Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 13)

    Slavné alegorické dílo George  Orwella Farma zvířat o revoluci zvrhlé v diktaturu se dočkalo od doby svého vzniku nesčetného množství zpracování. Filmových i divadelních. Nyní se tématu chopili mladí umělci plzeňského Divadla Alfa. Netradičně, aktuálně, originálně.

    ALFA Farma aneb Nikdy není tak zle, aby nemohlo být ještě hůř. Repro Divadlo Alfa

    S myšlenkou na nové ztvárnění přišla nejmladší generace souboru, herci Josef Jelínek, Andrea Ballayová a Petr Vydarený, kteří v inscenaci také účinkují. Oslovili svého vrstevníka Tomsu Legierského a společně začali připravovat vlastní zpracování známé látky. Pod názvem ALFA farma a s podtitulem Nikdy není tak zle, aby nemohlo být ještě hůř, mělo v režii Tomsy Legierského a Karla Czecha v Alfě premiéru 18. května.

    Plzeňští divadelníci se Georgem Orwellem jen volně inspirovali. Svět bajky rozkrývající plíživé nebezpeční vzniku totality zasadili do konkrétních reálií Československa padesátých let minulého století. Inspirovali se skutečným příběhem apolitického zemědělce Josefa Straky, kterého komunisté připravili o generacemi obdělávanou půdu a odsoudili do vězení. Jeho příběh zakomponovali do zvířecí alegorie zcela přirozeně, nenásilně. Koncepci a její logičnosti nahrává i autentické jméno hlavního hrdiny.

    A bude líp! FOTO JOSEF PTÁČEK

    Vzhledem ke kombinaci hereckého projevu a práce s loutkami vznikla inscenace, která je do jisté míry alegorická, současně z ní ale cítíme i velkou míru reality. Je nadčasová i aktuální, plná narážek na současnost. Na oponě čteme větu A bude líp! vyvedenou papírovými písmeny připomínajícími nápisy na budovatelských nástěnkách. K atmosféře přispívají i dobové plakátky po straně jeviště.

    Hraje se na malé scéně Alfy, jejíž intimní prostor tak umocňuje celkový dojem stísněnosti a bezvýchodnosti. Autorem scénického řešení je Karel Czech. Střed jeviště tvoří stůl, na němž se pod ostrým kuželem světla hraje s loutkami. Atmosféru všudypřítomného „Velkého bratra“ z dalšího Orwellova románu 1984 připomínají televizní obrazovky na pozadí scény.

    Děj se odvíjí chronologicky formou obrazů, aniž by mezi nimi vznikalo hluché místo. Střídají se konkrétní události ze Strakova života se vstupy Prasete hovořícího z obrazovky. Před publikem se odkrývá obludnost režimu, pokřivenost charakterů lidí stejně jako jejich obětavost. Hrdinství i patolízalství. A tragédie despotičnosti totalitního systému. A také humor, sarkasmus a vtip.

    Nejen herecké, ale i loutkoherecké výkony jsou na vysoké úrovni. FOTO JOSEF PTÁČEK

    Sdělnost inscenace je mimořádná především díky hereckým výkonům všech účinkujících. S již zmiňovanými Josefem Jelínkem, Andreou Ballayovou a Petrem Vydareným vystupuje i Aleš Kolovrat. Nejen herecké, ale i loutkoherecké výkony jsou na vysoké úrovni. Herci během představení musejí vystřídat celou škálu postav a zcela odlišných charakterů. V jedné chvíli hrají s loutkami, vzápětí jsou činoherci. Těmto rychlým, až střihovým změnám odpovídá změna dikce, způsob výslovnosti i celkový herecký projev. Josef Jelínek vystřídá těchto podob celou řadu. Nezapomenutelné je především jeho ztvárnění komunistického agitátora, pro něž vedle fyzického jednání využívá i perfektně zvládnutou dikci.

    Inscenace ale přes všechny dobové reálie není dokumentem či dokumentárním divadlem. Je stále příběhem člověka, který se stal obětí okolností, člověka, jehož semlelo „kolo dějin“. Závěrečná ukázka z televizního pořadu Reportéři, který se případem Josefa Straky zabýval, je jen věcnou připomínkou a dovětkem.

    Je důležité, aby mladí lidé pochopili dobu a historické souvislosti. FOTO JOSEF PTÁČEK

    ALFA farma je působivý příběh, z nějž mrazí. Tím spíše a tím více, že můžeme dobře číst mezi řádky. Uvědomit si, že „to“ není odbyté. Že svobodu a demokracii nemusíme mít navěky. Zůstává jen jediná otázka – jak důkladnou historickou znalost musí mít mladé publikum, aby inscenaci pochopilo v plném rozsahu historických narážek (dotýkají se nejen kolektivizace, ale i událostí po roce 1968). I když je inscenace určena divákům od 14 let, u nichž se historické povědomí předpokládá, bylo by jistě ku prospěchu o problematice před návštěvou představení s žáky pohovořit.

    Divadlo Alfa dokonce samo vyvíjí v tomto směru iniciativu. Chystá v souvislosti s inscenací  navazující historické semináře. Je důležité, aby mladí lidé pochopili dobu a historické souvislosti. Aby si je připomínali a uvědomovali. Jsme přesvědčeni, že i toto je úloha divadla, vysvětluje v této souvislosti ředitel Alfy Jakub Hora.

    Na celém projektu ALFA farmy je tedy mimořádných hned několik věcí. S nápadem přišli mladí lidé, vznikl z jejich vnitřní potřeby. Jeho ztvárnění – způsob, jakým propojuje alegorii a historickou realitu. A fakt, že Alfa přistupuje k celé problematice komplexně, s jasným cílem. Reaguje na současnost tím, že připomíná minulost. A dává nám šanci poučit se z ní.

    Je dobře, že inscenace byla ještě dodatečně zařazena do 33. ročníku Skupovy Plzně, který začne za necelé dva týdny.

    Divadla Alfa, Plzeň – Tomsa Legierski a kolektiv (volně v inspiraci dílem G. Orwella): ALFA farma (Bude líp!). Režie Tomsa Legierski j.h., Karel Czech j.h., výprava Karel Czech j.h., dramaturgie Petra Kosová. Hrají Andrea Ballayová, Josef Jelínek, Petr Vydarený, Aleš Kolovrat. Česká premiéra 14 květen 2018.


    Komentáře k článku: Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 13)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,