Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek právní regulace profesionálního divadla lze považovat tzv. Bachův divadelní řád – nařízení č. 454 ř. z. z 25. listopadu 1850. Jeho základní myšlenky převzala právní úprava první republiky: určovala způsobilost divadelních budov, vydávala koncesní povolení osobě způsobilé provozovat profesionální soubor a uplatňovala lokální cenzuru každého představení místní policií. Stručně řečeno.

Herecké odbory však od počátku 20. století požadovaly přijmout divadelní zákon, který by jim garantoval také podmínky tvůrčí, společenské a ekonomické. Před a po první světové válce došlo k pokusům navrhnout osnovu takového zákona. Za druhé světové války se levicoví a prokomunističtí divadelníci inspirovali v sovětském státním zřizování divadla, opřeném o místní sověty – tedy o strukturu politické moci. K takovému řešení nakročily vyhlášky ministra školství a osvěty Zdeňka Nejedlého z července 1945: zrušily systém koncesí a cenzury, tedy soukromé divadelní podnikání (a tím postupně i divadelní kočování), a zavedly zřizování divadla politickými nebo spolkovými orgány.

Tlak na přijetí divadelního zákona v sovětských intencích zesílil po drtivém vítězství komunistů ve volbách 1946. Dlouhé měsíce se vedl ideologický a právní spor o podobu divadelního zákona mezi zastánci liberální organizace divadla a propagátory státního zřizování divadel. Komunisté získávali převahu, protože slibovali konec divadelnické bídy a zaručenou existenci ve zřizovaných „kamenných“ divadlech, jejichž síť měla hustě pokrýt celé území republiky.

Konec jednáním učinil únorový puč 1948 – jednu z komunistických verzí zákona schválil parlament 20. března 1948 jako vůbec první zákon poúnorového totalitního režimu! Jeho text vyšel nejen ve sbírce zákonů, ale byl vydán také jako pamětní tisk, tak si ho tehdy považovali.

První divadelní zákon taxativně vymezil druhy a žánry profesionálního divadla (naráželi na to ještě zakladatelé Divadla Na zábradlí a Semaforu na konci padesátých let) a stanovil způsob ideologického řízení a formu financování divadel jako státních ideologických institucí, které spadaly do kompetence ministerstva vnitra, krajských, městských a místních národních výborů.

Na společenské změny reagoval divadelní zákon č. 55/1957 Sb. a poté ještě divadelní zákon č. 33 České národní rady ze dne 31. 3. 1978, který v prvním paragrafu vymezil poslání divadelní činnosti: přispívat v duchu kulturní politiky Komunistické strany Československa ke zvyšování ideové, morální a estetické úrovně lidu, k utváření harmonické osobnosti socialistického člověka a k rozvoji jeho tvůrčích sil.

Polistopadová dekonstrukce totalitní divadelní legislativy byla komplikovaná, trvala pět let a zahrnovala několik vyhlášek a zákonů. Tím posledním byl zákon č. 237 z 27. 9. 1995 o hromadné správě autorských práv a práv autorskému právu příbuzných.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 06. února 2018

Komentáře k článku: Divadlo 1918–2018

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,