Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext

    Divadla by měli posuzovat pouze odborníci

    Praha si loni nechala vypracovat nový návrh hodnocení divadel, která jako příspěvkové organizace zřizuje magistrát. Každý rok do nich posílá skoro 400 milionů korun. Návrhem pověřila odborný tým bývalá rada hlavního města. Před koncem svého volebního období ho také schválila. Návrh by chtěl rozvíjet i nový radní pro kulturu Jan Wolf.

    Magistrát hlavního města Prahy - Nová radnice na Marianském náměstí. FOTO archiv

    Magistrát hlavního města Prahy – Nová radnice na Marianském náměstí. FOTO archiv

    Návrh má dočasný a přechodný charakter než noví radní ustaví plynulý proces hodnocení pražských divadel, tedy příspěvkových organizací, které mají charakter veřejné kulturní služby. Na začátku milénia se některá pražská divadla transformovala na jiné právní subjekty, například Činoherní klub v roce 2002 na obecně prospěšnou společnost. Pak se ale transformace divadel zastavila. Deset divadel tak dodnes funguje jako příspěvkové organizace, potvrzuje Doubravka Svobodová, bývalá ředitelka Divadla na zábradlí a současná děkanka Divadelní akademie múzických umění. Příspěvkové organizace přímo řízené Hlavním městem Prahou byly vyňaty z hodnocení, která se týkala všech divadel, což vedlo k obecné nespokojenosti.

    Tato kritéria ale nebrala v potaz umělecké hodnoty a poslání divadel, říká Bohumil Nekolný, jeden z autorů návrhu hodnocení pražských divadel. U příspěvkovky magistrát prvního ledna zná poměr nákladů a výnosů do haléře, má nad tím přímý dohled, ale jestli to divadlo je dobré, jestli plní svůj účel a finanční prostředky se vynakládají efektivně, to se úřad nedozví.

    Důležitá je koordinace, tabulky a body

    Nová hodnotící kritéria postihují čtyři základní složky divadelní činnosti – uměleckou, vzdělávací, ekonomickou a manažerskou. Hodnotitelé by měli mít k dispozici autoevaluaci každého divadla, která bude provedena podle závazné osnovy. Takovou může být například výroční zpráva divadla. Musí obsahovat hodnocení divadelní produkce, ekonomických výsledků a manažerské činnosti.

    Do pilotního projektu, na kterém si chtěl magistrát nová hodnotící kritéria ověřit, se zapojilo Švandovo divadlo na Smíchově. Ředitel divadla Daniel Hrbek podle výsledků i procesu evaluace usuzuje, že by se tato kritéria měla do budoucna více zpřesnit.

    Hodnotit by měli dobře ohodnocení odborníci

    Doubravka Svobodová. FPTO MARIÁN VOJTEK

    Doubravka Svobodová. FOTO MARIÁN VOJTEK

    Návrh nových hodnotících kritérií také předpokládá, že magistrát jmenuje profesionální tým hodnotitelů, dodává Doubravka Svobodová. Je důležité, aby lidé, kteří, byť podle tabulky, budou hodnotit, byli odborníci, aby na to měli čas a byli řádně zaplaceni. Bohumil Nekolný se k Doubravce Svobodové přidává a tvrdí, že by divadla měli posuzovat pouze odborníci, jak tomu je například v Německu, Velké Británii nebo ve Švédsku.

    Podle nového radního pro kulturu Jana Wolfa z KDU-ČSL by měla být v hodnocení zohledněna různá zaměření divadel. Po první zkušební evaluaci Švandova divadla bude pokračovat diskuse mezi magistrátem a řediteli divadelních příspěvkových organizací hlavního města za účelem dokončení nového systému hodnocení.

    Veronika Štefanová

    /Převzato z webových stránek Českého rozhlasu: Nový návrh hodnocení pražských divadel zřízených magistrátem/

    ///

    Více na i-DN:

    Jan Wolf: Rád bych snížil…

    Řešení nejen pro pražské příspěvkové organizace

    Návrh systémové optimalizace pražské divadelní sítě


    Komentáře k článku: Divadla by měli posuzovat pouze odborníci

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,