Divadelní noviny Aktuální vydání 10/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

10/2018

ročník 25
15. 5.–28. 5. 2018
  • Zprávy
  • Aktuálně
  • Kritika
  • Seriály a blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Divadelní sezona končí

    Divadlům i Divadelním novinám, které vyjdou zase až v září, začínají divadelní prázdniny. I když to není tak úplně pravda – divadelníci čím dál častěji hrají i v létě podle dávné moudrosti divadelních principálů, že hrát se má tehdy a tam, kde se sejde dost lidí a budou dobré návštěvy. Dříve na poutích a trzích, dnes v turistických centrech. Mimo jiné. My redaktoři a autoři budeme se svými čtenáři komunikovat přes náš portál, bude příležitost i čas vrátit se na i-DN k případným restům (sám jich mám dost). V čísle, které jste právě otevřeli, jsme se alespoň pokusili nabídnout větší porci čtení. Dokonce o deset tiskových stran více než obvykle. Ale za obvyklou cenu! – musím dodat, abych se alespoň trochu zachoval dle pravidel současného tržního marketingu. Protřelý marketér by asi napsal, že dostáváte o třiašedesát procent víc písmenek, zábavy, informací a snad i moudra, a připomněl by, že to pokryje dvě třetiny jednoho ze dvou měsíců, co nevycházíme.

    Bylo by třeba si od divadla odpočinout a přijít na jiné myšlenky, jenže jak znám nás, redaktory, a tuším u vás, našich čtenářů, budeme všichni navštěvovat mnoho divadelních událostí léta. Na některé z podle nás nejzajímavějších na protější straně upozorňujeme, ale jsou jich desítky dalších, od největších až po malé regionální, což nemusí znamenat méně hodnotné. A můžeme příležitosti setkávat se s letním divadlem vyhledávat nejen u nás, ale i v blízkém a vzdálenějším zahraničí. Copak to není jednoznačná výhoda té některými zatracované spojené Evropy? Jak volně překračujeme evropské státní hranice, všechny ty festivaly, přehlídky, open air představení, street performance, dílny a další projekty dnes zpravidla překračují hranice druhů a žánrů. Takže prostřený stůl divadla je daleko bohatší než onen stůl vědění, který prostřel svým vědymilovným poddaným císař Karel IV. založením univerzity.

    Osvícenci v polovině 18. století nasměrovali středoevropské umění, zvláště divadlo, ke službě veřejnosti. Vyžadovali po něm aktivní spoluúčast na veřejném dění a za to se o umění měla společnost starat. To předurčení v dobrém i horším zachováváme, osvědčilo se. I když se umění občas zvrhne v pustou agitaci, i když se někteří umělci dávají do politických služeb mocných tohoto světa, což mne vždycky hodně mrzí, myslím, že divadlo se v končící sezoně snažilo společnost spojovat, vést ji ke slušnosti a každého z nás k vlastnímu kritickému přemýšlení o světě, v kterém žijeme a v kterém žít chceme. Doufám, že jsme se o to trochu přičinili i naším psaním, alespoň jsme o to usilovali. Že jedině samostatně kriticky přemýšlející vědoucí lidi nemohou političtí kejklíři utáhnout na vařené nudli, lhostejno, jestli namočené v modré, oranžové, hnědé, žluté nebo rudé či jaké omáčce, je totiž jedna z mála historicky opravdu prokázaných pravd. Je mi smutno třeba z pořadu Máte slovo a podobných platforem, které si z nenávistného překřikování vydávaného za diskusi a z lidí, co jinou formu debaty nepoznali, udělaly dobrý byznys. Protože dnes se holt dá zpeněžit všechno, i přesvědčení, soucit a ideály.

    Dovolte mi tedy s koncem sezony pozdravit všechny divadelníky, jejich diváky, čtenáře naše i dalších divadelních periodik a mnohým poděkovat za spolupráci. Těšila nás. No, a v září, snad alespoň trochu odpočatí, roztočíme kolotoč sezony nové. Začne zostra, chystá se řada premiér i podzimních festivalů. A politika bude v předvolebních půtkách dotírat ještě víc. Kéž by nás pánbůh při zdravém rozumu zachovati ráčil!


    Komentáře k článku: Divadelní sezona končí

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,