Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Divadlo Kámen: Autentičnost je to hlavní

Pražské Divadlo Kámen zahajuje svou dvacátou kamennou divadelní sezonu. Rozhodlo se v ní věnovat především tématu autentičnosti. Bude se jím zabývat jak při svých autorských hrách, tak z různých úhlů pohledu i v salónních debatách. První z nich se uskuteční v pátek 22. září po představení Přibližně dvaatřicet zubů se sociologem Miroslavem Paulíčkem na téma: Nemožnosti autentičnosti.

Divadlo Kámen, Nekvasilova 625/2, Praha 8-Karlín. FOTO archiv DK

To, že dnes autentičnost oceňujeme, jednoznačně ukazuje, jak moc naší době schází. Přitom už samotná skutečnost, že o autentičnosti přemýšlíme, případně o ni usilujeme, nás od ní vzdaluje. V tom tkví tragédie autentičnosti, ale také její přitažlivost, říká Miroslav Paulíček, který v rámci debaty představí úryvky z připravované knihy Josepha Grima Feinberga Vrátiť folklór ľudom s pracovním podtitulem Paradox autentického folklóru na post-ľudovom Slovensku, která by měla vyjít v listopadu 2017.

V nastávající sezoně, kterou si divadlo programově definovalo jako sezonu autentičnosti, nabídne Divadlo Kámen spektrum svých autorských her, starších či mladších, ve kterých lze na autentičnost pohlížet ať už skrze rytmus současné poezie, hudbu či minimalistickou improvizaci. V divadle se bude konat též několik přednášek o moderní architektuře s historiky umění V. Czumalem, L. Zikmundem-Lenderem a J. Syneckým. Jako host Divadla Kámen se představí Antonín Puchmajer D.S. se svým vysoce stylizovaným autentickým vyprávěním JAKO (škorperetka). První část sezony autentičnosti zakončí Divadlo Kámen 8. prosince premiérou inscenace nové hry Ok plus F, ve které se pokusí o dosud nejvyšší stupeň autentičnosti na jevišti v rámci své dosavadní tvorby.

Tématem autentičnosti se zabýváme delší dobu. Když trochu přeženu, je to to jediné, co nás v tuto chvíli na divadle opravdu zajímá. Zároveň nás trápí, a přitom vlastně vzrušuje, že autentičnost málokdo (včetně nás) pozná, špatně se definuje, a dokonce: málokdo ji v umění opravdu hledá. Proto chceme toto téma letos pořádně prozkoumat, vysvětluje Petr Odo Macháček, umělecký šéf Divadla Kámen. V nové inscenaci Ok plus F se pustíme, zatím s určitou opatrností a „testovacím způsobem“, do odbourávání iluzivnosti divadelního rituálu, aniž bychom přitom tomu rituálu chtěli uškodit, aniž bychom ho chtěli oslabit. Rádi bychom postupně našli způsoby, které nám umožní na nic si v divadle nehrát a být tak autentičtější, přítomnější, méně trapní a podobně. Takhle bych to asi vytyčil: Na nic si v divadle nehrát.

Informace o programu Autentického podzimu v Divadle Kámen lze najít na www.divadlokamen.cz a na FB Divadlo Kámen Praha.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 20. září 2017

Komentáře k článku: Divadlo Kámen: Autentičnost je to hlavní

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,