8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza

Divadlo D21 Praha

Divadlo D21 sídlí na pražských Vinohradech v domě z konce 19. století. Prostory původně sloužily jako zázemí klempířské dílny.

Divadelní umění se zde provozuje od roku 2003, nejprve pod názvem Malé Vinohradské divadlo, název D21 si soubor vepsal do štítu od roku 2012. Začátky byly vskutku undergroundové, říká ředitelka D21 a členka hereckého souboru Hana Mathauserová. Diváci seděli na vyřazených školních lavicích a zabalení v bundách, protože tu nebylo topení. Nadšení pro věc a pomoc dobrovolníků underground postupem let proměnily v moderní studiovou scénu. I když své limity má divadlo neustále. Špatně udělaná střecha, některé prostory nedostatečně izolované, s tím pořád bojujeme. Do oprav vkládáme své vlastní finance, takže ke změnám dochází opravdu pomalu, říká Mathauserová. Vedle negativ však vzápětí staví i pozitiva. Všechna divadla zápasí s nedostatkem skladovacího prostoru. My si zatím nemůžeme stěžovat, zázemí divadla je poměrně velkorysé. Důležité je ale to slovo „zatím“, protože počet inscenací na repertoáru neustále stoupá.

Kuriozitou je herecká šatna pro hostující soubory, umístěná hned za jevištním horizontem. Pokud soubor nepoužije výkryty, tak je herec v okamžiku vpuštění diváků do sálu v šatně v podstatě „uvězněn“, říká Mathauserová. Divadlo D21 má velký sál s kapacitou 90 míst a malou scénu pro 57 diváků. Atmosféru ve foyer divadla zpestřuje přítomnost kajmana Huberta, v kanceláři ředitelky Mathauserové pak má svůj domov pavoučí pár.

Budova Divadla D21 Foto Eliška Fuxová

Šatna pro hostující soubory Foto Eliška Fuxová

Herecká šatna Foto Eliška Fuxová