Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Divadlo Kámen: Autentičnost je to hlavní

Pražské Divadlo Kámen zahajuje svou dvacátou kamennou divadelní sezonu. Rozhodlo se v ní věnovat především tématu autentičnosti. Bude se jím zabývat jak při svých autorských hrách, tak z různých úhlů pohledu i v salónních debatách. První z nich se uskuteční v pátek 22. září po představení Přibližně dvaatřicet zubů se sociologem Miroslavem Paulíčkem na téma: Nemožnosti autentičnosti.

Divadlo Kámen, Nekvasilova 625/2, Praha 8-Karlín. FOTO archiv DK

To, že dnes autentičnost oceňujeme, jednoznačně ukazuje, jak moc naší době schází. Přitom už samotná skutečnost, že o autentičnosti přemýšlíme, případně o ni usilujeme, nás od ní vzdaluje. V tom tkví tragédie autentičnosti, ale také její přitažlivost, říká Miroslav Paulíček, který v rámci debaty představí úryvky z připravované knihy Josepha Grima Feinberga Vrátiť folklór ľudom s pracovním podtitulem Paradox autentického folklóru na post-ľudovom Slovensku, která by měla vyjít v listopadu 2017.

V nastávající sezoně, kterou si divadlo programově definovalo jako sezonu autentičnosti, nabídne Divadlo Kámen spektrum svých autorských her, starších či mladších, ve kterých lze na autentičnost pohlížet ať už skrze rytmus současné poezie, hudbu či minimalistickou improvizaci. V divadle se bude konat též několik přednášek o moderní architektuře s historiky umění V. Czumalem, L. Zikmundem-Lenderem a J. Syneckým. Jako host Divadla Kámen se představí Antonín Puchmajer D.S. se svým vysoce stylizovaným autentickým vyprávěním JAKO (škorperetka). První část sezony autentičnosti zakončí Divadlo Kámen 8. prosince premiérou inscenace nové hry Ok plus F, ve které se pokusí o dosud nejvyšší stupeň autentičnosti na jevišti v rámci své dosavadní tvorby.

Tématem autentičnosti se zabýváme delší dobu. Když trochu přeženu, je to to jediné, co nás v tuto chvíli na divadle opravdu zajímá. Zároveň nás trápí, a přitom vlastně vzrušuje, že autentičnost málokdo (včetně nás) pozná, špatně se definuje, a dokonce: málokdo ji v umění opravdu hledá. Proto chceme toto téma letos pořádně prozkoumat, vysvětluje Petr Odo Macháček, umělecký šéf Divadla Kámen. V nové inscenaci Ok plus F se pustíme, zatím s určitou opatrností a „testovacím způsobem“, do odbourávání iluzivnosti divadelního rituálu, aniž bychom přitom tomu rituálu chtěli uškodit, aniž bychom ho chtěli oslabit. Rádi bychom postupně našli způsoby, které nám umožní na nic si v divadle nehrát a být tak autentičtější, přítomnější, méně trapní a podobně. Takhle bych to asi vytyčil: Na nic si v divadle nehrát.

Informace o programu Autentického podzimu v Divadle Kámen lze najít na www.divadlokamen.cz a na FB Divadlo Kámen Praha.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 20. září 2017

Komentáře k článku: Divadlo Kámen: Autentičnost je to hlavní

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,