8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Zprávy

Divadlo Alfred o. s.: Pokračujeme

Ve čtvrtek 20. prosince se v pražském Divadle Alfred ve dvoře konala malá slavnost. Ctibor Turba pozval své přátele, mimy, dávné i současné spolupracovníky, aby malým setkáním oslavili dvacet let práce občanského sdružení Divadlo Alfred. Divadelním novinám nabídl při té příležitosti následující text rekapitulující jeho historii a činnost.

Divadlo Alfred ve dvoře, ul. Františka Křížka 495/36, Praha 7-Holešovice – pohled ze dvora. FOTO archiv

Občanské sdružení Divadlo Alfred uzavírá dvacet let své práce

Do stanov jsme si dali podporu mimického, tanečního a obrazného divadla. Vzhledem k možnostem jsme o plnění směru zájmu usilovali s drobnými odkroky do stran, které se vždy týkaly umělecké tvorby.

Občanské sdružení Divadlo Alfred

Zakládajícími členy byli: Ctibor Turba, Petr Čepek, Milan-Hugo Forman, Daniela Horníčková, Mathias Bachmann, v krátkém období bratři Formanovi. Když Petr Čepek zemřel, nahradil ho Maxim Turba.

Ctibor Turba u kaple v Nečtinách. FOTO archiv

Protože je Ctibor Turba pedagogem mimu, práce se ubíraly ve smyslu propojení tvorby, realizací a výuky. S tím úzce souviselo hledání a stavby pracovních prostor. Turba na HAMU vyprovokoval založení katedry nonverbálního a komediálního divadla. Ve stejném roce sdružení vzniklo a pro potřeby škol integrovalo vznik studia v Nečtinách, které s pomocí ministra kultury Milana Uhdeho rekonstruovalo bývalou kapli sv. Anny s přilehlým bývalým lazaretem. Vznikl mimořádně zdařilý celek s nádherným pracovním a hracím prostorem v kapli a s ubytovacím, hygienickým a stravovacím kruhem v lazaretu, vše vybaveno přímotopy. Radikální změny v cenách el. proudu omezily práci na letní měsíce.

Ve Studiu Kaple, název, pod kterým práce trvaly šestnáct let, byly zorganizovány stáže vedené českými pedagogy, dále Pierrem Bylandem, Lidií Azzopardy, Cescem Gelapertem, Marcií Barcelos, Alanem Le Bonem, opakovaně Danielem Gulkem. Vznikla divadelní představení Giro di vita, L´Amfiparnaso, francouzská varianta Strach má velké oči, řada obrazů pro festival pouličního divadla v rámci Praha – evropské město kultury. Pod hlavičkou Studia Kaple byly realizovány filmy a dokumenty, ve vlastní produkci, nebo v koprodukci s ostravským a brněnským studiem. Celkem šestnáct filmů, ze kterých uvádíme ty nejznámější a oceněné: Nečtiny 7.10, Nespatřené, Giro di vita, Raz dva tři, film dva tři, Haydn. Ostatní neuvádíme, přestože víme o jejich dokumentární hodnotě.

Divadlo Alfred ve dvoře

Divadlo Alfred ve dvoře z příchodové strany. FOTO VLADIMÍR BURIAN

Od začátku práce sdružení připravovalo nejdůležitější projekt – stavbu divadla v Praze tvořeného především pro mimickou práci. S mimořádnou pomocí Vladimíra Drábka, čelní postavy Fondu pro kulturu a vzdělávání, byl projekt architektů Jindřicha Smetany a Tomáše Kulíka schválen a realizován. Stavba byla dokončena v roce 97 a divadlo pod vedením sdružení pracovalo čtyři sezóny, po dobu trvání dotace švýcarské kulturní instituce Pro Helvetia.

Divadlo Alfred ve dvoře bylo oceněno obcí architektů a je uvedeno v publikaci Beyond everydayness theatre architecture in central Europe. V divadle vznikly inscenace Talíře- taniere, Příběh vojáka, Kjógeny, Péťa a vlk, Pohyblivý kabinet, Hanging man, Trineck 69, Boris pictus a bylo uvedeno zhruba dvacet pohostinských představení zahraničních souborů a tvůrců, příkladně Mumennschannz, Ilka Schonbein, Daniel Gulko, Yves Marc a Claire Heggen, Blaho Uhlár nebo Teatr Provizórium, a všechny české inscenace v oboru. Hanging man byla produkce nominovaná na titul inscenace roku v anketě časopisu Svět a divadlo.

V divadle vznikly inscenace Talíře- taniere… (Stevo Capko a Jiří Bilbo Reidinger). FOTO archiv

Po návratu z cesty v Japonsku a hostování v newyorském divadle Kitchen, po naplněné tříleté dotaci Pro Helvetií, byla naše práce v Divadle Alfred ve dvoře zastavena pro nezájem českých kulturních institucí. Ze stejného důvodu byla uzavřena práce studia v Nečtinách.

Hledáme sílu

Pokračujeme prací na drobných projektech, stavíme nové inscenace, zbudovali jsme Cirkus Alfred II, realizovali v něm představení se studenty Dimitriho školy a českými a švýcarskými klauny, točíme dokumenty, realizujeme komiksfilmy, Vzpomínky na Hobita a mythologické příběhy. Udržujeme Divadlo Alfred ve dvoře v provozuschopnosti, vydáváme knížky – Cirkus Alfred a Pantomima Alfreda Jarryho. Přesunuli jsme hrací prostor z nečtinské kaple na zámek v Dolní Lukavici a tam uskutečnili řadu představení. Posledním projektem a videodokumentem o řadě představení z tohoto léta je Vesnické mobilní kinečko. Hledáme sílu a doufáme, že ji najdeme. K další práci v budoucnu.

Repro archiv

/K problémům stavby Divadla Afred ve dvoře doporučujeme tyto texty: Domy po letech – Divadlo Alfred ve dvoře a Divadlo Alfred ve dvoře: Když nekvalita odrazujepozn. red./