Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Divadlo hojící jizvy

Světla ramp a potlesk mohou léčit. Své o tom ví občanská sdružení Ježek a Čížek a Rozkoš bez rizika, která přivádí v rámci jistého druhu arteterapie na jeviště bývalé i stávající bezdomovce a sexuální pracovnice. Nováčkem na poli sociálního začlenění lidí z okraje společnosti prostřednictvím divadla je nezisková organizace Jako doma, která se jako první v České republice zabývá ženským bezdomovectvím.

ONY-poster

Známé jsou již jejich Kuchařky bez domova – na rozličných farmářských trzích a jiných alternativních akcích nabízejí tyto ženy vlastnoručně vyrobené pokrmy. A nyní vstoupily i na divadelní scénu. V inscenaci ONY otevřeně promlouvá o své životní pouti sedm různě starých žen, líčí předevšem své zkušenosti s domácím násilím.

Ženský sbor, připomínající antické Prosebnice, polohlasně zatrylkuje song Mám dvě mámy a rozprchne se po prostoru. Ten je zaplněn na bílo přetřenými banánovými krabicemi, šatními stojany, které slouží k úschově drobných rekvizit nebo k zavěšení látkových panáků v životní velikosti, a porůznu visícími předměty – smeták, žárovka či papírový balíček. Scénické objekty – stejně jako během představení používané masky a na boční stěnu promítané obrázky – vytvořily herečky.

Jako doma

ONY dokazují, že jevištní zpověď interpretům a možná i divákům hojí jizvy. FOTO ARCHIV DIVADLA

Mají být impresí pocitů, které v nich vzbuzují vzpomínky. Vzpomínky na rodiče, partnery, dosud živá traumata i smíření. Ženy bez obalu vyprávějí o svých vztazích k matkám, biologickým i náhradním. Charakterizují své otce, přirovnávají je například k žárovce, jež svítila, ale byla vždycky vysoko, nebo k na oprátce se pohupujícímu koštěti – oběšenci, kterým by si otec za svoje chování zasloužil být. Všechny výpovědi ovšem nejsou negativní. Některé ženy se zpovídají láskyplně a s něhou. U partnerů, suplují je látkoví panáci, se naneštěstí shodnou. Prosty výčitek a emočních výlevů chladně a fakticky citují násilí, kterého se na nich dopouštěli, aby se obloukem dostaly samy k sobě a vzájemně se obdarovaly.

Dokumentární materiál i odzbrojující autentičnost (ne)hereček-obětí je podnětem k zamyšlení, jestli je ke katarzi nutná umělecká dovednost interpretů, nebo stačí neškolená syrová zpověď. ONY každopádně dokazují, že jevištní zpověď interpretům a možná i divákům hojí jizvy.

Jako doma: ONY. Autorky a účinkující Růžena Čatlošová, Nina Dlhošová, Alena Dvořáková, Jana Horská, Ivana Trousílková, Kateřina Mašková, Nikola Kotlárová a Tereza Jílková, Kateřina Jungová, Zuzana Matěchová. Koncepce a režie Kateřina Jungová, hudba Tereza Jílková a Zuzana Matěchová, výprava Dagmar Urbánková. Premiéra 28. května 2014. Psáno z reprízy 11. června 2015 Ve Studiu Alta.

  • Autor: Marcela Magdová
  • Publikováno: 16. června 2015

Komentáře k článku: Divadlo hojící jizvy

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,