8/2024

16. 4. 2024

Na lodi Švestkový dvůr

Objevování paměti krajiny nebo zvláštních objektů a prostorů v okolí jihočeských Malovic pravidelně tvořilo nejvíce přitažlivou součást letních projektů Divadla Continuo. Loni soubor podpořený evropským grantem přestavěl své zázemí ve starém statku na moderní divadelní centrum. A tak se Pavel Štourač rozhodl, že bude tentokrát „objevovat“ možnosti nového prostoru Švestkového dvora, „náměstíčka“ uprostřed statku obehnaného ze tří stran pavlačemi, které připomíná uspořádání alžbětinské scény.

Loď Divadla Continuo zaplavila voda... FOTO KAREL FOŘT

Loď Divadla Continuo zaplavila voda… FOTO KAREL FOŘT

Letošní letní projekt Continuo nazvalo Loď / A Boat. Provizorním vykrytím pavlačí vznikl „black box“, dispozičně podobný třeba Divadlu Archa, do kterého diváci ve dvou podlažích nahlíželi škvírami jako okénky kajut. Základní podobenství je jednoduché. Sledujeme individualizovanou skupinu lidí tančících na palubě, námořníky – „klauny“ v ráhnoví, které místo lan tvoří nebezpečně vyhlížející kladky s řetězy, možná i kapitána… Zhruba v polovině se začíná na černém baletizolu objevovat voda a je jí čím dál víc. Jsme na palubě potápějící se lodi lidstva, kde se do poslední chvíle tančí a odehrávají se různé vypjaté mikrosituace, drobné konflikty, vztahy, lásky… Je opravdu těžké na toto mnohokrát zpracované téma vymyslet něco překvapivého. Zvlášť, když se Pavel Štourač rozhodl opustit fantazii provokující přírodní kulisy či charismatický prostor, jako byla třeba vodňanská cihelna, písecká Sladovna či nedaleký statek Rábín. A vzdal se i loutek, masek a svítících výtvarných objektů, které spoluvytvářely strhující atmosféru a poezii letních projektů.

Momentu „okouzlení“, za kterým mnozí na jih Čech jezdí, jsme se tentokrát nedočkali, přesto to nebyl marný výlet. Štourač svůj divadelní jazyk založený na archetypálních znacích, pohybu, tanci, zpěvu a rytmu uplatnil s dvacítkou mladých lidí z osmi zemí, studenty a absolventy uměleckých škol, herci, tanečníky a muzikanty. Bylo zajímavé sledovat, jak se toto „školní představení“ liší od produkcí skalních členů souboru. Hudba, hlasové kompozice i choreografické postupy, které už někdy působí jako stereo­typy, najednou překvapovaly bezprostředností a svěžestí výrazu, energií a drobnými nápady, které do inscenace účastníci projektu přinášeli. Nově bylo možné zaznamenat i prvky nového cirkusu při artisticko-klaunských výstupech s řetězy. Tentokrát nebylo třeba přivírat oči nad poloamatérskou deklamací a jinými nemotornostmi, jak se často u letních projektů, které pracovaly i s neškolenými herci, stávalo. Mladí profesionálové vedení sugestivní hudbou Elia Morettiho působili po několika týdnech zkoušení jako skvěle sehraný tým.

A nakonec člověk odpustí i to obehrané téma, když se dozví o úředním šimlovi, který zdržuje proplacení prostavěných milionů – není divu, že si principál Švestkového dvora připadá jako na lodi, která má trhlinu, a trpí existenciální skepsí.

Hodnocení: 3,5

Viz také recenze Vladimíra Hulce Loď na mělčině uvízlá (hodnocení 2)

Divadlo Continuo, Malovice – Pavel Štourač a kol.: Loď / A Boat. Režie Pavel Štourač. Premiéra ve Švestkovém dvoře v Malovicích 11. srpna 2016.