8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza

Divadlo 1918–2018

I. kongres UNIMA V Praze vznikla 20. května 1929 vůbec první mezinárodní divadelní organizace na světě. Československo bylo tehdy považováno za ráj loutkového divadla, v evropském kontextu zaujímalo výjimečné postavení díky dvěma loutkářským časopisům, firmám vyrábějícím loutky a tištěné dekorace, nakladatelstvím vydávajícím texty loutkových her, množství amatérských divadel… A tak není divu, že právě tady vznikla instituce zvaná Union internationale des marionnettes, zkráceně UNIMA.

Účastníci mezinárodního Sjezdu loutkářů v Praze v roce 1929 FOTO ARCHIV

Založení mezinárodní loutkářské organizace navrhl už v roce 1928 Paul Jeanne, odehrály se přípravné rozhovory mezi Němci, Francouzi a Čechy. V květnu 1929 se v Praze sešel sjezd českých a slovenských loutkářů, na nějž byli přizváni hosté z Belgie, Bulharska, Francie, Jugoslávie, Německa, Polska, Rakouska, Rumunska a Sovětského svazu. Ve veletržních pavilonech v Holešovicích byla k vidění loutkářská výstava (navštívilo ji přes padesát tisíc lidí!), třídenní setkání zahrnovalo kurz loutkářské teorie a praxe, představení a prohlídky loutkových divadel a jeho vrcholem byla návštěva budovy Ústřední městské knihovny, kde v suterénu bylo nedlouho předtím otevřeno na tehdejší dobu skvěle vybavené amatérské divadlo V říši loutek. Po prohlídce provozních prostor a předvedení strojové a osvětlovací jevištní techniky se padesátka účastníků exkurze sešla v klubovně v přízemí. Účastník tehdejšího setkání upřesnil: Uprostřed besedování nezapomenutelný francouzský básník, esejista, vydavatel bibliofilských loutkářských tisků a živelný maňáskář Paul Jeanne, stržen svým temperamentem a bujarou atmosférou tohoto setkání, prohlásil, že když už se jednou v tak pestrém složení sešli loutkáři bezmála ze všech koutů Evropy, mohli by a měli využít dané příležitosti a vytvořit jakési mezinárodní loutkářské společenství. Na improvizovaném ustavujícím shromáždění, později označeném I. Kongres UNIMA, byla sídlem organizace uznána Praha, jednací řečí francouzština, čestným prezidentem byl zvolen reprezentant lyonské maňáskářské klasiky, bývalý francouzský ministr Justin Godart, a úřadujícím prezidentem dr. Jindřich Veselý. K definitivnímu ustavení UNIMA došlo pak během II. Kongresu v lednu 1930 v Paříži.

UNIMA byla tehdy sice institucí vytvořenou díky francouzské iniciativě, ale brzy zakotvená především v Čechách. Ostatně po předválečných a válečných letech, která rozvoji organizace zrovna nepřála, ji resuscitovali opět Češi: z iniciativy generálního sekretáře UNIMA Jana Malíka byli svoláni delegáti jednotlivých zemí v roce 1957 do Prahy a na V. Kongresu UNIMA začala novodobá historie organizace, která dodnes zprostředkovává mezinárodní komunikaci v oblasti loutkového divadla.