Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Divadelní mládí v Brně

Ani letošnímu festivalu divadelních škol v Brně (již sedmadvacátému) SETKÁNÍ/ENCOUNTER se nevyhnuly organizační problémy, nebyly však zaviněny domácími pořadateli. Studenti z Petrohradu nemohli dorazit, protože nezískali finanční prostředky, ti teheránští neobdrželi víza, adeptům divadelního umění z kolumbijského Medellínu se nepodařilo včas postavit komplikovanou scénu, proto byla jejich produkce odložena (ale hráli).

Uprostřed Maciej Musialowski, jenž obdržel cenu Petra Oslzlého, v lodžské inscenaci Ďábel v něm FOTO PETR CHODURA

Festival, probíhající ve dnech 28. března až 1. dubna, nabídl srovnání v přístupu k tématům, to letošní zastřešující bylo nazváno Hard choices?. Mělo znamenat zmatek z informačního přetlaku, jemuž jsme v současnosti vystavováni. Tento leitmotiv byl v inscenacích, které jsem zhlédl, víceméně naplňován, u těch problematičtějších dokonce s nechtěně ironickým podtónem. Za méně zdařilé považuji projekty z moldavského Kišiněva a španělského Madridu. Ten první, Koně za oknem, připomínal válečné situace různých historických období a mířil snad i k reflexi nelehkého údělu současné moldavské lokality v planetárních politických střetech, vykazoval se ovšem přepjatým interpretačním patosem.

Španělské Bolesti působily o poznání invenčněji, ale studentské ztvárnění starců, kteří se skrývají v primitivním zákopu (pravděpodobně během občanské války) a snaží se vzpomínat na různé peripetie svých osudů, se vyznačovalo zase příliš pitvornou, dalo by se říci „hurvínkovskou“ stylizací. Vídeňský Max Reinhardt Seminar prezentoval Faidřinu lásku Sarah Kane jako střídání činoherních a tanečních výjevů, šlo o pokus originální a sympatický, ale představení právě při onom střídání obou poloh poněkud drhlo a jistou statičnost dílka nerozehřál svou tíživou animálností ani dramatický dialog nahého Hippolyta s titulní hrdinkou.

Studenti z Tel Avivu zdramatizovali a nastudovali povídku Ericha Kästnera Fabian, líčící milieu Berlína třicátých let minulého století, tehdejší rozpad hodnot ovšem aktualizovali i tím, že se v inscenační úpravě textu platí v eurech a je připomínána podoba současných problémů na Blízkém východě. Představení se vyznačovalo dynamikou, ti, co nebyli momentálně v akci, stále hráli (možná až moc), herectví působilo vyrovnaně a vůči předloze přiměřeně, kvantum textu a s ním spojené rychlé střídání anglických titulků vnímání poněkud ztěžovaly.

Z mnou zhlédnutých inscenací se do festivalového portfolia nejvýrazněji zapsali studenti polští. Ti z Lodže představili prvotinu Johna Osborna z roku 1950 Ďábel v něm (The Devil inside Him) a režisér Mariusz Grzegorzek vybičoval své svěřence k maximálně expresivnímu herectví, které s poněkud hysterickou předlohou ladilo, ale chvílemi se pohybovalo na hraně únosnosti. Jde o příběh fyzicky i psychicky handicapovaného chlapce, na jehož ochranu zalarmuje bigotní otec kněze-vymítače ďábla. Že vše skončí tragicky, je nabíledni. Dojem z výsledného tvaru (přes obdiv k účinkujícím) byl rozporný, snad se adepti herectví a jejich pedagogové měli potřebu poměřit se současnou politickou situací v Polsku a sílícím náboženským konzervatismem v zemi. Za vrcholný zážitek přehlídky považuji vystoupení krakovských studentů (z chvalně proslulého učiliště PWST). Šlo „pouze“ o sled lidových písní, ale jaká to byla inscenace!

Titul Do hloubky (Do dna) nelhal a pět adeptů (tři dívky a dva chlapci) předvedlo tak bohatou škálu výrazových prostředků (pěveckých i hereckých), že se sluší připomenout alespoň jejich příjmení, o nichž bychom v budoucnu mohli slyšet: Guzek, Kościelniak, Kowalska (dámy) a pánové Marczewski a Szczepanowski. Režisérka Ewa Kaim vytvořila jednoduchými prostředky atmosféru již patrně neexistujícího polského venkova, plnou erotického napětí, ale také tragických osudů, na druhé straně i humoru, lidových zvyků a ukotvení obyvatelstva v přírodních cyklech. Temperamentní interpretací písní (spoluúčinkoval autor aranží a korepetitor David Rudnicki) dokázali protagonisté chvílemi téměř evokovat „kotel“ rockového koncertu, ale také poklidné ztišení letního odpoledne. Tato produkce dokázala, že při šťastné interpretační a tvůrčí konstelaci (s nezbytným dramaturgickým vkladem) je energie raného mládí na jevišti nenahraditelná.

Z jevištních prezentací, které jsem zhlédl, byli porotou oceněni jedna z krakovského kvinteta, Weronika Kowalska, vídeňský představitel Hipollyta Max Gindorff (s poukazem na riskantnost jeho jevištní prezentace), ředitel festivalu Petr Oslzlý udělil svoji cenu Maciejowi Musiałowskému, představiteli handicapovaného chlapce z lodžské inscenace Osbornovy hry.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Divadelní mládí v Brně

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,