Pěkná napodobenina

Plzeňská opera uvedla českou...

Nový pokus o Žítkovské...

Dodo Gombár se jako režisér a...

Tři muži v chalupě aneb...

Závěrečná část „angažované,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 12/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Šťastná budoucnost?...

Ve Zlíně proběhl v polovině května...

Dušan D. Pařízek: Čas od...

S režisérem Dušanem D. Pařízkem...

Pestrá Flora

V polovině května rozkvetla Olomouc...

Olomoucké divadelní zázraky

Divadelní Flora Olomouc: 12.–21....

Rozhovor

Alexandre Katsapov: Emoce teď...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jak se vaše divadlo vyrovná...

Rozhovor s řediteli o kouření v...

Kauza

Kontext

Balety v Národním divadle

V březnu uspořádaly Divadelní noviny...

Anamnézy zla a jiskřičky...

Úvahy filmové

Burza

Nahlédnutí do výtvarné...

Národní muzeum informuje

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kartinky z Ruzyně

Teď by to bylo 41 let, ale ten smrad...

Zahraničí

Streaming, decibely, skype

Nová dráma 2017

Nečekej na lepší časy aneb...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Trzymaj się, Stary

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Olga Racková-Doležalová (15. 1. 1934...

Výročí

Výročí 1.−15. července

Adamcová Marie, kostýmní výtvarnice...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (II)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Expert – Obřad jako obraz

Fagi a divadlo

Akce / Action

Výpravnou publikaci Akce/Action...

Expert – obřad jako obraz

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 12/2017



Obsah,