Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Divadlo jsem nikdy nepřestal mít rád

Jako ekonom jste v divadle mužem v pozadí, člověk, o kterém se, na rozdíl od herců, moc neví, snad jen to, že jste původní profesí technik. Takže, co vás vlastně vrhlo k divadlu?

Když je člověk mlád a zvažuje, čím bude, má spoustu možností. On je nepopsaný list a svět je pro něj otevřen. Já jsem divadlo amatérsky hrával jako kluk, dokonce i jako dospívající mládenec, a strašně moc mě bavilo. Byl jsem vášnivým návštěvníkem Semaforu, Činoherního klubu a Vinohradského divadla a zvažoval jsem, že se přihlásím na DAMU. Ale pak pragmaticky zvítězilo technické vzdělání: jsem vystudovaný stavební inženýr. Nicméně divadlo jsem mít rád nepřestal. Čili teď si jej užívám i profesně – nejen jako ekonom, podílím se třeba na programu štědrovečerních zpívání v divadle a sem tam se jako účinkující objevím i na jevišti. Je to příjemný pocit.

Vím, že vaše osobnostní založení je ambivalentní – na jedné straně racionální pragmatik, kterého ale nepropustily ze svých služeb múzy: hrajete na harmoniku a na kytaru, pořádáte hudební sešlosti s malou skupinou a divadlu se vaše muzicírování hodí nejen při popremiérových večírcích…

Pocházím z muzikantské rodiny, můj otec byl muzikant tělem i duší a vždycky mi říkal:Kdo s tebou zpívá, toho se neboj, to je hodnej člověk. Divadlo je podobně jako hudba živé umění, hudba ale je ještě autentičtější a víc spojuje lidi. Občas si s naší malou partou přijdou zazpívat i profesionální hudebníci a já se jim vždycky omlouvám, že když mě slyší amatérsky hrát na harmoniku, musí je to tahat za uši. A oni vždycky opáčí, že přece nejde jen o muziku, ale o atmosféru, a ta je výborná.

Tak už aspoň zhruba víme, kdo jste – teď k věci: co bylo při výstavbě Malé scény vůbec nejtěžší?

Nejprve musím říct, že velmi oceňuji rozhodnutí tehdejšího vedení města o rozsáhlé rekonstrukci celého divadla, tedy i dílenského dvora, která stála 150 milionů. Rozhodli ve prospěch kultury, a to dneska není běžné. Ten dvůr byl v hrozném technickém stavu. Rekonstrukce probíhala po etapách, podle toho, na co byly peníze. Původně jsme chtěli vybudovat jen moderní zkušebnu, ale když jsme viděli všestranné možnosti toho prostoru, rozhodli jsme se v něm vytvořit i Malou scénu jako protipól našeho kamenného secesního divadla. Technicky to problém nebyl, bylo však nutno změnit původní účel přestavby. S ohledem na dotace to přineslo určité administrativní problémy, které nebylo zcela lehké vyřešit.

Jak dlouho rekonstrukce trvala?

Celková rekonstrukce trvala pět let, ale samotná stavba Malé scény šla rychle, trvala asi rok, možná pár měsíců navíc.

Technicko-ekonomické řízení rekonstrukce bylo čistě na vás. Neměl jste z něho občas frustraci, chuť to vzdát?

Rekonstrukci divadla si řídili pracovníci magistrátu a my jsme jen pečlivě dohlíželi na kvalitu prováděných prací. Od ředitele divadla až po domovníka, takže jsem na to zdaleka nebyl sám. A pokud jde o frustraci z práce v divadle, tak jí moc netrpím. Občas si po práci při cestě domů říkám: Mám já to zapotřebí? Jenže jakmile jednou překročíte práh divadla, zasáhne vás to zvláštní fluidum, atmosféra, genius loci. Já mám spíš strach, že až jednou divadlo opustím, bude se mi po něm strašně stejskat.

  • Autor: Jan Kolář
  • Publikováno: 29. Květen, 2012

Komentáře k článku: Divadlo jsem nikdy nepřestal mít rád

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 8/2015

Vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Nadace Českého literáního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


15. 4.-27. 4. 2015

Číslo 8/2015 (15. 4.-27. 4. 2015)

Obsah čísla 8/2015

Komentář

Garáže a Janáček


Také brněnskou radnici od základu...

Sukces měsíce

Labyrint světa a ráj srdce

Jan Amos Komenský, Dominika Špalková,...

Dotazník

Ondřej Brett

Absolvent JAMU, herec, dříve působil...

K věci

Opera s ručením omezeným

Němci až do násilného vyhnání v...

Kronika

Bylo & bude 8/2015

Bylo SMYSL ŠÉFA Série blokových...

Kritika

Pozor, pohádka!

Mami, už tam budem? – tahle věta by...

Z jiného úhlu pohledu

V plzeňské Alfě si občas rádi...

Nevzrušující audience

Osudy britské královské rodiny jsou...

Muč mě jemně

Nejpozoruhodnější na Mučedníkovi v...

Ladislav Klíma to odbrzdil?

Kolem Lidské tragikomedie se na adrese...

Odjinud i od nás

Divadlo v Dlouhé má renomé solidní...

Samá řepa…

Tedy pokud to, co se kutálí po...

Hippie Švejk

Dalším dílem z cyklu projektů...

Švejk úplně jiný a zcela...

Na inscenaci ohlášenou jako Mein...

Adolf Eichmann u výslechu v...

Den předtím, než jsem navštívil v...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 8/2015...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Rozhovor

Sylvie Krupanská: Chtěla...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kontext

Maroš dvojdomý

Zemřel prof. Martin Porubjak (18. 5....

Byl dvojdomý…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Volali sme ho Maroš

Stručný obsah příspěvku zde není...

Eliščina ztráta aneb...

Ohlášené zavření Divadla na...

Burza

Fagi a divadlo

Podoby

Erik-Mohawk Indian

Došlo do redakce

Arnošt Goldflam: O nepotřebných...

3LO3

Ceny Divadelních novin, Ceny kritiky...

Mezinárodní den divadla

Herecká asociace informuje

Unavené múzy

V Národním divadle byly 28. března...

Milý Honzo,

Just píše Rejžkovi

Zahraničí

Všechno je jinak aneb Pieter...

V Pálení knih vystupoval na scéně...

Hlodavci na kolotoči podle...

Šestnáctiletý Karel Rossmann,...

Pieter de Buysser: Jsem...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Martin Porubjak

Martin Porubjak (18. 5. 1944 Bratislava...

Výročí

Výročí 16.– 30. dubna

Novotná Vlasta, herečka (16. 4. 1930)...

Paměti, záznamy, deníky

Život pátý aneb Revoluce

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 8/2015



Obsah,