Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Divadlo Kámen: Autentičnost je to hlavní

Pražské Divadlo Kámen zahajuje svou dvacátou kamennou divadelní sezonu. Rozhodlo se v ní věnovat především tématu autentičnosti. Bude se jím zabývat jak při svých autorských hrách, tak z různých úhlů pohledu i v salónních debatách. První z nich se uskuteční v pátek 22. září po představení Přibližně dvaatřicet zubů se sociologem Miroslavem Paulíčkem na téma: Nemožnosti autentičnosti.

Divadlo Kámen, Nekvasilova 625/2, Praha 8-Karlín. FOTO archiv DK

To, že dnes autentičnost oceňujeme, jednoznačně ukazuje, jak moc naší době schází. Přitom už samotná skutečnost, že o autentičnosti přemýšlíme, případně o ni usilujeme, nás od ní vzdaluje. V tom tkví tragédie autentičnosti, ale také její přitažlivost, říká Miroslav Paulíček, který v rámci debaty představí úryvky z připravované knihy Josepha Grima Feinberga Vrátiť folklór ľudom s pracovním podtitulem Paradox autentického folklóru na post-ľudovom Slovensku, která by měla vyjít v listopadu 2017.

V nastávající sezoně, kterou si divadlo programově definovalo jako sezonu autentičnosti, nabídne Divadlo Kámen spektrum svých autorských her, starších či mladších, ve kterých lze na autentičnost pohlížet ať už skrze rytmus současné poezie, hudbu či minimalistickou improvizaci. V divadle se bude konat též několik přednášek o moderní architektuře s historiky umění V. Czumalem, L. Zikmundem-Lenderem a J. Syneckým. Jako host Divadla Kámen se představí Antonín Puchmajer D.S. se svým vysoce stylizovaným autentickým vyprávěním JAKO (škorperetka). První část sezony autentičnosti zakončí Divadlo Kámen 8. prosince premiérou inscenace nové hry Ok plus F, ve které se pokusí o dosud nejvyšší stupeň autentičnosti na jevišti v rámci své dosavadní tvorby.

Tématem autentičnosti se zabýváme delší dobu. Když trochu přeženu, je to to jediné, co nás v tuto chvíli na divadle opravdu zajímá. Zároveň nás trápí, a přitom vlastně vzrušuje, že autentičnost málokdo (včetně nás) pozná, špatně se definuje, a dokonce: málokdo ji v umění opravdu hledá. Proto chceme toto téma letos pořádně prozkoumat, vysvětluje Petr Odo Macháček, umělecký šéf Divadla Kámen. V nové inscenaci Ok plus F se pustíme, zatím s určitou opatrností a „testovacím způsobem“, do odbourávání iluzivnosti divadelního rituálu, aniž bychom přitom tomu rituálu chtěli uškodit, aniž bychom ho chtěli oslabit. Rádi bychom postupně našli způsoby, které nám umožní na nic si v divadle nehrát a být tak autentičtější, přítomnější, méně trapní a podobně. Takhle bych to asi vytyčil: Na nic si v divadle nehrát.

Informace o programu Autentického podzimu v Divadle Kámen lze najít na www.divadlokamen.cz a na FB Divadlo Kámen Praha.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 20. září 2017

Komentáře k článku: Divadlo Kámen: Autentičnost je to hlavní

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,